فلسفه در تمام علوم کاربرد دارد/ تعداد محدودی نظریه‌‌‌پرداز در حوزه فلسفه داریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: فلسفه در تمام علوم کاربرد داشته و به عنوان یک علم ناظر در دیگر علوم وجود دارد و می‌‌‌تواند راه‌‌های جدیدی را برای توسعه همه علوم باز کند.

محمدحسن برهانی‌‌‌‌‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل ضعف علوم انسانی در کشور گفت: از جمله دلایل ضعف علوم انسانی در کشور، می‌‌‌توان به عدم به روزسانی متون و کتب درسی اشاره کرد. متاسفانه در حال حاضر، دانشگاه‌‌‌های ما مصرف‌‌‌کننده نظریات غربی‌‌ها هستند و زمینه لازم برای تربیت نظریه‌‌پرداز در مراکز علمی و آموزشی ما فراهم نشده است.

وی درباره جایگاه فلسفه در علوم انسانی تشریح کرد: فلسفه در تمام علوم کاربرد داشته و به عنوان یک علم ناظر در دیگر علوم وجود دارد و می‌‌‌تواند راه‌‌های جدیدی را برای توسعه همه علوم باز کند.

برهانی‌‌‌‌‌فر درباره نقش علوم انسانی در توسعه جامعه خاطرنشان کرد: اساس پیشرفت جامعه ما در توسعه علوم انسانی بوده که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. اگر چه در علوم انسانی و علوم طبیعی بسیاری از موضوعات بدون اینکه مورد چون و چرا قرار گیرند بررسی و تحلیل می‌‌‌‌‌شوند اما بررسی چیستی و ماهیت آن از عهده فلسفه بر می‌‌‌‌‌آید. برای نمونه، ماهیت واقعیت و حقیقت، ماهیت و چیستی هستی، چیستی معرفت و دانش و چیستی؛ از جمله موضوعاتی هستند که تنها رشته فلسفه که از شاخه‌‌‌‌‌های علوم انسانی است از عهده پاسخ به آنها بر می‌‌‌آید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز درباره نظریه‌‌‌‌پردازی در علم فلسفه اظهار کرد: در حال حاضر، در علم فلسفه تعداد محدودی نظریه‌‌پرداز در دانشگاه و حوزه داریم. ما مخالف استفاده از نظریات نظریه‌‌پردازان غربی نیستیم بلکه مقلد بودن و عدم خلق نظریه جدید بد است. بر همین مبنا، برای تربیت نظریه‌‌‌‌‌‌‌پرداز و توسعه علوم انسانی، نیازمند تقویت ارتباط میان حوزه و دانشگاه هستیم. با توجه به تدریس رشته فلسفه در حوزه، زمینه لازم برای تقویت این رشته میان حوزویان و دانشگاهیان وجود دارد.

وی تاکید کرد: علوم‌انسانی به طور یکنواخت وارد ایران نشده است و به صورت گزینشی و کاریکاتوری بوده، در حالی که علوم‌انسانی در کشوری رشد می‌کند که همه اجزایش متوازن پیش برود. برخی از رشته‌های علوم‌انسانی در کشور ما قوی‌تر و برخی هم به صورت فاحش، ضعیف‌تر است. به هر حال باید توجه داشت که علوم‌انسانی، علومی هستند که وابستگی‌شان به علوم دیگر انسانی، بیشتر از علوم فنی مهندسی نسبت به یکدیگر است.

برهانی‌‌‌‌‌فر دلایل عدم ورود نخبگان به رشته‌‌‌های علوم انسانی خاطرنشان کرد: وقتی محقق بداند نتیجه تحقیقاتش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد انگیزه خود برای ادامه کار و پژوهش را از دست می‌‌‌دهد. متاسفانه کمتر به یک تحقیق علوم‌انسانی در کشور ما ترتیب اثر علمی داده می‌‌‌شود البته در میان علوم‌انسانی، اقتصاد یک استثناست و اگر از آن بگذریم در سایر علوم هرقدر هم نتیجه یک تحقیق‌ عمیق باشد، باز کسی در مقام عمل به آن ترتیب اثر نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: اقدام اساسی دیگر، تصحیح نگرش نادرست خانواده‌ها و کارگزاران حکومتی درباره علوم انسانی است که این امر باید از طریق رسانه‌های عمومی و با همت استادان صاحب‌نظر صورت گیرد. هم جوانان، هم مسئولان و هم خانواده‌ها باید اهمیت این مسئله را بفهمند. باید تدابیری اندیشید که دانشجویان قوی، بیشتر از وضعیت نابسامان فعلی، سراغ علوم انسانی بروند و استادان رشته‌های علوم انسانی به فعالیت‌های پژوهشی علاقه بیشتری پیدا کنند.

گفتنی است، محمدحسن برهانی‌‌‌‌‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز فارغ التحصیل رشته فلسفه بوده و سال‌‌‌ها در این حوزه به تدریس و تحصیل پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043010

وب گردی

وب گردی