ساخت پیشرفته‌ترین نوع شبیه‌ساز پرواز در پارک علم‌و‌فناوری دانشگاه آزاد

شرکت «پایا توسعه شریف» یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم‌و‌فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است که موفق به ساخت یک شبیه‌ساز پرواز با 6 درجه آزادی شده است.

ناصر حسین‌قلی ارباب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات شبیه‌ساز پرواز گفت: شبیه‌ساز پرواز وسیله‌ای است که خلبان‌ها قبل از این که سوار وسیله اصلی یعنی هلی‌کوپتر و یا هواپیما شوند، نخست توسط آن آموزش دیده و از نزدیک با خطراتی که ممکن است در وسیله اصلی ایجاد شود، آشنا شوند.

او ادامه داد: خلبانان نخست در شبیه‌ساز با سعی و خطا آموزش دیده تا سوار وسیله اصلی شوند؛ شبیه ساز در دنیا در کلاس‌های مختلف ساخته می‌شود که ساده‌ترین آن‌ها شبیه‌ساز ثابت است و در آن یک کابین ساخته می‌شود و چند مانیتور جلوی خلبان و کسی که در حال آموزش است، قرار می دهند تا تصاویر را برای او شبیه‌سازی کند.

حسین‌قلی ارباب درباره دیگر انواع شبیه ساز پرواز نیز گفت: شبیه‌سازهایی نیز هستند که یک پرده نمایش بزرگ دارند و تصویر با استفاده از پروژکتور ایجاد شده و تصاویر سه بعدی است و عمق دارد. در پیشرفته ترین نوع شبیه ساز پرواز، زیرکابین و پرده نمایش رباتی قرار داده می‌شود که حرکت نیز ایجاد می کند و تصاویر برای خلبان واقعی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با بیان این که این ربات می‌تواند با یک درجه آزادی تا 6 درجه آزادی باشد، اضافه کرد: 6 درجه آزادی یعنی ربات می‌تواند در تمام جهات حرکت کرده و در سه جهت نیز بچرخد و کابین را حرکت دهد تا خلبان حس کند در وسیله اصلی در حال پرواز است. اگر رباتی که سیستم و کابین را حرکت می‌دهد با تصویری که ویدئو پرژکتور ایجاد می‌شود، کاملا هماهنگ باشد کیفیت به خوبی ارائه می‌شود.

او ادامه داد: شبیه سازی که توسط شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شد، پیشرفته ترین نوع شبیه ساز پرواز است که در دنیا تولید می‌شود و 6 درجه آزادی را به صورت کامل دارد و کابین آن واقعی است؛ همچنین تصویر آن روی پرده نمایشی به قطر 6 متر توسط ویدئو پرژکتور ایجاد می‌شود.

حسین‌قلی ارباب با بیان این که صنایع نظامی سفارش دهنده شبیه ساز پرواز این شرکت دانش بنیان هستند اضافه کرد: این محصول به مرحله عملیاتی رسیده و خلبانان توسط آن آموزش می‌بینند. از زمانی که در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد مستقر شدیم، توانستیم از فضای اداری این دانشگاه استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کرد: اگر پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بتواند مشتریانی برای محصول ما ایجاد کند، کمک بزرگی به شرکت ما کرده است؛ چون فناوری آن کسب شده و در حال حاضر پیشرفته ترین شرکت در ایران در این زمینه هستیم. بنابراین اگر پارک بتواند قراردادهایی را با صنایع نظامی و یا غیر نظامی مثل ایران ایر و آسمان امضا کند، می‌توانیم بخش فنی آن را به صورت کامل ساپورت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043028

وب گردی

وب گردی