46هزار پرونده سلامت الکترونیک برای دانش‌آموزان ابتدایی سما تشکیل شده است/ تحصیل بیش از 2 هزار دانش‌آموز در مدارس تخصصی ورزشی

مدیر تربیت بدنی و سلامتی سما از تشکیل بیش از 46هزار پرونده سلامت الکترونیک برای دانش‌آموزان ابتدایی سما خبر داد و اعلام کرد: این پرونده‌ها شامل 4 بخش پزشکی، چشم پزشکی، دندان‌پزشکی و ناهنجاری‌های ساختاری هستند.

زهرا فتح‌الهی مدیر تربیت بدنی و سلامتی سما در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از جزئیات طرح تشکیل پرونده الکترونیک پزشکی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس سما خبر داد. او همچنین در سخنان خود به وضعیت مدارس تخصصی ورزش در سما پرداخت.

مشروح گفت‌و‌گوی ایسکانیوز با معاون تربیت بدنی و سلامتی سما به شرح زیر است:

ایسکانیوز: در حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان مدارس سما چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی دارید؟

فتح الهی: واقعیت این است که سما پتانسیل فوق‌العاده ای دارد. می توانم ادعا کنم که ظرفیت های انسانی ما حتی از دانشگاه آزاداسلامی نیز گسترده‌تر است. دلیل اینکه در دانشگاه شما دانشجو را بین 4 تا 6 سال در اختیار دارید اما ما دانش آموز را می توانیم تا دوازده سال در اختیار داشته باشیم. بعد هم دانشجوی راه یافته به دانشگاه شکل گرفته اما دانش آموز وارد سما شده کاملا آماده برای کار و آموزش است. می توانید استعدادش را شناسایی کنید و او را در مسیر درستش قرار دهید. با توجه به بازخوردهای خوب دانش آموزان و اولیای آنها از مدارس ابتدایی سما، ما معمولا در مقاطع بالاتر ریزش نداریم و دانش آموز تا پایان مقطع تحصیلی اینجا می ماند. به همین دلیل هم هست که ما این فرصت را داریم تا روی دانش آموز کار کنیم و او را به سمتی ببریم که استعدادش را دارد.

ایسکانیوز: در حوزه ورزش چطور استعدادیابی می کنید؟

فتح الهی: مشخص است ما این فرصت را در اختیار آنها قرار می دهیم تا توانایی های خود را در ورزش های مختلف امتحان کنند. هم از مربیان مجربی استفاده می کنیم و هم اینکه چهره های بسیار شناخته شده ای در راس رشته های ورزشی ما قرار دارند که امور مربوط به استعدادیابی را به درستی پیش می برند. مدارس ورزشی تخصصی داریم و در پایگاه های تابستانی ورزشی هم فعال هستیم. اینها همه راه هایی است که برای کشف استعدادها پیش روی ماست.

ایسکانیوز: آیا به صورت مشخص بازیکنان ورزشی ملی در رده های پایه را جذب می کنید؟ یعنی اینکه دنبال ورزشکاران رده های پایه ملی در حوزه های مختلف هستید تا به آنها پیشنهاد بورسیه شدن دهید؟

فتح الهی: 2 بخشنامه بورس و تخفیف شهریه در نظر گرفته ایم و منتظر تصویب و ابلاغ آن هستیم. هم به دانش آموزانی تخفیف شهریه می دهیم که به مقام قهرمانی رسیده باشند و هم اینکه دانش آموزانی که مقام آور ملی و بین المللی باشند را با شرایط بسیار مناسبی جذب می کنیم. راهکارهای بسیار مناسبی هم دیده شده است و به زودی اجرایی می شود. ما در سما استعدادهای شگفت انگیزی داریم. باید به شما بگویم نفر اول نونهالان منتخب کشور در رشته تنیس از مدارس سماست. ما این بچه بسیار بااستعداد را در رده نونهالان در اختیار داریم. نباید او را تا پایان تحصیلات مقاطع آموزشی و بعد تحصیلات تکمیلی در خانواده خودمان حفظ کنیم؟ تیم تنیس حرفه‌ای هم که داریم. مدرسان و استعدادیابان تنیس حرفه ای هم داریم. با نگه‌داشتن این استعداد او را برای سال ها آموزش می دهیم و به عنوان یک ورزشکار حرفه ای تعلیم می دهیم. از این دست دانش آموزان زیاد داریم و می توانیم نمونه های با استعداد دیگر را هم جذب کنیم. در حقیقت دیدگاه ما جذب استعدادها و پروروش آنهاست و اتفاقا با رویکرد رئیس جدید سازمان نیز همخوانی دارد.

ایسکانیوز: مدارس سما چقدر از امکانات ورزشی دانشگاه آزاد بهره‌مند است؟

فتح الهی: عمده واحدهای سما در دل دانشگاه آزاد تشکیل شده اند و از همان امکانات ورزشی بهره مند هستند. برای خیلی از واحدهای سما امکان و سرانه ورزشی مستقلی تعریف نشده است و اتفاقا این موضوع گاهی اوقات مشکل ساز هم می شود. ما این مشکل سرانه را داریم. البته در تلاش برای تعامل با تربیت بدنی دانشگاه آزاد هستیم و می کوشیم از این امکانات بهره برداری کنیم.

ایسکانیوز: تعداد مدارس تخصصی ورزش سما چقدر است؟

فتح الهی: 2 سال قبل تعداد این مدارس تخصصی 58 مدرسه بود. سال قبل با رشد خیره کننده 70‌درصدی این تعداد را به 116 مدرسه رساندیم. الان 2021 دانش آموز فقط در مدارس تخصصی ما درس می خوانند. این آمار بسیار مهمی است. مدارس ورزش و پایگاه های ورزشی تابستانی ما بین خانواده ها بسیار محبوب هستند. همچنین در تمام رشته های ورزشی آکادمی داریم. رشته ای نیست که در مورد آن فعالیتی نداشته باشیم. تمام رشته های توپی و راکتی را پوشش می دهیم. در استان ها روی بازی ها و رشته های بومی فعالیت ورزشی داریم. بسیاری از رشته های دیگر را پوشش می دهیم؛ یعنی واقعا بسیار امکان این موضوع را کاهش داده ایم که دانش آموز نخبه ای در رشته ای داشته باشیم اما نتوانیم او را هدایت کنیم و استعدادش را پرورش دهیم.

ایسکانیوز: با تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاداسلامی هم تعامل دارید؟

فتح الهی: در رشته تکواندو دوستان تیم حرفه ای دانشگاه آزاد پیش ما آمدند و خبر دادند که قصد دارند یک تیم تکواندوی نوجونان داشته باشند. ما دانش آموزان نخبه ای داشتیم؛ اما پراکندگی آنها به گونه ای بود که نشد از حضورشان برای امسال استفاده کنیم. تصمیم گرفتیم در این زمینه فعال تر باشیم تا سال بعد شانس بیشتری برای دانش آموزان خود فراهم کنیم. برای رشه های دیگر هم می کوشیم انسجام مناسب‌تری فراهم کنیم. اصلا مدارس تخصصی ما قرار است همین کار را انجام بدهند.

ایسکانیوز: یکی از وظایف شما بخش سلامت است. در این زمینه هم فعالیتی انجام می شود؟

فتح الهی: اتفاقا در این حوزه هم کارهای مهمی توسط همکارانم صورت گرفته است. یک نمونه اش که بسیار دشوار بود و بسیار هم ارزش بالایی دارد، بحث تشکیل پرونده سلامت برای 43 هزار دانش آموز ابتدایی است. کار بسیار طاقت فرسایی بود و باید از مربیان و دوستانی که زحمت کشیدند مجددا تشکر کنم. برای 43 هزار دانش آموز ابتدایی و خانواده هایشان پرونده پزشکی الکترونیک تشکیل دادیم. کاری که کردیم از نظر آمار و اطلاعات منطقه ای و زیست بومی هم بسیار ارزش دارد. شما می توانید از طریق نتایج این آمار متوجه شوید که در مناطق مختلف تهران میزان پوسیدگی دندان های دانش آموزان ابتدایی چگونه است. اینها اطلاعاتی است که بی اندازه اهمیت دارد. حتی گزارش این طرح را هم آماده کردیم و پیشنهاد دادیم برای تمام دانشجویان دانشگاه آزاد در سراسر کشور پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شود. واقعا یک کار ملی است؛ اما ارزشش بی اندازه است. می توانید سابقه بیماری و وضعیت سلامت میلیون ها دانشجوی جوان را داشته باشید و آنها را نسبت به بیماری های مختلف غربالگری کنید. بی اندازه در پیشگیری از موارد مختلف ارزش دارد. ما در دبستان این کار را انجام دادیم و باید نسبت به گسترش آن اقدام کنیم.

ایسکانیوز: در مورد این تست سلامت بیشتر توضیح می دهید؟

فتح الهی: مدیران تربیت بدنی مدارس سما برای دانش آموزان ابتدایی چهار پرونده پزشکی، چشم پزشکی، دندانپزشکی و ناهنجاری های ساختاری تشکیل داده اند. پرونده ها هم بی‌اندازه دقیق است و روی صحت اطلاعات آن صحه می گذاریم. این اطلاعات ارزشمند می تواند والدین را نسبت به وضعیت سلامت فرزندشان آگاه کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1043039

وب گردی

وب گردی