پیش‌بینی روندهای دگرگونی اجتماعی در گرو فهم پیامدهای آنها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فهم دگرگونی‌های اجتماعی، ریشه‌ها و پیامدهای آن می‌تواند تصویری گویا از آنچه در جامعه می‌گذرد؛ ارائه دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری غلامرضا غفاری در نشست «هماهنگی برای برگزاری نخستین کنفرانس دگرگونی اجتماعی، ریشه‌ها، پیامدها و مدیریت آن» که با حضور شهین‌دخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی برگزار شد، دگرگونی اجتماعی را فرایند تغییر تدریجی ارزش‌ها، باورها، روابط نهادی و چینش سلسله مراتب اجتماعی در جامع، در طول زمان برشمرد.

وی با اشاره به برگزاری «نخستین کنفرانس دگرگونی اجتماعی» یا MOST با کمک و همکاری سازمان ملی یونسکو، گفت: دگرگونی اجتماعی مجموعه‌ای از تغییرات اجتماعی با ضرباهنگی وابسته به نوع و شدت وقایع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که منجر به تحولی در ساختارهای ذهنی و عینی جامعه می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بسترهای دگرگونی اشاره کرد و افزود: جهانی شدن، تغییرات آب و هوایی، رشد اقتصادی و بحران‌های مالی، پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های نوین، فضای مجازی، تغییر ترکیب جمعیتی ناشی از مهاجرت، شورش‌های اجتماعی، بحران‌های سیاسی و اجتماعی حاصل از نابرابری و طرد اجتماعی و فقر و تغییرات محیطی و کاهش منابع طبیعی و از بین رفتن تنوع زیستی از بسترها و موضوعات مهم کنفرانس دگرگونی اجتماعی محسوب می‌شوند.

غفاری با تأکید بر مدیریت دگرگونی اجتماعی، گفت: فهم دگرگونی‌های اجتماعی، ریشه‌ها و پیامدهای آن می‌تواند تصویری گویا از آنچه در جامعه می‌گذرد، ارائه دهد؛ امری که منجر به پیش‌بینی‌پذیری روندهای دگرگونی اجتماعی می‌شود.

وی افزود: ایجاد ارتباط و پیوند وثیق میان پژوهشگران و سیاست‌گذاران به منظور تقویت پیوند بین معرفت علمی با سیاست‌های عمومی و اجتماعی و ترویج علم در لایه‌های مختلف جامعه و مشارکت مردان و زنان جوان به عنوان کنش‌گران کلیدی نیل به دگرگونی‌های مطلوب و تحقق اهداف توسعه پایدار از نیازهای برگزاری چنین کنفرانسی به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اهداف کمیته‌های ملی MOST گفت: براساس دستورالعملی که در سال ۲۰۱۱ به تصویب یونسکو رسیده، این کمیته‌ها برای تشویق دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد ظرفیت‌های جدید در علوم اجتماعی، فهم نیاز دولت‌ها و شهرداری‌ها در تحقیقات مرتبط با دگرگونی اجتماعی، ایجاد رویکردهای نوآورانه در علوم اجتماعی برای رفع چالش‌ها و حمایت از تولید محتوای علمی مرتبط با دگرگونی اجتماعی فعالیت می‌کنند.

غفاری به سایر اهداف این کمیته‌ها اشاره کرد و گفت: اعطای نقش مرکزی به دانشکده‌های علوم اجتماعی و تقویت آنها، امکان دسترسی به پژوهشگران علوم اجتماعی به منابعی که بتوانند در تحقیقات مرتبط استفاده کنند، ایجاد فرصت برای انتشار تحقیقات و ایجاد ظرفیت بهره‌گیری سیاست‌گذاران از نتایج پژوهش‌های مرتبط با دگرگونی اجتماعی از دیگر اهداف این کمیته‌ها به شمار می‌آیند.

وی درباره اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی، گفت: نیاز روزافزون به فهم چیستی دگرگونی اجتماعی و ریشه‌ها، ضرورت طراحی و اجرای همایش بین‌المللی در این حوزه با هدف ظرفیت‌سازی برای مشارکت پژوهشگران حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و ارائه دستاوردها به بخش سیاست‌گذاری، نیاز به برگزاری این همایش را آشکار می‌سازد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برخی حوزه‌های گوناگون انسانی نیازمند ظرفیت‌سازی را طرد اجتماعی، نابرابری‌های فزآینده و نقض شدن حقوق شهروندی، نوآوری اجتماعی و پویایی جامعه برای رسیدن به توسعه نام برد و گفت: هدف از ارائه دستاوردها در این حوزه به سیاست‌گذاران، تدوین و اجرای سیاست‌های مقابله با آثار منفی دگرگونی‌های اجتماعی از سوی آنهاست.

رئیس «نخستین کنفرانس دگرگونی اجتماعی، ریشه‌ها، پیامدها و مدیریت آن» خاطرنشان کرد: تعیین دبیر اجرایی و شورای کمیته‌های علمی در مشارکت فکری با اعضای شورای سیاست‌گذاری، از کارهای اولیه برای برگزاری این کنفرانس است. اعضای کمیته‌های علمی متشکل از سه استاد برجسته یا کارشناس نخبه مطرح شده و اعضای کمیته‌های دبیرخانه اجرایی به تناسب زمان نزدیکی به کنفرانس، تغییر خواهند کرد. در مرحله اول برای هر کمیته دو نفر تعیین خواهند شد.

غفاری به وظایف دبیر اجرایی کنفرانس اشاره کرد و توضیح داد: تشکیل کمیته رسانه، کمیته بین‌الملل، کمیته تبلیغات، کمیته برنامه‌ریزی و تشریفات و کمیته پیگیری و هماهنگی از جمله اقدامات دبیر اجرایی این کنفرانس خواهد بود.

وی تصریح کرد: تشکیل شورای سیاست‌گذاری کنفرانس، تشکیل شورای علمی و تعیین رؤسای کمیته‌های علمی، برآورد امکانات موجود و تخصیص بودجه، طراحی و تصویب پوستر کنفرانس، ایجاد سایت و کانال‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، رایزنی با مؤسسات علمی و اجرایی برای جلب مشارکت و طراحی چگونگی اجرای مراسم و پیشرفت گام به گام تا زمان اجرا از مراحل اجرایی این کنفرانس محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تاریخ احتمالی برگزاری خرداد یا تیرماه ۹۹ به مدت دو روز و در محل دانشگاه تهران، سالن ابن‌خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خواهد بود.

MOST دارای استراتژی‌های بلندمدت و میان‌مدت است

شهین‌دخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی نیز در این نشست، MOST را دارای استراتژی بلندمدت و میان‌مدت دانست و گفت: بحث ایجاد کمیته‌های ملی و تعریف مکانیزم‌های همکاری و ارتباط یونسکو با سازمان‌های بین‌المللی در این باره و ایجاد ارتباط با جامعه مدنی، تعامل علم و سیاست‌های عمومی و تعامل میان پژوهشگران و سیاست‌گذاران حوزه علم و ارزیابی برنامه‌ها به شکل دوره‌ای با چشم‌اندازی از دگرگونی اجتماعی و استفاده از یافته‌های این کنفرانس برای ارائه راهکارها از مهم‌ترین اهداف برای برگزاری نخستین دوره این کنفرانس بین‌المللی به شمار می‌رود.

در انتهای این نشست حکم ریاست کنفرانس از سوی مولاوردی به غفاری اهدا شد و غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رسماً به عنوان ریاست برگزاری این کنفرانس برگزیده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043102

وب گردی

وب گردی