پاسخ به چند سوال مهم درباره کارت سوخت/ اگر کارت سوخت گم شد چه کنیم؟

با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و الزام استفاده از کارت سوخت شخصی از ساعت اولیه امروز ۲۴ آبان ماه، لازم است که مالکان وسیله نقلیه که کارت خود را گم کرده اند؛ در روزهای باقی‌مانده نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند.

به گزارش ایسکانیوز، طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، با اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین از ساعت اولیه امشب ۲۴ آبان ماه، همراه داشتن کارت سوخت شخصی برای بهره مندی از سهمیه ماهانه بنزین، الزامی است.

از سوی دیگر طبق اعلام شرکت ملی پست، تا آخر تیرماه سال جاری، ۷۷۰ هزار کارت سوخت در باجه معطلی پست مانده است؛ بدین معنا که این کارت‌های سوخت برای صاحبانش ارسال شده، اما تحویل گرفته نشده و به همین دلیل به پست بازگشته است. این کارت‌ها طبق قرارداد پست چند ماه در این شرکت می‌ماند و پس از آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برمی‌گردد.

بهترین روش برای دسترسی سریع به کارت‌های سوخت، ورود کد رهگیری ۲۰ رقمی ثبت شده در قبض پستی، در قسمت رهگیری مرسولات سایت شرکت ملی پست به آدرس www.post.ir است. متقاضیان می‌توانند پس از اطلاع از محل دقیق نگه‌داری کارت سوخت خود با در دست داشتن مدارک شناسایی خودرو و مالک خودرو، به آدرس ذکر شده مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند.

براساس اعلام شرکت ملی پست، تا پایان تیرماه ۷۲۱ هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله این شرکت وجود دارد که در صورت عدم مراجعه، ابطال خواهد شد. لازم به ذکر است، در هنگام دریافت کارت سوخت، مبلغ ۱۰ هزار تومان از متقاضیان دریافت و به حساب شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی واریز خواهد شد. هم‌چنین متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل از گزینه ارسال مجدد کارت سوخت در بخش رهگیری مرسولات سازمانی استفاده کنند.

در خواست المثنی کارت هوشمند سوخت

علاوه‌بر این شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همواره در اطلاعیه‌های خود سوال‌هایی را که در این باره وجود داشت، پاسخ داده است. بر اساس یکی از این اطلاعیه‌ها، مدارک مورد نیاز جهت انجام فرآیند در خواست المثنی کارت هوشمند سوخت و حذف رمز کارت سوخت بدین صورت است که مالک خودرو یا وکیل قانونی متقاضی باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو یا وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس+۱۰) مراجعه کنند.

در تمامی موارد ذیل حضور مالک یا وکیل قانونی الزامی است و مدارک هویتی مالک برای درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت برای اشخاص حقیقی شامل این می‌شود که یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند و یا گذرنامه و برای اشخاص حقوقی شامل معرفی‌نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضاء و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند و یا گذرنامه نماینده می‌شود.

دارندگان وکالتنامه معتبر قانونی از مالک می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند و یا گذرنامه نسبت به اخذ خدمات مورد نیاز اقدام کنند. خودروهای لیزینگی (خودروهای اجاره به شرط تملیک) اسناد و مدارک در اختیار استفاده کننده خودرو شامل کارت خودرو ملاک عمل است.

مدارک شناسایی وسیله نقلیه شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه نامه شخص ثالث معتبر می‌شود. سپس نوبت به تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +۱۰ واریز مبلغ ۱۰۰۰۰۰ریال (۱۰ هزار تومان) در پایانه‌های pos بانک ملت مستقر در دفاتر پلیس+۱۰ و اخذ رسید ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی از کاربر می‌شود. کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کرده‌اند، نیازی به ارائه درخواست المثنی ندارند.

حذف رمز کارت سوخت

مدارک مورد نیاز جهت انجام فرآیند حذف رمز کارت هوشمند سوخت نیز شامل مراجعه به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سراسر کشور و برای حذف رمز کارت هوشمند سوخت تاکید می‌شود که حضور مالک وسیله نقلیه جهت حذف رمز کارت الزامی بوده و در صورت درخواست توسط شخص دیگر با ارائه وکالتنامه محضری و یا برگه انحصار وراثت حذف رمز کارت سوخت امکان‌پذیر است.

مدارک این بخش نیز برای اشخاص حقیقی اینگونه است که یکی از مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه) و برای اشخاص حقوقی شامل معرفینامه رسمی سازمان مربوطه با درج شماره ملی به همراه کارت ملی نماینده معرفی شده می‌شود.

کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه و بیمه نامه معتبر نیز باید وجود داشته باشد و تکمیل فرم درخواست رمز گشایی و در دست داشتن اصل کارت هوشمند سوخت جهت حذف رمز کارت هوشمند سوخت الزامی است. (دارای فیزیک سالم بدون چسب خوردگی و شکستگی و...) الزامی است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آخرین اطلاعیه خود مهم‌ترین سولات موجود در این بخش را پاسخ داده است، اما باز هم در صورت وجود هرگونه ابهام و پرسش ضروری می‌توان با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس گرفت.

در صورتی که مالک خودرو، سیم کارت تلفن همراه به نام خود نداشته باشد، چگونه باید ثبت نام کند؟

الزاما برای ثبت نام اینترنتی باید شماره تلفن همراه به نام مالک باشد و در غیر این صورت برای ثبت نام باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه شود.

در صورت فوت مالک خودرو و عدم تغییر مالکیت، چگونه می‌توان برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کرد؟

برای این موضوع باید پس از انحصار وراثت از طریق دفاتر پلیس +۱۰ و برابر ضوابط قبلی اقدام کند.

در صورتی که کارت سوخت داشته باشیم، اما رمز آن را فراموش کرده باشیم چکار کنیم؟

مالکان خودرو یا موتور سیکلت دارای کارت سوخت که رمز آن را فراموش کرده‌اند، امکان بازیابی رمز برای آن‌ها فراهم شده است و نیاز به ثبت نام کارت المثنی ندارند. چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو رمز پیش فرض همه کارت‌های سوخت است.

مالکان خودروها و موتورسیکلت‌های قولنامه‌ای برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی چگونه باید اقدام کنند؟

مالکان خودرو و موتورسیکلت و مالکان خودروهای قولنامه‌ای برای ثبت نام کارت سوخت المثنی، می‌توانند همانند گذشته صرفا با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و پس از ارائه اسناد قطعی نقل و انتقال نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

اگر کارت سوخت داشته باشیم باز هم امکان ثبت نام در سامانه وجود دارد؟

مالکین خودرو یا موتور سیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند، در صورت ثبت تقاضای صدور کارت المثنی، کارت اولیه آن‌ها ابطال خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود صرفا افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت نام مراجعه کنند.

اگر کارت سوخت خود را گم کرده باشیم چه باید بکنیم؟

با مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی (www.mob.gov.ir) یا دریافت و نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه از چهار طریق سامانه خدمات همراه دولت، ایران اپس، کافه بازار و اپ استور و یا در غیر این صورت با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ می‌توان ثبت نام کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1043142

وب گردی

وب گردی