مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 25 آبان ماه

«پژوهش‌های عملیاتی پشت ترافیک تصمیم دولت، مسائل آموزشی در صدر درخواست دانشجویان و تلاش جمعی برای محو فاصله علمی در جهان»

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 25 آبان به شرح زیر است:

پژوهش های عملیاتی پشت ترافیک تصمیم دولت

«فرهیختگان» در این عنوان پژوهش های صورت گرفته در حوزه سهمیه بندی سوخت را مورد بررسی قرار داده است. پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی و اعمال نکردن هزینه‌های واقعی آن در بودجه دولت، مشکلات عدیده‌ای را در کشور ازجمله افزایش کسری بودجه و توزیع ناعادلانه آن میان گروه‌های مختلف درآمدی ایجاد کرده است. به همین دلیل در سال‌های اخیر هدفمند کردن یارانه‌های انرژی به‌عنوان راهی برای گذر از این مشکلات موردتوجه قرار گرفته است. یکی از موضوعات مهم در استفاده از سوخت مربوط به سهمیه‌بندی است. در این بین افزایش تعداد خودروهای شخصی که تا حد زیادی به دلیل رشد جمعیت، تولید بیشتر خودرو، عدم توسعه سریع و مناسب وسایل حمل‌ونقل عمومی و سایر عوامل محیطی صورت گرفته است باعث شده همچنان شاهد افزایش تقاضای حامل‌های انرژی باشیم.

درمورد متغیر راندمان مصرف سوخت خودروها و عمر آن‌ها، براساس سیاست‌های دولت و چشم‌انداز این سیاست‌ها در برنامه پنجم توسعه، هدف‌گذاری دولت این است که در پایان چشم‌انداز 20 ساله (سال 1404) راندمان به هشت لیتر کاهش یابد؛ هرچند این چشم‌انداز با توجه به پیشرفت تکنولوژی با استانداردهای دنیا فاصله زیادی خواهد داشت. براین اساس باید سالانه 2.4 درصد راندمان مصرف خودروها بهبود یابد تا در پایان برنامه به این هدف رسید. طبق تحقیقات اگر افزایش قیمت بنزین همراه با سیاست‌های پولی مناسب انجام شود، بر میزان تورم اثر کمی خواهد داشت، اما زمانی که مصرف بنزین به صورت سهمیه‌بندی کنترل ‌شود، بدان معنی است که به میزان صرفه‌جویی در مصرف بنزین، امکان مصرف برای دیگران محدود خواهد شد. درنهایت باید دانست سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بدون توجه به سایر مولفه‌های اقتصادی نه‌تنها در کاهش مصرف سوخت کمک نمی‌کند بلکه شاهد آسیب‌های این افزایش قیمت نیز خواهیم بود.

مسائل آموزشی در صدر درخواست دانشجویان

فرهیختگان نتایج اولین داده‌های مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی را منتشر کرد. محمد محمدی، قائم‌مقام مرکز بازرسی، نظارت، ارزیابی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در مناطق عموما دسته بندی را براساس فراوانی موضوعات قرار داده‌‌ایم که این دسته‌بندی به لحاظ بررسی‌هایی که مورد توجه مخاطبان و مدیران بوده، اتفاق افتاده است. مراکز نظارت چون در مناطق، محل اصلی نقطه اتصال بازرسی با مجموعه‌های سفیر مانند دانشگاه‌ها هستند، برای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بیشترین آمار و اطلاعات مربوط به حوزه موضوعات مرتبط، کیفیت خدمات آموزشی است؛ یعنی در حال حاضر شکایات یا درخواست‌هایی که دانشجویان دارند، در رابطه با وضعیت حوزه‌های آموزشی، کیفیت و کمیت آن بوده است که بیشترین نوع درخواست برای حل‌وفصل معضلات و مشکلات دانشگاه‌ها را این دو دفتر ایجادشده به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن، مورد دومی که بیشترین موضوع مورد بررسی ما در مرکز به شمار می‌رود، موضوعات مرتبط با تعامل بین کارمندان با، دانشجویان یا دانشجویان با اساتید است که در جایگاه دوم قرار گرفته‌است.در مرحله بعدی و جایگاه سوم، نظارت بر موضوعات مالی است که بیشترین حجم کاری را دربر می‌گیرد. این موضوعات دانشگاه متاسفانه بسیار غیرشفاف بوده‌اند و ما را از گذشته تا به‌حال درگیر بحث‌های مالی کرده‌اند که البته این مسائل بیشتر از گذشته بر جای مانده و همچنان لاینحل بوده‌اند. ما در مرکز بازرسی و نظارت وظیفه خود می‌دانیم که این مسائل را به‌صورت ذاتی دنبال کنیم. در این قسمت 2 دسته کلی نیز وجود دارند که پیگیری امور مالی دانشگاه را شامل می‌شوند؛ دسته اول معوقاتی هستند که در پروژه‌های مالی به فراوانی یافت می‌شوند و دسته دوم پروژه‌هایی که به‌صورت نیمه‌کاره توسط پیمانکار رها شده‌اند.

آغاز انتخاب رشته مرحله تکمیل‌ظرفیت کارشناسی‌ارشد

این عنوان روزنامه فرهیختگان به آغاز انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. رشته محلهــای مرحـله تکمیل‌ظرفیت کارشناسی‌ارشد 1398 دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد. انتخاب رشته داوطلبان این مقطع از صبح روز پنجشنبه 23 آبان ماه آغاز شده و تا ساعت 24 یکشنبه 26 آبان ماه ادامه خواهد داشت. داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد که براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند(اعم از پذیرفته‌شدگان یا مردودین اعلام نتیجه قبلی این مقطع یا افرادی که در مرحله قبل انتخاب رشته نکرده‌اند) به‌منظور شرکت در این مرحله از تکمیل‌ظرفیت و انتخاب رشته محل در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با مراجعه به سامانه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 25 آبان به شرح زیر است:

تلاش جمعی برای محو «فاصله علمی» در جهان

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با مدیر کل یونسکو خواستار تلاش جمعی برای محو «فاصله علمی» در جهان و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی همه ملت‌ها به دستاوردهای علمی بشریت شد. اودری ازوله مدیر کل یونسکو نیز با اشاره به جایگاه ایران در یونسکو، به سوابق درخشان این کشور در عرصه تمدن‌سازی، علم و فرهنگ اشاره کرد و خواستار بهره‌برداری از کلیه ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء روابط فیمابین شد.وی پیشرفت ایران در زمینه‌های علمی و فنی را فرصتی برای توسعه روابط با این سازمان و همکاری‌های منطقه‌ای دانست و از ایران به عنوان یکی از اعضای فعال و تاثیر گذار یونسکو نام برد.

جایزه تعالی آموزش علوم پزشکی اعطا می‌شود

عظیم میرزازاده رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی از تعامل با نهادهای بینالمللی حوزه آموزش پزشکی خبر داد و گفت: برای اولین بار در بیستمین همایش شناسایی رسمی و استفاده از لوگوی انجمن آموزش پزشکی اروپا را کسب کردیم. رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی از طراحی جایزه تعالی آموزش علوم پزشکی به عنوان جایزه «نامی» در حوزه عملکرد پاسخگویی اجتماعی آموزشی و جشنواره کشوری استاد نمونه آموزشی خبر داد.وی خاطرنشان کرد:دومین دوره پایش مراکز مطالعات و توسعه انجام می‌شود و آیین‌نامه قطب‌های علوم پزشکی کشور نیز با نظر اساتید بازنگری خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043211

وب گردی

وب گردی