زیرساختِ تجاری سازی در پارک‌های علم و فناوری فراهم است/ آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا/ آیین نامه جامع بازار فناوری و سرای نوآوری به زودی ابلاغ می‌شود

سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی اجرای سه برنامه آموزش و شتابدهی، رشد و تجاری سازی و ارزش آفرینی را اولویت برنامه های اداره کل متبوع دانست.

وحید ضرغامی سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه های این اداره کل گفت: آیین نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری را نهایی کردیم و انشاالله در هیئت امنای دانشگاه به تصویب خواهد رسید. این سراهای نوآوری بستر فعالیت شرکت‌ها و فناوران دانشگاه خواهد بود و 3 برنامه اصلی دارند.

او ادامه داد: برنامه آموزش خلاقیت و شتابدهنده‌ها اولین برنامه ما است که ذیل آن هر دانشجویی که در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارد و می‌خواهد کسب و کاری را راه‌اندازی کند آموزش می‌بیند. آموزش درباره این که کار را از کجا شروع کند، چگونه نیازها را شناسایی و با کجاها ارتباط بگیرد تا بتواند مجوزهای لازم کسب و کار را اخذ کند.

ضرغامی با بیان این که دانشجو در این برنامه ارتباط با سرمایه گذاران را آموزش دیده تا بتواند طرح خود را به مرحله پیش تولید برساند اضافه کرد: این موضوع در برنامه آموزش خلاقیت و شتابدهی تعریف شده که ذیل آن مدارس خلاقیت، مدارس آموزش کسب و کار و مدارس عالی مهارت دیده شده که به صورت مشترک با صنایع و بخش تقاضا تعریف می‌شوند.

سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: اگر دانشجو و فارغ التحصیلی به هر دلیلی نمی‌تواند کسب کار ایجاد کرده و کارآفرینی کند می‌تواند از طریق مدارس عالی مهارت یک سری مهارت‌های مرتبط با آن صنعت متقاضی را کسب کند و در آن صنایع مشغول شود. طرحی تحت عنوان پویش نیز برای این تیپ کارها تعریف شده است که پیگیر آن هستیم.

او درباره برنامه دوم این اداره کل نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: برنامه دوم رشد است؛ یعنی وقتی دانشجویان برنامه‌های اولیه که همان آموزش‌های شغلی و شتابدهی است را دیدند، وارد برنامه رشد با محوریت مرکزهای رشد دانشگاه می‌شوند. کاری که در موضوع سراها انجام می‌دهیم این است که سراها را به صورت تخصصی تعریف می‌کنیم. بنابراین مراکز رشدی هم که اینجا تعریف می‌شوند و ذیل برنامه رشد قرار دارند به صورت تخصصی خواهند بود.

ضرغامی با بیان مثالی در این باره توضیح داد: به طور مثال از آن‌جایی که سرای نوآوری تبریز با محوریت کیف و کفش چرم است، مرکز رشدی که در تبریز فعالیت خواهد کرد نیز در حوزه چرم و کفش تمرکز خواهد داشت. ذیل برنامه رشد مطابق برنامه‌هایی که قبلا پیگیری شده قاعدتا این تیم‌ها و هسته‌ها تبدیل به شرکت‌هایی می‌شوند که می‌توانند پروژه‌هایی را در خارج از دانشگاه بپذیرند. در واقع هم می‌توانند یک پروژه کاری را بپذیرند و هم محصولی را به صورت نیمه صنعتی و یا صنعتی تولید کنند که این موضوع در مرحله رشد انجام می‌شود.

او اظهار کرد: اگر این شرکت‌ها به بلوغ رسیدند و یک سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در این شرکت‌ها شد وارد پارک علم و فناوری می‌شوند. در پارک علم و فناوری نیز زیرساخت‌های تجاری سازی برای شرک‌ها فراهم می‌شود؛ در حوزه پارک نیز تمرکز بر بخش تقاضا است. یعنی نهادهای مالی را در پارک به کار می‌گیرم و همچنین حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه نیز فعال است تا بتواند سرمایه گذاری‌های لازم را برای توسعه محصولات، فعالیت و بازار این شرکت‌ها فراهم کند. این قسمت پارک را نیز تحت عنوان برنامه تجاری سازی و ارزش آفرینی تعریف کردیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره شاخص‌ها و فاکتورهای ارزیابی مراکز رشد گفت: مراکز رشد یک آیین نامه با عنوان ارزیابی و رتبه بندی مراکز رشد دارد که در مراحل نهایی است و به زودی رتبه بندی مراکز رشد را آغاز خواهیم کرد. شاخص‌ها می‌توانند شاخص‌های خروجی باشند مثلا این که یک مرکز رشد چند شرکت فن آور بالغ دارد و یا شرکت‌هایی که در یک مرکز رشد وجود دارند آیا توانسته اند ارزش اقتصادی ایجاد کنند یا خیر. همچنین میزان ارتباطات با مراکز صنعتی نیز یکی از شاخص های است که در مراکز رشد برای ما اهمیت دارد.

سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که در این اداره کل برای استفاده از دانش کشاورزی چه برنامه ای دارید توضیح داد: کشاورزی اولویت توسعه فن آوری است و بحث اصلی دانشگاه در تمام ابعاد است. طرح ملی بذر که در دانشگاه پیگیری می‌شود نیز یکی از نمودهای این اولویت گذاری و رویکردی است که ریاست محترم دانشگاه در پیش دارند. برای این که بتوانیم این اولویت را پوشش دهیم، استان‌هایی که مزیت کشاورزی دارند را انتخاب و مرتبط با نوع مزیت کشاورزی آن‌ها سراهای نوآوری این حوزه را ایجاد می‌کنیم. به طور مثال سرای گیاهان زینتی یا سرای گیاهان صنعتی در گرگان پیگیری می‌شود. یا در کرمان سرای موضوع پسته را پیگیری می‌کنیم.

او تاکید کرد: به عبارتی معاونت تحقیقات و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مزیت کشارزی مناطق مختلف کشور را تعیین و سراهای نوآوری متناسب با آن‌ها را ایجاد می‌کند.

ضرغامی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این سوال که مهمترین موانع برای کارهای دانش بنیان در دانشگاه‌ها چیست گفت: مهمترین مانعی که در جلسات مختلف و یا به طور مثال در همایش فن آوری با آن مواجه شدیم ساختار بوروکراتیک دانشگاه است که کار توسعه فن آوری در دانشگاه آزاد را کند می‌کند و این مهمترین مسئله ای است که در دانشگاه حس می شود.به طور مثال یک طرح دانش بنیان که برای تصویب چند سال در شوراها و کمیسیون‌های مختلف معطل می‌شود تا برای آن یک ردیف بودجه در نظر گرفته شود.

سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: این ساختار بورکوراتیک نمی‌گذارد این فرایند به سرعت طی شود. فضای فنآوری و نوآوری نیز یک فضای به شدت رقابتی و متضاد با بورکراسی است. در دنیا هم کسانی که توانسته اند در حوزه فناوری و نوآوری بدرخشند بورکراسی خاصی در کارها ندارند و بیشتر در بستر تعاملات اجتماعی این فناوری‌ها و نوآوری‌ها را شکل می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043276

وب گردی

وب گردی