تبیین اهمیت جایگاه علوم انسانی از مدارس شروع می‌‌‌شود/ تعداد محدودی نظریه‌‌‌‌پرداز در علم  تاریخ داریم

رئیس دانشکده علوم انسانی واحد نجف آباد گفت: تربیت نظریه‌‌پرداز در علوم انسانی نیازمند فرهنگ‌‌‌‌‌‌‌سازی است؛ بر همین مبنا برای تبیین اهمیت جایگاه علوم انسانی باید از مدارس و آموزش و پرورش شروع کرد.

ناصر جدیدی رئیس دانشکده علوم انسانی واحد نجف آباد در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل ضعف علوم انسانی در کشور گفت: بزرگ‌ترین دلایل ضعف علوم انسانی در کشور ناشی از نگاه نادرستی است که به این علم وجود دارد. امروز در بسیاری از علوم، مصرف‌‌‌کننده نظریات نظریه‌‌‌پردازان غربی هستیم و حمایت لازم از نخبگان و فارغ‌‌التحصیلان رشته‌‌‌‌‌‌های علوم انسانی نمی‌شود؛ این امر منجر به ایجاد دلسردی در میان اندیشمندان این حوزه شده است که مانع از توسعه علوم انسانی در کشور می‌‌‌‌‌شود.

وی تشریح کرد: در حقیقت، علوم انسانی در هر جامعه‌‌‌‌‌‌ای، هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز بوده و نتیجه فرهنگ آن جامعه است. علوم انسانی میراث فرهنگی ما را در بر دارد، ما را به گذشته‌مان پیوند می‌دهد و به خدمت‌گزاری کشورمان متعهد می‌سازد. این امر به حفظ هویت و استقلال کشور کمک می‌کند و باعث تقویت فرهنگ بومی و خودباوری می‌شود.

جدیدی درباره بومی‌‌سازی علوم انسانی و اثرات آن خاطرنشان کرد: بومی کردن علوم انسانی با هدف تطبیق دانش وارداتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی از دیرباز مطرح بوده است. اگر چه در ضرورت بومی‌‌‌سازی علوم انسانی شک و تردیدی وجود ندارد؛ اما وضعیت کنونی ما در این علوم روشن می‌‌‌کند که در تعریف و تفسیرهای فعلی از بومی‌‌سازی ایرادهایی وجود دارد. ایرادهایی که بدون رفع آن نمی‌‌‌توان از سودمندی و کارآمدی علوم بومی شده اطمینان یافت.

وی تاکید کرد: بومی‌‌سازی در صورتی که با ایجاد فضای نقد همراه شود و فرصت مداخله در روند پیشرفت علم را دهد می‌‌تواند زمینه‌‌‌ساز تحولی فوری و همه جانبه در ساختار و کارکرد این علوم باشد؛ اما در غیر این صورت نتیجه معکوس داشته و حاصل آن تنها یک شعار و پیامدهای منفی خواهد بود.

جدیدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تعداد محدودی نظریه‌‌‌پرداز در حوزه تاریخ داریم که این افراد بیشتر از نسل‌‌‌های قدیم هستند. تربیت نظریه‌‌پرداز در علوم انسانی نیازمند فرهنگ‌‌‌‌‌‌‌سازی است؛ بر همین مبنا برای تبیین اهمیت جایگاه علوم انسانی باید از مدارس و آموزش و پرورش شروع کرد. متاسفانه تعداد کمی از افراد امروز وارد رشته‌‌‌های علوم انسانی به ویژه رشته‌‌های کم کاربردی‌‌تر همچون تاریخ می‌‌‌شوند و تعداد زیادی هم شاید صرف ورود به دانشگاه در این رشته مشغول به تحصیل می‌‌شوند. نظریه‌‌‌‌پردازی‌‌‌‌هایی هم که تاکنون در حوزه تاریخ انجام شده مربوط به فلسفه تاریخ و دوره‌‌‌های مختلف تاریخی در کشور بوده است.

وی تصریح کرد: سابقه تاریخی ایران نشان می‌‌‌‌‌‌دهد که ما صادر کننده علوم انسانی بودیم و این علوم از شرق به غرب رفته است؛ اما امروز مصرف کننده نظریات غرب هستیم. آنچه مسلم است ما باید ضمن مطالعه نظریات و تجربیات غرب در علوم انسانی، خودمان هم وارد این عرصه شویم. برای تربیت نظریه‌‌‌‌پرداز باید به جوانان فرصت حضور و میدان عمل دهیم و در این زمینه فرهنگ‌‌‌سازی لازم انجام شود.

رئیس دانشکده علوم انسانی واحد نجف آباد درباره جایگاه علم تاریخ در دنیا اظهار کرد: در حال حاضر، رشته تاریخ به صورت تخصصی و با معیارهای خاص در دانشگاه‌‌‌‌های دنیا ارائه می‌‌‌شود. به این ترتیب در هر یک از حوزه‌‌‌های تاریخی، متخصصانی در عرصه‌‌‌های مختلف پرورش یافته که می‌‌‌توانند سکان هدایت و رهبری کشور را با آگاهی نسبت به مسائل تاریخی به عهده گیرند. این اتفاقی است که در کشورهای توسعه یافته صورت گرفته و در این کشورها اداره امور به عهده نخبگان علوم انسانی بوده است. این در شرایطی است که متاسفانه در کشور ما به رشته‌‌‌‌‌‌های علوم انسانی و فارغ التحصیلان آن بهای چندانی داده نمی‌‌‌‌‌شود.

وی درباره دلایل عدم ورود نخبگان به رشته‌‌‌‌‌های علوم انسانی تصریح کرد: عدم ورود نخبگان به رشته‌‌‌‌‌های علوم انسانی به دلیل شرایط فکری و فرهنگی بوده که در جامعه امروز حاکم است. از گذشته تا امروز دانش‌‌آموزان برتر وارد رشته‌‌های ریاضی و تجربی می‌‌شدند و این باور وجود دارد که دانش‌آموزان ضعیف وارد رشته‌‌‌های انسانی می‌‌شوند. در حقیقت عدم اشتغال مناسب و بازار کار ناپایدار برای فارغ‌‌‌التحصیلان علوم انسانی و نبود نگاه صحیح به این رشته‌‌ها منجر به جذب حداکثری در دیگر رشته‌‌ها شده است.

گفتنی است، ناصر جدیدی رئیس دانشکده علوم انسانی واحد نجف آباد از استادان رشته تاریخ بوده که سال‌‌‌‌‌‌‌ها در این رشته به تدریس و تحقیق پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043292

وب گردی

وب گردی