نگرش جامعه به رشته‌های علوم پایه مانع جذب نخبگان در این حوزه می‌شود

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است راه نجات رشته های علوم پایه کارآفرینی و توسعه شرکت های دانش بنیان است.

جمشید صباغ زاده رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌هایی که فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه با آن درگیر هستند گفت: مهمترین چالش مسئله اشتغال و کار در جامعه است؛ وقتی یک دانشجو تلاش می‌کند امید دارد تا در یک ارگان استخدام شود ولی چون چنین نیازی در جامعه نیست تعداد دانشجویانی که به این سمت حرکت می کنند کم می‌شود.

او درباره علت این موضوع گفت: معتقدم بخش زیادی از کسانی که باید کارهای دانش بنیان راه می‌انداختند و صنعت را توسعه می‌دادند کار خود را به درستی انجام ندادند. در واقع نهادهایی که درگیر کارآفرینی هستند از بانک‌ها و وزارت صنعت و معدن گرفته تا بقیه بنیان‌های اقتصادی مسئولیت خود را انجام نداده‌اند. من وزنی که در این خصوص به تحریم‌ها می دهم وزن کمی است؛ تاثیر تحریم‌ها به اندازه ضربه‌ای که متولیان بنیان‌های اقتصادی به کشور زده اند نیست.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است: مسئولان باید هر کاری که وابسته به ایجاد شغل‌های دانش بنیان باشد را تشویق کنند. به طور مثال ایجاد مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان، ایده پروری، شتاب دهنده‌ها، اتاق فکر و اتاق‌های اندیشه ورز اِلمان‌هایی هستند که می‌توانند ایده‌های زیادی را در کشور راه اندازی کنند.

او در خصوص عدم گرایش نخبگان به رشته‌های علوم پایه نیز صحبت به میان آورد و گفت: تاثیر جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ فرد نخبه ممکن است علاقه‌ای به یک رشته علوم پایه داشته باشد اما تاثیر اطراف و افرادی که با او در ارتباط هستند مهم است. نوع نگرش به رشته‌های علوم پایه باعث می‌شود که که نخبگان نیز تمایلی به تحصیل در رشته‌های علوم پایه نداشته باشند. ماهیت رشته‌های علوم پایه این است که خدمات تحقیقاتی پایه به مردم ارائه می‌دهند اما وقتی فرد نحبه نتواند خرج زندگی خود را تامین کنند و بازار تقاضا نداشته باشد بازخورد منفی می‌گیرد.

صباغ زاده با بیان این که تنها راه نجات رشته‌های علوم پایه کارآفرینی و توسعه شرکت های دانش بنیان است اضافه کرد: البته به نسبت این که متقاضی کمی برای رشته‌های علوم پایه وجود دارد وضعیت مان نسبت به جهان بهتر است و تعداد مقاله و تولید علمان در این زمینه خوب است. اما نیرویی که تربیت می کنیم به دلیل آن که نمی‌تواند جذب جامعه و جذب بازار کار شود به خارج از کشور مهاجرت کرده و یا جذب شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است: گرفتاری ما در تربیت نیرو نیست چون ظرفیت دانشگاهی زیادی دراین زمینه داریم؛ به طور مثال حدود 440 واحد در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که خروجی مناسبی در این زمینه دارد اما این خروجی جذب بازار کار و جامعه نمی‌شوند و بسیاری از آن‌ها از کشور خارج می‌شوند. بنابراین یکی دیگر از چالش‌ها خروج بی بازگشت نخبگان علوم پایه از کشور است.

او اظهار کرد: گاهی یک نخبه از کشور خارج می‌شود اما در چارچوب کار کشور فعالیت و خدمات خود را به کشور ارائه می‌دهد اما از آن جایی که ما توان استفاده نداشته و تمام ارکان را تخریب کرده و صنعت فلجی داریم بنابراین خروج بی‌بازگشت نخبگان را به دنبال خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود از نقش آموزش و پرورش و معلمان نیز سخن گفت و ادامه داد: یک معلم ممکن است تمام دانش آموزان کلاس خود را با گفتار خوب تشویق کند تا به سمت رشته‌های علوم پایه حرکت کنند. آزمایشگاه‌ها نیز نقش مهمی دارند؛ یعنی آزمایشگاه‌هایی که بتوانند پژوهش را در دل دانشجو ایجاد کنند یا مفاهیم علوم پایه را به خوبی توضیح دهند. در علوم پایه مثل ژاپن کار اساسی را معلمان کردند و توانستند مشوقان خوبی برای دانشجویان شوند تا در رشته های علوم پایه تحصیل کنند.

انتهای پیام /

انتهای پیام/

کد خبر: 1043345

وب گردی

وب گردی