دولت در موضوع کارت سوخت شش سال دیر به اشتباه خود پی برد

سیّدمحمّدصادق کاظمی گفت: دولت روحانی، دیر مسائل کشور را درک می‌کند؛ در موضوع برجام، کارت سوخت و ساخت مسکن شش سال دیر فهمید که اشتباه کرده است و شاید جلوتر برویم طرح شبنم را هم احیا کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، حجّت‌الاسلام سیّدمحمّدصادق کاظمی، سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی موضع این تشکّل را درباره افزایش قیمت بنزین تشریح کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت رهپویان معتقد است اصلاحات اقتصادی در حوزه‌های مختلف مورد نیاز است، اظهار داشت: کارشناسان اقتصادی جمعیت رهپویان، همواره سعی کرده‌اند طرح‌هایی را در حوزه مسائل اقتصادی آماده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهند. یکی از این موضوعات که مورد توجه کارشناسان ما قرار گرفته، بحث بنزین است.

کاظمی، طرح دولت درباره افزایش قیمت بنزین را دارای چند نقص دانست و گفت: نقص اوّل این طرح در اجرای آن است. اعلام یک‌مرتبه‌ای این طرح از سوی دولت، باعث شد به جامعه شوک وارد شود و مردم نگران معیشت خود شوند.

سخنگوی جمعیت رهپویان ادامه داد: مردم از قبل نسبت به اجرای این طرح، خبر نداشتند و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی آن‌ها، مختل شده است.

وی با بیان اینکه اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین، نشان می‌دهد که دولت به مردم اعتماد ندارد، اظهار داشت: دولت اگر به مردم اعتماد داشت، با آن‌ها وارد گفت‌وگو می‌شد و مردم را برای اجرای این طرح، آماده می‌کرد. این بدان معناست که دولت، دولت محرمانه است.

کاظمی افزود: اینکه آقای روحانی اعلام کرد عده‌ای دنبال محرمانه بودن مسائل و عدم شفافیت هستند، باید گفت خود دولت، محرمانه است که جراحی به این بزرگی را کاملاً‌ محرمانه نگه می‌دارد و مردم را امین نمی‌داند.

سخنگوی جمعیت رهپویان در ادامه گفت: طرح‌های متعددی در اختیار دولت قرار گرفته بود و مطالبه ما از دولت این است که اعلام کند که چرا طرح‌های دیگر را کنار گذاشت و طرحی که به نظر می‌رسد خیلی درباره آن کار کارشناسی انجام نشده را به اجرا گذاشته است.

کاظمی با بیان اینکه طرح‌های مکمل طرح افزایش قیمت بنزین، مشخص نیست، اظهار داشت: سؤال ما این است که آیا با افزایش قیمت بنزین، مشکلاتی که دولت از آنها صحبت می‌کند حل خواهد شد؟ باید گفت که اینطور نیست و مشکلات حل نمی‌شود، چرا که دولت باید طرح‌های مکمل را هم در نظر می‌گرفت. این‌ها موضوعاتی است که کارشناسان بارها آن‌ها را مطرح کرده‌اند و حال معلوم نیست دولت، چگونه بدون درنظر گرفتن نکات کارشناسی، چنین تصمیمی گرفته است.

سخنگوی رهپویان در ادامه گفت: یکی از مشکلات جدی طرح دولت، نحوه حمایت از کسب‌وکارهای خُرد است که کار آن‌ها به بنزین و سوخت متصل است. نحوه حمایت از آن‌ها در این طرح، مشخص نشده است.

کاظمی با بیان اینکه کار برخی افراد به‌طور مستقیم با بنزین مرتبط نیست، اما زندگی‌شان مختل می‌شود، گفت: مثلاً حاشیه‌نشین‌های تهران و شهرهای بزرگ، برای رفت و آمد به محل‌های کار خود با مشکل مواجه می‌شوند. مجموع این مشکلات نشان می‌دهد که دولت، عجولانه اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است.

وی ادامه داد: آقای روحانی که وقت می‌گذارد و به منتقدین حمله می‌کند و حتی گاهی با تغییر تاریخ اسلام سعی می‌کند برای خود، مبنا بسازد، چطور فرصت نمی‌کند سخن کارشناس‌ها را بشوند تا طرحی که با زندگی مردم مرتبط است، پس از چکش‌کاری کارشناسان طیف‌های مختلف اقتصادی، اجرا شود.

سخنگوی جمعیت رهپویان با بیان اینکه دولت خود را مشغول کارهای سیاسی کرده است و حوصله پرداختن به امور اقتصادی را ندارد، به حذف کارت سوخت در زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: افزایش شدید مصرف بنزین در کشور مستقیماً به تصمیم دولت برمی‌گردد. حال بعد از شش سال، دولت، کارت سوخت را احیا کرده است و با این حال، نه حاضر به عذرخواهی است و نه حاضر است اعلام کند چطور می‌خواهد خسارتی که در این چندسال به مردم و اقتصاد کشور زده را جبران کند.

کاظمی ادامه داد: به نظر جمعیت رهپویان، دولت روحانی، دولتی است که دیر مسائل کشور را درک می‌کند. در موضوع برجام، چندسال طول کشید تا متوجه شد که اشتباه می‌کنند. در بحث کارت سوخت هم پنج شش سال طول کشید تا متوجه اشتباه خود شدند. در بحث ساخت مسکن نیز همینطور. به نظر می‌رسد اگر جلوتر برویم احتمالاً طرح شبنم را هم احیا خواهند کرد.

سخنگوی جمعیت رهپویان افزود: این نشان می‌دهد دولت در قوه تفکر، دچار ضعف جدی است، به‌نحوی که نمی‌تواند مسائل را سر وقت درک کند و بفهمد. دولت کشور را عقب انداخته و حالا می‌خواهد جبران کند، امّا جبرانی که بدون کارشناسی و عجولانه و نگاه‌های سیاسی است. این رویه غلط است و ما می‌خواهیم دولت تجدیدنظر کند و به‌گونه‌ای دیگر با مردم رفتار کند.

فارس

کد خبر: 1043386

وب گردی

وب گردی