لزوم شبکه سازی در تیم های مددکاری هلال احمر

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر گفت: تیم‌های مددکاری در بحران باید آماده شبکه سازی شده و دانش نگاری در این حوزه اتفاق بیفتد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد نصیری در نخستین نشست تخصصی مددکاران داوطلب جمعیت هلال‌احمر، با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر یک نهاد اجتماعی است، گفت: هلال احمر نه یک نهاد امدادی است نه آموزشی، نه درمانی و نه فرهنگی بلکه یک نهاد اجتماعی است، یعنی همه مولفه هایی که گفته شد را در کنار سایر مولفه ها دارد، اما موثرترین مولفه کار با مردم برای مردم و به منظور تعالی آنها است.

وی افزود: هر گاه هلال‌احمر را به سمتی بردیم که نشان دهیم این مجموعه یک سازمان و نهاد امدادی، درمانی و پزشکی یا فرهنگی است، حتما اشتباه کرده‌ایم. تمام این فعالیت‌ها مورد توجه است، اما باید در قالب مفهوم یک نهاد اجتماعی ظهور و بروز داشته باشد و یک نهاد اجتماعی نیاز به تخصص های حوزه اجتماعی نیز دارد.

رئیس سازمان داوطلبان تاکید کرد: مددکاران ستون این خیمه هستند و رشته مددکاری رشته تخصصی جمعیت هلال‌احمر است. پایه مددکاری از ۹۰ سال گذشته و در ابتدای تاسیس هلال احمر در ایران در این مجموعه گذاشته شد؛ بنابراین ظهور و بروز مددکاری در کنار هلال احمر بوده و این مجموعه با تقویت حوزه مددکاری توانسته خود را به ظهور برساند اما در سال های اخیر این مساله کمرنگ شده بود.

وی افزود: ما در برنامه های متعدد در حوزه پزشکی و پیراپزشکی از داوطلبان استفاده می کردیم و در بحران ها نیز از افراد این حوزه ها بهره می بردیم، اما هیچ گاه برنامه و پروتکلی برای استفاده از ظرفیت مددکاران نداشتیم در صورتی که این موضوع نقطه کلیدی کار سازمان داوطلبان هلال احمر بوده و هست.

نصیری با اشاره به اینکه نقش مددکاران در برنامه های فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر هم مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: برای این حوزه پروتکل های جهانی وجود دارد، اما متاسفم بگویم که در EOP جمعیت هلال احمر که نقش بخش های مختلف این مجموعه در بحران ها را مشخص می کند هیچ اشاره ای به مددکاری نشده است که البته این موضوع در حال اصلاح است.

رئیس سازمان داوطلبان گفت: بخشی از فعالیت های مددکاری در بحران ها ذیل فعالیت تیم های سحر مورد نظر قرار گرفته که البته بیشتر آنها محوریت فعالیت های روانشناسی دارد، این در حالی است که در فدراسیون، مددکاری در بحران یک برنامه های مشخص دارد.

وی با تاکید بر اینکه حضور مددکار در بحران با حضور امدادگران باید به صورت موازی باشد، گفت: همان زمانی که امدادگر بعد از مرحله نجات کار امداد را آغاز می کند، مددکار باید حضور داشته باشد و فعالیت های خود را برای کاهش آسیب انجام دهد. به تعبیری ما در بحران ها به افرادی که حکم آچار فرانسه را داشته باشند نیاز داریم که روانشناس، جامعه شناس، طبیب و امدادگر باشد. فرد و رشته ای که این فعالیت را می تواند مد نظر قرار دهد، مددکار و رشته مددکاری است.

نصیری افزود: پس از سیل که مردم و جمعیت هلال احمر خوش درخشیدند و فعالیت هایی در حوزه داوطلبان و همچنین با توجه به فعالیت هایی که در مناطق محروم انجام شد، ضرورت تشکیل شبکه‌ای از مددکاران احساس شد و باید در هر استان و حتی به نظر من هر شعبه تیم و ساختار مددکاری داشته باشیم تا در مواقع عادی و بحران فعالیت کنند.

وی گفت: هلال احمر تنها برای بحران نیست، یکی از فعالیت های این نهاد تسکین آلام بشری است. نگاه ما این است که اگر دستگاه حمایتی و ساختارهای حاکمیت نیاز داشت، برای کاهش بحران مداخله کنیم. همانگونه که در کاروان‌های سلامت پزشکان ارائه خدمت می‌کنند، حتما باید مددکاران هم باشند و به این دلیل امروز با مددکاران فعال در تیم مددکاری استان‌ها، تجربیات حوزه آسیب‌های بحران و مناطق محروم را به اشتراک گذاشته و در نهایت پیشنهادها را برای پیشبرد کارها بررسی می‌کنیم. تیم‌های مددکاری در بحران باید آماده شبکه سازی شده و دانش نگاری در این حوزه اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043398

وب گردی

وب گردی