شیوع آنفلوانزا  مرگبار گزارش نشده است/ شهروندان بعد از ابتلا به بیماری ویروسی از خود درمانی پرهیز کنند

 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع خاصی از آنفلوانزا مرگبار در کشور گزارش نشده است، گفت: قطعا شهروندان بعد از ابتلا به بیماری ویروسی باید از خود درمانی و خود تجویزی دارو‌ها خودداری کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با بیان اینکه شیوع خاصی از آنفلوانزا مرگبار در کشور گزارش نشده است، گفت: به روال هرساله انتظار می‌رود که برخی از هموطنانان در اثر ابتلا به یکی از انواع آنفولانزا که شدید‌تر است دچار مشکلات حاد شده یا حتی منجر به فوت آن‌ها شود.


جهانپور با بیان اینکه هشدار خاصی در خصوص شیوع آنفلوانزا امسال نداریم، افزود: هشدار‌های عام برای تلاش جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونت‌های مجاری تنفسی به طور ویژه آنفولانزا صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه با رعایت یک سری نکات بهداشت فردی و بین فردی می‌توان از شیوع آنفلوانزا از هر نوع آن جلوگیری کرد، تصریح کرد: این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که ابتلا به عفونت‌های مختلف که منجر به مرگ شود گویایی این نیست که نوع خاصی از ویروس لزوما موجب آن شده از این رو نیازمند آزمایشات ویروس شناسی هستیم تا علت مرگ مشخص شود.


سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قطعا شهروندان بعد از ابتلا به بیماری ویروسی باید از خود درمانی و خود تجویزی دارو‌ها خودداری کنند، گفت: مضافا به اینکه مشکلاتی ناشی از مصرف کورتن‌ها مانند دگزامتازون و بتامتازون در افراد مشاهده شده از این رو باید از مصرف خودسرانه آن‌ها یا تحت فشار قرار دادن کادر درمان برای تجویز این نوع دارو‌ها خودداری کنند.


جهانپور با تاکید بر اینکه بسیاری از موارد ویروسی در فصول سرد از جمله آنفلوانزا به صورت خود به خود یا با درمان‌های ساده مرتفع می‌شود، افزود: نیازی به استفاده از برخی دارو‌ها نیست این دارو‌ها عوارض کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری داشته و جبران ناپذیر است.


وی با بیان اینکه اگر موارد مشکوک به آنفلوانزا وجود داشته باشد نمونه‌هایی از آن جهت بررسی‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که نوع خاصی از ویروس آنفلوانزا شیوع پیدا کرده باشد هشدار‌های لازم از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت صادر خواهد شد.


انتهای پیام/

کد خبر: 1043422

وب گردی

وب گردی