منابع کتابخانه‌های کشور به‌روز نیست/ شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی بر مطالعه آزاد ندارد

عضو سازمان بسیج اساتید کشور گفت: منابع موجود در کتاب‌خانه‌ها و فرهنگ‌سراها به‌روز نیست و برخی از کتاب‌های ترجمه‌ای و کتاب‌های داخلی هم در لیست کتابخانه‌ها موجود نیست.

مرضیه صمیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره میزان مطالعه و کتابخوانی دانشجویان در ایران بیان کرد: متاسفانه میزان سرانه مطالعه آزاد در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار پایین است، دانشجویان نیز از قاعده جدا نیستند.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در کاهش میزان مطالعه دانشجویان اثرگذار است، گفت: دانشجویان در حال حاضر بنا بر دلایل مختلف انگیزه لازم برای مطالعه آزاد و کتاب‌های غیردرسی را ندارد و کتاب‌های درسی را نیز جزوه‌وار و به صورت شب امتحانی مطالعه می‌کنند.

قیمت گران کتاب عامل بازدارنده در مطالعه دانشجویان

عضو سازمان بسیج اساتید کشور به قیمت کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: دانشجویان نیز همانند سایر قشرهای مردم در سال‌های اخیر توان خریدشان کم‌تر شده است پس در شرایط اقتصادی فعلی؛ گرانی قیمت کتاب عامل بازدارنده‌ای بر میزان مطالعه آزاد دانشجویان است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌هایی در فرهنگ‌سراهای سراسر کشور به همراه کتابخانه‌های دانشگاهی به صورت امانی کتاب‌های درسی و غیردرسی را در اختیار دانشجویان و مردم قرار می‌دهند. وجود این کتاب‌خانه‌ها قیمت گران کتاب را تا حدودی برای کتاب‌خوان‌ها کم‌رنگ می‌کند.

صمیمی با نقد به کتابخانه‌ها عنوان کرد: کتاب‌خانه‌ها و فرهنگ‌سراها لیست کتاب‌های موجودشان به‌روز نیست و بسیار اتفاق افتاده افراد برای دریافت کتاب‌های روز ترجمه جهان و تالیف کشور به کتابخانه مراجعه می‌کنند اما کتاب موجود نیست یا تعداد کتاب‌ها اندک است و در یک دوره زمانی نفرات کمی می‌توانند از آن استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی عامل ایجاد انگیزه برای مطالعه در دانشجویان

عضو هیئت علمی دانشگاه کرمان بیان کرد: بنده برخلاف سایر کارشناسان اعتقاد دارم شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش میزان مطالعه آزاد دانشجویان و مردم نشده است، بلکه شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌ رسان موبایلی با دادن اطلاعات اولیه از یک حوزه یا موضوع باعث ایجاد انگیزه برای مطالعه بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ مطالعه باید از سنین پایین و کودکی در افراد نهادینه شود، گفت: خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی که فرد عضو آن می‌شود، اثرگذاری بسیاری در فرهنگ‌سازی افراد دارد. خانواده‌ها باید کودکان را با کتاب و فرهنگ مطالعه آشنا کنند.

صمیمی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش بعد از خانواده، نهادی است که باید دانش‌آموزان را با کتاب آشنا کرده و علاقمندی به مطالعه را در آنها ایجاد کند. اگر در حال حاضر سرانه مطالعه آزاد در کشور کاهش یافته، بخش عمده‌ای از به کم کاری این وزارتخانه مربوط است.

حلقه‌های کتاب‌خوانی در خدمت مطالعه استادان

استاد دانشگاه کرمان به حلقه‌های کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: حلقه‌های کتاب‌خوانی توسط سازمان بسیج اساتید کشور برای استادان دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور برگزار می‌‌شود. این حلقه‌های کتاب‌خوانی در ایجاد دغدغه مطالعه در استادان و معرفی آثار جدید و قوی در حوزه‌های مختلف بسیار مفید هستند.

وی افزود: فرهنگ امانت دادن کتاب به افراد در ایران متاسفانه ضعیف است و باید برای موضوع امانت دادن و گرفتن کتاب در جامعه فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود که بخش مهم این فرهنگ‌سازی را نهادهای متولی فرهنگ در کشور باید انجام دهند.

به گفته صمیمی، کتاب‌های الکترونیکی دارای نقاط مثبت بسیاری هستند که باید افراد به آن توجه کنند از جمله هزینه کم‌تر، در دسترس بودن، اشغال نکردن فضا، ایجاد کتاب‌خانه الکترونیکی شخصی و غیره است؛ اما نمی‌توان کتمان کرد که لذت مطالعه کتاب‌های کاغذی و مکتوب بیشتر از نگاه کردن به صفحات موبایل یا لپ‌تاپ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043474

وب گردی

وب گردی