سهم هزینه بنزین در کالا و سایر خدمات مشخص شود/ دولت برای تامین بودجه خود مجبور به کاهش یارانه کالاهاست

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی گفت: کاری که دولت باید به صورت اصولی انجام دهد این است که با سازمان حسابرسی طرحی را تعریف و سهم هزینه بنزین در کالا و خدمات را مشخص کند.

شهریار نصابیان عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر افزایش قیمت بنزین بر معیشت مردم گفت: دولت برای تامین بودجه خود مجبور به کاهش سوبسید بود؛ یارانه‌ای که در هر قسمت وجود دارد مثل یارانه حامل‌های انرژی و غیره با توجه به فشارهای مالی که دولت متحمل می‌شود باید کاهش پیدا کند و این یک موضوع طبیعی است که در هر جای دنیا هم اتفاق می‌افتد.

او با بیان این که پیش بینی من برای افزایش قیمت بنزین برای سال آینده بود ادامه داد: اگر یک حسابرسی در خصوص اقلامی که در کشور وجود دارد انجام شود و ببینند که افزایش قیمت بنزین چقدر در قیمت آن کالا نقش دارد می ‌توان قیمت سایر کالاها را مدیریت کرد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی معتقد است: هزینه بنزین روی اقلام کالا درصد بالایی نیست، بنابراین اگر به همان اندازه و درصدی که بنزین گران شده آن کالا هم گران شود، شاهد افزایش اقلام کالاهای دیگر نخواهیم بود اما متاسفانه سو استفاده‌هایی صورت میگیرد.

او با ذکر مثالی توضیح داد: به طور مثال حمل کالاهایی مثل میوه با ماشین‌هایی انجام می شود که سوخت آن با گازوئیل است و گازوئیل تغییر قیمت نداده است اما برخی از افراد با توجیه این که بنزین گران شده قیمت خود را افزایش می‌دهند.

نصابیان تاکید کرد: در جایی که هم که بنزین در هزینه‌ها نقش دارد باید دید درصد هزینه بنزین در آن کالا یا خدمات چقدر است. این عدد ممکن است 5 درصد باشد، بنابراین در قیمت نهایی کالا اثری ندارد. وقتی حسابداری دقیق و نظارت صورت نگیرد قیمت کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند.

او با بیان این که یارانه تا زمانی وجود دارد که دولت درآمد داشته باشد اما زمانی که دولت درآمدی نداشته باشد و با مشکل مواجه باشد یارانه نیز مفهومی ندارد ادامه داد: کاری که دولت لازم است به صورت اصولی یک بار برای همیشه انجام دهد این است که با سازمان حسابرسی طرحی را تعریف و سهم هزینه بنزین در هر کالا و خدماتی که وجود دارد را مشخص کند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی تاکید کرد: این موضوع اگر مشخص شود وسیله خوبی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها است. تا زمانی که حسابداری کالاها انجام نشود کنترل قیمت‌ها مشکل خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043475

وب گردی

وب گردی