تعیین تکلیف 200 کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی رسوب کرده در چند گمرک

مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرف یک هفته آینده در مورد 200 کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی رسوب شده در گمرکات تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهدی صادقی نیارکی امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره تعیین تکلیف 200 کانتینر رسوب شده محصولات آرایشی و بهداشتی در گمرکات کشور، گفت: موضوع رسوب این کانتینرها به بخشنامه‌ای که دفتر مقررات صادرات و واردات وقت به استناد ماده 11 مکرر قانون آئین‌نامه اجرایی صادرات و واردات مبنی بر اینکه کالایی که تا قبل از ممنوعیت ارز آن از طریق سیستم بانکی تامین شده مشمول ممنوعیت نیست مربوط می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارز هیچ کدام از 200 کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی رسوب شده در گمرکات از طریق سیستم بانکی منتقل نشده است و ارز آنها از طریق صرافی‌ها به صورت غیر رسمی و روش‌های دیگر منتقل شده و بنابراین همین موضوع مانع ترخیص این کالا از گمرکات است در حالی که به استناد ماده 11 امکان ترخیص وجود دارد.

وی گفت: پیرو مطالب مطرح شده در رابطه با رسوب این محصولات و کانتینرها نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خواهیم نوشت و در آن نامه از وی درخواست می‌شود تا صراحت دستور وزیر در مورد رسیدگی به این کانتینرهای مانده در گمرکات اجرا شود.

صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه مسئول واردات نیست و مسئولیت تولید را برعهده دارد، گفت: اما از آنجا که وزارت صنعت با واردکنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد قاچاق کالا و ارز و وزارت بهداشت توافق کرده که چه کالاهایی وارد و چه کالاهایی وارد نشود و به توافق خود پایبند هستیم حتما نتیجه را تا هفته آینده در این باره اعلام می‌کنم.

محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از رسوب 200 کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی از سال 97 تاکنون در گمرکات کشور خبرداد.

وی با بیان اینکه بخشی از این محصولات به دلیل شرایط نامناسب نگهداری دچار آسیب شده است، بیان داشت: پس از تصمیمات جدید ارزی در سال گذشته و تغییر ردیف تعرفه محصولات آرایشی و بهداشتی این کانتینرها در گمرکات مانده‌اند در حالی که برای واردات آن ثبت سفارش شده و ارز آن تامین و پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در راستای جلوگیری از واردات قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از مصرف کالاهای قاچاق تقاضای ترخیص سریع این کالاها را داده‌اند، گفت: متاسفانه علیرغم اینکه وزیر صمت دستور رسیدگی به این موضوع را به صراحت اعلام و همچنین اعلام کرد که در این مورد عطف به ماسبق نشود، هنوز تصمیمی در مورد ترخیص این کانتینرها از گمرکات اتخاذ نشده است.

نجفی عرب با اشاره به 250 شرکت فعال آرایشی و بهداشتی در این حوزه گفت: با این اتفاق تعداد زیادی بیکار و شرکت های فعال در این خصوص در حال ورشکستگی هستند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1043569

وب گردی

وب گردی