نشریات دانشجویی به دغدغه‌های صنفی دانشجویان بپردازند/ بحرانِ نشریات در زمینه کاغذ، طراحی و چاپخانه

معاون فرهنگی_دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: تلاش کرده ایم با تدارکات دانشگاه، مراجع معتبر و تخصیص منابع لازم، خللی در فعالیت نشریه‌ها ایجاد نکنیم و از فعالیت‌های آنها حمایت کنیم.

محمد رضا شمشیری معاون فرهنگی_دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان درگفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعداد نشریه های فعال در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: به طور کلی نزدیک به 15 مجله در واحد دانشگاهی اصفهان فعالیت می کنند که فعالیت بعضی از این نشریه ها کم و بعضی دیگر بیشتر است.

وی افزود: محتوای عمده این نشریه های دانشجویی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است. به دلیل آنکه حوزه فعالیت ما بیشتر در حوزه دانشجویی و فرهنگی بوده، لذا عمده محتوای این نشریه ها موضوعات فرهنگی _دانشجویی است. اما محتوای تعدادی از نشریه های دانشگاه که در حوزه انجمن های علمی_ تخصصی یا علمی_ پژوهشی فعالیت می کنند، با یک دیگر متفاوت است.

شمشیری با بیان این موضوع که انتظار می رود بخشی از این نشریه ها به دغدغه های دانشجویان بپردازد، تشریح کرد: این انتظار را از نشریه ها داریم تا بخشی از آنها به امور مشکلات داخلی، انتظارات صنفی و مسائل درون دانشگاهی بپردازند که درحال حاضر تعدادی از نشریه ها این امر را در دستور کار خود قرار داده اند ولی به صورت کلی نشریه ها با محدودیت موضوعی مواجه نیستند.

معاون فرهنگی_دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: میزان حمایت از نشریه ها، طبیعتا تابعی از بودجه ای است که می توانیم در اختیار آن ها قرار دهیم. درحال حاضر تلاش کرده ایم آن مقدار ردیفی که در اختیار داریم را به این موضوع اختصاص دهیم تا هرگز نشریه ها با مشکل مالی مواجه نشوند و یا مشکل آنها حداقل باشد که با تلاش تدارکات دانشگاه، مراجع معتبر و تخصیص منابع اعتبار موازی سعی کرده ایم خللی در فعالیت نشریه ها ایجاد نشود به طوری که در سال 96 دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان در زمینه نشریات دانشجویی موفق به کسب رتبه دوم کشوری و در سال 97 موفق به کسب رتبه اول شده است؛ که این امر نشان دهنده روند رو به رشد و فعالیت بی وقفه دانشجویان است. همچنین کمک هایی انجام شده تا نشریات ما بتوانند در نشریات دانشجویی کشور مطرح شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در سال های گذشته برای نشریات دانشجویی آزار دهنده بود مسائل مالی، تأمین اعتبار و کمبود کاغذ است. از سوی دیگر انتظار داریم تعداد افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه نشریات بیش تر از تعداد فعلی باشد. در حال حاضر این یک چالش بزرگ است به این معنا که تعدادی از دانشجویان علاقه مند به موضوعات دانشجویی_ فرهنگی هستند، اما تعداد افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، به تعداد لازم و معینی نیست.

شمشیری با بیان عوامل موثر در بهبود این روند اظهار کرد: برای بهبود شرایط موجود باید اقداماتی انجام شود که می توان به تأمین اعتبارات، برگزاری کارگاه های آموزشی و راه اندازی نشریات اشاره کرد و فکر می کنم این موارد می تواند دانشجویان را برای فعالیت در حوزه نشریه، تشویق کنند. در رابطه با مسائل مالی، با افزایش هزینه ها در سطح کشور، دانشگاه و نشریات در زمینه کاغذ، طراحی و چاپخانه ها هم با بحران روبه رو می شوند به این معنا که افزایش هزینه ها در خارج از دانشگاه سبب بروز مشکلاتی در درون دانشگاه می شود.

معاون فرهنگی_ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: درحال حاضر نشریه های خود دانشگاه با چالش جدی روبه رو نیستند و ما تلاش کرده ایم که در زمان آماده شدن مطالب نهایت همکاری را داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043571

وب گردی

وب گردی