کشف رقص جذاب اقمار نپتون

چهارشنبه 29 آبان 1398 - 09:46
کد مطلب: 1043580
بب

دانشمندان ناسا نوعی «رقص اجتناب» را بین دو قمر نپتون کشف کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاره شناسان اخیرا قمرهایی از نپتون با مدار منحصر به فرد متشکل از الگوهای نوسانی کشف کرده اند. این مدارهای خاص به آنها اجازه می دهد تا از برخورد با اجسام مجاوری که در اطراف این سیاره می چرخند، جلوگیری کنند؛ روندی که از آن به عنوان «رقص اجتناب» نام برده می‌شود.

نپتون دارای 14 قمر است که 7 قمر داخلی آن در فاصله نسبتاً نزدیکی با یکدیگر قرار دارند. دو مورد از این قمرهای داخلی، «نیاد» و «تالسا» در سال 1989 توسط فضاپیمای «وویجر 2» کشف شد.

محققان در مجله «Icarus» شکل غیرمعمول و ظاهراً منحصربه فرد این قمرها را در مدار و چگونگی جلوگیری از برخورد آنها را توصیف می کنند. این مدارها از داده‌های جمع آوری شده توسط فضاپیمای وویجر2 و تلسکوپ فضایی هابل بین سال‌های 1981 تا 2016 محاسبه شد.

مارک شوالتر، ستاره شناس موسسه «SETI» در «Mountain View» کالیفرنیا طی بیانیه ای گفت: « همواره یافتن ارتباطات بین قمرهای مختلف باعث هیجان ما شده است.»

با توجه به مدار ثابت نیاد و تالسا احتمالا آن‌ها برای مدت زمان طولانی در این پیکربندی به نوعی به یکدیگر قفل شده اند و هرگز به هم نزدیک نمی شوند.

«مارینا برزوویچ» کارشناس دینامیک منظومه شمسی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در کالیفرنیا، اعلام کرد که از این الگوی تکراری با نام «رقص اجتناب» یاد می‌کنند و انواع مختلفی از رقص‌ها وجود دارد که سیارات، قمرها و سیارک‌ها می‌توانند از آن‌ها پیروی کنند اما این نوع قبلاً هرگز دیده نشده است.

برزوویچ اظهار کرد که احتمالا که نیاد با تعامل قبلی با یکی از دیگر قمرهای داخلی نپتون به مدار کج شد و به دلیل وجود یک شیب در مدار نیاد کاملاً با مدار تالسا هماهنگ شده است.