خودروی برقی یوز می تواند جانشین خودروهای با سوخت بنزین شود/ دولت  سرمایه گذاران را برای تولید انبوه خودروهای برقی ترغیب کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: خودروی برقی یوز می تواند جایگزین اتومبیل‌ها با سوخت بنزین شود.

مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تولید خودروی برقی یوز گفت: خودروی برقی دو سرنشین یوز در حال حاضر در مرحله تولید است و منتظر صدور گواهی استاندارد هستیم. اگر گواهی استاندارد صادر شود لجستیک تولید صد دستگاه را از حیث قطعات و مواد آماده کرده‌ایم. تست پیمایش توسط نمونه ساخته شده تا چند هزار کیلومتر به صورت روزانه انجام می‌شود تا اگر ایرادی در پیمایش وجود دارد مشخص شود. تست پیمایش 5 هزار کیلومتر است و البته به این صورت نیست که این 5 هزار کیلومتر به صورت مداوم انجام شود.

او ادامه داد: این اتومبیل‌ها روزانه یک سقف تردد دارد که طبق پیمایش به صورت روزانه انجام می‌شود و در نهایت میزان پیمایش جمع زده شده و ماشین رصد خواهد شد تا مشخص شود نمونه‌های ساخته شده ایرادی ندارد. این اتومبیل‌ها با پلاک عبور موقت با نام پلاک آزمایشی در جاده‌ها در حال تردد تا پس از تست نهایی و رفع ایرادها برای نهایی شدن و صدور پلاک برای آن‌ها اقدام شود.

موسی خانی با بیان این که در مرحله اول صد اتومبیل تولید می‌شود تا بحث سرمایه گذاری صورت بگیرد اضافه کرد: اساسا خودروهای الکتریکی مقداری گران است و در کشورها چه موتور و چه خودروی برقی با حمایت دولت‌ها به صحنه عمل می‌آیند. به طور مثال در تایوان که موتور جت را ساختند، باطری‌های آن برای مردم نیست و مردم ماهانه 50 دلار بابت اجاره باطری پرداخت می‌کنند. هر جا باطری خالی شد آن‌ها را به ایستگاه‌های مخصوص برده و آن را تحویل داده و دو باطری جدید سوار می‌کنند.

او توضیح داد: در مورد ماشین‌های برقی نیز همین طور است و برخی از این اتومبیل‌ها قابلیت سوآپ شدن دارند و برای آن‌هایی که این قابلیت را ندارد در پارک‌ها، پارکینگ‌ها و خیابان‌ها ایستگاه شارژ راه اندازی کردند که برق رایگان باشد. قیمت اولیه این خودروها نیز گران است؛ به طور مثال برای رنو در فرانسه 6 هزار یورو سوبسید از سوی دولت پرداخت می‌شود و از آن جایی که باطری این خودروها نیز گران است دولت از آن‌ها حمایت می‌کند. وقتی یک ماشین 18 هزار یورو است 6 هزار یوری آن از سوی دولت پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین با بیان این که نشستی با دکتر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری در این خصوص برگزار شد ادامه داد: در این نشست به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم حمایت دولت را برای باطری‌ها داشته باشیم می‌توان خودروهای برقی را اقتصادی کرد تا مردم برای مسیرهای مشخص مثل رفت و آمد به محل کار و یا خریدهای روزانه از آن استفاده کنند. بنابراین خودروی یوز با توجه به مشکل شلوغی خیابان‌ها و طرح ترافیک می‌تواند جایگزین اتومبیل‌ها با سوخت بنزین شود.

او اظهار کرد: همچنین اگر روی خودروهای برقی سرمایه گذاری جدی از سوی سوبسیدهای دولتی انجام شود می توان قیمت آن را ارزان کرد. این موضوع با توجه به اهمیت آلودگی هوا، ترافیک و معضلات در این خصوص می‌تواند مورد توجه دولت قرار بگیرد. بنابراین با حمایت دولت و معاونت علمی ریاست جمهوری قیمت این اتومبیل‌ها باید مورد حمایت قرار گیرد. تبصره‌ای هم در بودجه در این خصوص وجود داشت که وزارت نفت می‌تواند تا 100 میلیارد از محل صرفه جویی در سوخت یارانه پرداخت کند و این همان چیزی است که دولت به دنبال آن است.

موسی خانی با بیان این که دولت می‌تواند 1500 دلار یارانه سوخت به خودروهای برقی پرداخت کند ادامه داد: این خودروها با توجه به صرفه جویی که در مصرف بنزین ایجاد می‌کنند می توانند گزینه خوبی برای صرفه جویی باشند و این سوبسیدی که دولت پرداخت می‌کند همان سوبسیدی است که دولت روی سوخت پرداخت می‌کند و از آن محل جبران می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در پایان تاکید کرد: سرمایه گذار اگر ببیند اندازه بازار مناسب است و می‌تواند در تیراژ بالا هزینه‌های سرمایه گذاری‌های خود را جبران کند و حاشیه سود خوبی داشته باشد قطعا روی خودروهای برقی سرمایه گذاری می‌کند. لذا حمایت دولت می‌تواند سرمایه گذاران را برای تولید انبوه ترغیب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043593

وب گردی

وب گردی