ارتباط مصرف استاتین با حافظه

دانشمندان اعلام کردند که هیچ ارتباطی بین میزان مصرف استاتین و آسیب به حافظه در افراد مسن مشاهده نشده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محققان پس از ارزیابی بیش از 6 سال تأثیر داروهای کاهش دهنده کلسترول در بین 1000 نفر از افراد مسن در استرالیا، هیچ ارتباطی بین میزان مصرف استاتین و اختلال حافظه پیدا نکردند.

تیمی از انستیتوی تحقیقات پزشکی «Garvan» و دانشگاه «نیوساوت ولز» (UNSW) در سیدنی استرالیا، این تحقیق را رهبری کردند.

طی این مطالعات دانشمندان طی بیش از 6 سال، هیچ تفاوتی در میزان افت حافظه یا شناخت در مصرف کنندگان استاتین و کسانی که هرگز از آن استفاده نکرده‌اند، ندیدند. در حقیقت برای برخی افراد، استاتین ها حتی از کاهش حافظه محافظت می‌کنند.

نتایج نشان می دهد در بین شرکت کنندگان با فاکتورهای خطر ابتلا به زوال عقل، افرادی که از استاتین استفاده می کردند، نسبت به دیگران سرعت کمتری در کاهش حافظه و تفکر داشتند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها به ترس از مصرف این داروها توسط بیماران کمک کند و آن‌ها با آگاهی به استفاده از آن بپردازند.

«کاترین ساماراس» نویسنده اول مطالعه اعلام کرد عوامل زیادی می‌توانند در علائم شناختی نقش داشته باشند که پیش از این در تحقیقات بررسی شده‌اند.

اِستاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم کاهنده «اچ‌ام‌جی-کوآ» (HMG-CoA reductase) عمل می‌کنند. استاتین‌ها معمولاً در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می‌شوند.

نتایج اطمینان بخش


«پرمیندر ساچدف» از محققان این طرح اعلام کرد که داده‌ها نشان می‌دهد استفاده از استاتین برای کاهش سطح کلسترول است و به احتمال زیاد تأثیر منفی بر عملکرد حافظه نخواهد گذاشت.

با وجود این ساچدف هشدار می‌دهد که چون این مطالعه مشاهده‌ای بوده و نه به صورت بالینی، یافته‌ها قطعی نیستند و شواهد نشان می دهد که استاتین ها در ارتباط با سلامت مغز بی خطر هستند و این نگرانی نباید مانع استفاده آنها در بیماران دارای کلسترول شود.

استاتین ها جزو داروهای گسترده ای هستند که پزشکان از دهه 1990 برای کاهش خطر بروز حملات قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی در افراد دارای بیماری های قلبی یا کلسترول بالا تجویز می‌گردند.

ساماراس گفت:« نیمی از افراد به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد کاهش فرایند شناختی دارند دوز مصرف استاتین خود را پر نمی‌کنند. ما تا به امروز جامع ترین تحلیل سطح شناخت را در کاربران سالخوردگان استاتین انجام داده ایم و هیچ نتیجه ای برای صدق این امر نداریم که استاتین‌های کاهش دهنده کلسترول باعث اختلال در حافظه شوند.»

هیچ پیوندی بین کاهش سریع حافظه و شناخت وجود ندارد

شرکت کنندگان این مطالعه 1037 نفر از شهر سیدنی بودند و جمع آوری داده های آنها از سال 2005 هنگامی که این افراد عاری از زوال عقل و بین 70 تا 90 سال سن داشتند، انجام شد. در بیش از 6 سال، سیزده نوع تست مختلف برای ارزیابی 5 حوزه از حافظه و شناخت در آنها انجام شد و همچنین برای ارزیابی تغییرات مغز، تحت اسکن «ام آر آی» قرار گرفتند.

در این تحقیقات هیچ تغییری در تغییر حجم مغز بین دو گروه دیده نشد. یافته های دانشمندان نشان می دهد که متابولیسم سالم برای عملکرد مغز بسیار مهم است و روش‌های درمانی می تواند این امر را برای ارتقاء سالم سالمندی تعدیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043614

وب گردی

وب گردی