صدای دانشجویان در نشریات دانشجویی شنیده شود/ لزوم استفاده از فضای مجازی جهت تأثیرگذاری نشریات

مدیر‌مسئول نشریه دانشجویی قومس گفت: باید صدای دانشجویان در نشریات شنیده شود؛ به این معنا که با گسترده‌شدن دایره فعالیت معاون فرهنگی در دانشگاه، صدای اعتراضات صنفی و دانشجویی منعکس شود.

مهناز اکبری مدیر‌مسئول نشریه قومس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پیشینه این نشریه اظهار کرد: قومس عنوان قدیمی و تاریخی شهر سمنان است؛ به دلیل فعالیت این استان در زمینه آثار انسان‌ساخت، آثار گردشگری طبیعی و قوی‌بودن در رشته جغرافیا پیشنهاد ایجاد نشریه گردشگری با هدف معرفی این آثار و استفاده از ظرفیت‌های این استان را مطرح کردیم.

وی افزود: با توجه به محتوای گردشگری نشریه قومس در نظر داریم شهر سمنان را معرفی کنیم. در واقع این نشریه برای اوقات فراغت دانشجویانی که از شهرهای دیگر وارد سمنان می شوند، برنامه‌هایی برای معرفی این شهر در نظر گرفته است. از جمله موضوعاتی که در نشریه قومس مطرح شده است می‌توان به بحث کودکان کار به پیشنهاد خود دانشجویان و راهیان نور اشاره کرد که متأسفانه این طرح در مسابقات دیده نشد و فقط به نشریاتی که دارای مطالبی با محتوای سیاسی هستند توجه می شود.

اکبری با تأکید بر این موضوع که متأسفانه نشریات با محتوای سیاسی بیشتر دیده می شوند، گفت: علی‌رغم پتانسیل های بسیار خوب نشریه قومس، متأسفانه این نشریه در مسابقات دیده نشد. همچنین لازم به ذکر است که در این نشریه به مسائل و موضوعات مهمی از جمله تولید ملی از طریق گردشگری و مطرح کردن موضوع راهیان نور در قالب گردشگری داخلی هم پرداخته شده ولی متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است. درحال حاضر نشریه هایی مورد توجه قرار می گیرند که به مسائل سیاسی می پردازند.

مدیر‌مسئول نشریه قومس تأکید کرد: برای بهبود این روند باید نگرش ها تغییر کند و باید بین سیاست و علم مرزی در نظر گرفته شود؛ همچنین نباید به همه مسائل با دید سیاسی پرداخت. به غیر از مورد گفته شده نشریه قومس با مشکل دیگری روبه‌رو نیست و در زمینه فرهنگی کمک‌های بسیاری به این نشریه شده است که تلاش و اقدامات عوامل دانشگاه از جمله استادان و روابط عمومی دانشگاه در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ما این است که علی‌رغم همکاری و اشتیاق عوامل دانشگاه به مباحث فرهنگی، متأسفانه بیشتر موضوعات و مسائل مطرح شده در این نشریه مورد توجه سازمان قرار نگرفته است؛ اما مهم ترین نکته‌ای که وجود دارد این بوده که بین دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد خطی درحال ایجاد شدن است و هرکدام فعالیت های خود را انجام می دهند که فقط با طیفی‌سازی می توان این امور را بهبود و انجام داد.

اکبری درباره میزان موفقیت این نشریه در زمینه دسترسی به اهداف خود، اظهار کرد: اگر میزان موفقیت و دسترسی به اهداف نشریه را از 100‌درصد در نظر بگیریم؛ ما به 60‌درصد اهداف خود رسیده و توانستیم شاهد حداقل خروجی مورد نظر در واحد دانشگاهی سمنان باشیم؛ اما مهم‌ترین هدف ما در این نشریه آن است که دیدگاه کلی را تغییر دهیم.

مدیرمسئول نشریه قومس تشریح کرد: معاونان فرهنگی دانشگاه فعال بوده و دانشجویان فعال را شناسایی می کند. علاوه بر موارد ذکر شده باید افراد متخصص در سازمان مرکزی بدون واسطه جلساتی را طی مدت زمان معین برای ایده پردازی و ایده گرفتن جهت ارتقای خود دانشگاه آزاد، برگزار کنند.

وی تصریح کرد: باید صدای دانشجویان در نشریات شنیده شود؛ به این معنا که با گسترده شدن دایره فعالیت معاون فرهنگی در دانشگاه، صدای اعتراضات در صورت ایجاد، شنیده شود. همچنین مکانی برای کانون استقرار نشریات در نظر گرفته شود و امکانات مورد‌نظر را در اختیار آن ها قرار دهند. علاوه بر موارد نام برده شده با استادان دانشگاه در این زمینه همکاری هایی صورت گیرد تا استادان مبلغ فعالیت نشریه ها و دانشجویان در کلاس های آموزشی شوند.

اکبری درباره روند حمایت از این نشریه اظهار کرد: نشریه قومس به صورت جدی با مشکلات مالی مواجه نیست و فقط با موانعی در زمینه چاپ روبه‌رو بودیم که این مسئله هم حل شد. ما برای آنکه بتوانیم در هزینه صرفه‌جویی کنیم، از فضای مجازی استفاده کردیم؛ در واقع به انتشار این نشریه در فضای مجازی پرداختیم. از جمله دلایل دیگر استفاده از فضای مجازی می‌توان به کاهش استفاده از کاغذ اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043627

وب گردی

وب گردی