ثبت نام ۹۲ هزار دیده بان برای پیشگیری از جرایم انتخاباتی/ارسال تخلفات گرانی به دستگاه قضا

مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه از ثبت نام ۹۲ هزار دیده بان برای پیشگیری از جرایم انتخاباتی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست خبری علی اصغر رفاهی مدیرکل اداره پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه با موضوع (انتخابات به همراه پیشگیری از مفاسد اقتصادی ،مالی ، گرانی و افزایش قیمت ) آغاز شد.

وی در رابطه با سامانه سجام که سامانه جامع اطلاعات مردمی است گفت: از سال ۸۳ ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی تاسیس شد و افراد مردمی بعنوان اعضای ان انتخاب شدند و از سال ۹۴ این ستاد به پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نامگذاری شد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت مردمی و سازمان های مردم نهاد و هیات های مردمی،کانون ها و انجمن ها و ظرفیت های محلی برنامه هایی در دست اجرا دارد.

رفاهی گفت: از دوسال پیش طراحی سامانه سجام انجام شده و اقدامات این سامانه باعث شد که از بین ۱۵۰۰ برنامه معاونت،سجام مهمترین برنامه شده است.

سند قانونی داریم که برابر با اصل ۱۵۶ قانون اساسی عنوان شده که پیشگیری ازجرم در اولویت قرار گیرد و همچنین بنابر اصل ۲۰۲ قانون برنامه توسعه و اصل ۸ قانون اساسی که امر به معروف و نهی از منکر و احترام به آزادی های مشروع را در برمی گیرد.

رفاهی با اشاره به فعالیت ۲سامانه در بحث سجام گفت: امسال چندین موضوع در اولویت برنامه های سجام مشخص شد مانند پیشگیری از تهیه و توزیع موادمخدر ،توزیع مشروبات الکلی،پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخابات ۹۸،پیشگیری از جرایم علیه محیط زیست و منابع طبیعی با اولویت زمین خواری،پیشگیری از اسیبهای فضای مجازی،از مفاسد اداری و مالی و اقتصادی،جرایم و حوادث حوزه های کارگری و صنعتگری انتخاب شد.

وی در بحث پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در سامانه سجام گفت: ۹۲ هزار نفر به عنوان دیده بان پیشگیری داوطلبانه ثبت نام کردند.

وی در بحث تخلفات انتخاباتی گفت: استفاده اشکار از منابع بیت المال و موسسات وابسته به دولت از سوی کاندیداها، سواستفاده احتمالی مسولان استانی و محلی از مقام و جایگاه اداری خود له یا علیه کاندیداها یا ستادهای انتخاباتی انها، بهره گیری ابزاری از اقوام و اقلیت قومی و مذهبی و دادن وعده های غیرقابل انجام از جمله تخلفات است.

این مقام مسئول گفت: اخلال، اختلال و بی نظمی، تعرض به نشستهای قانونی،تخریب و توهین و افترا به کاندیداهای رقیب،سیاهنمایی و تخریب چهره نظام جمهوری اسلامی ایران،

رفاهی گفت: تبلیغ علنی استانداران بخشداران و مدیران استانی به نفع کاندیداهای خاص،اظهارات تخریبی کاندیداها علیه یکدیگر،ارسال پیامهای مشکوک نسبت به قطع یارانه نقدی و یا ارسال پیامهای تهدیدی یا تطمیعی،خرید و فروش رای و وعده تامین آب،گاز،برق،تلفن،افزایش یارانه و احداث جاده یا سایر امکانات رفاهی از دیگر نمونه های تخلف است.

وی گفت: ۱۱گزارش از تخلفات انتخاباتی ارسال شده که استان گیلان یک مورد تبلیغات زودهنگام داشته، خراسان رضوی ۲ مورد تبلیغات زودهنگام و یک مورد تهدید به اغتشاش داشته ،آذربایجان غربی دو مورد تبلیعات زودهنگام و یک مورد تهدید به اغتشاش و یک مورد دامن زدن به اختلافات قومی،کرمانشاه ۲مورد تبلیغ زودهنگام در فضای مجازی،چهارمحال و بختیاری ۱مورد تبلیغ زودهنگام گزارش شده است.

رفاهی افزود: از میان ۱۱ گزارش که مستند و قابل ارسال به دستگاههای مربوطه است ۲ مورد در مورد استان‌های گیلان و خراسان رضوی به مراجع ذی ربط ارسال شده و سایر تخلفات در دست بررسی است.

مدیرکل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: برای اینکه دیده بانان با مصادیق تخلفاتی آشنا بشوند کارگاه تربیت مدرس ویژه تخلفات انتخاباتی برگزار شد.

وی افزود: قرار است با کمک این مربیان تا دو هفته آینده دیدهبانان آموزش ببینند.

رفاهی در مورد هدف از اجرای سامانه سجام در انتخابات گفت: با احصای جرایم انتخاباتی و بکارگیری دیده بانان، انتخاباتی سالم داشته و از یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام صیانت کنیم.

وی گفت: ما دخالت در امور سایر سازمانها و دستگاه ها نمیکنیم بلکه فقط گزارشات توسط دیده بانان تهیه و به شورای نگهبان و وزارت کشور ارسال می شود.

مدیرکل پیشگیری های مردمی در مورد طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید قیمت بنزین گفت: بنابر بیانیه دستگاه قضا، خود را موظف به رفع مشکلات احتمالی می دانیم و سامانه سجام در این خصوص می تواند دو کمک مهم داشته باشد.

رفاهی گفت: برخی افراد سو استفاده کرده و اخلال در نظم و اسایش مردمی کردند و خلاف قانون اعمالی را مرتکب شدند،بنابراین از تمام مردم و دیده بانان پیشگیری می خواهم هرگونه عکس،فیلم و مستندی دارند به سامانه سجام به نشانی Www.sajamscpd.ir ارسال کنند و ما در اسرع وقت انها را به دست مقامات قضایی و امنیتی خواهیم رساند.

وی افزود: این مستندات علاوه براینکه به دادستانی ها،سازمان بازرسی،وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواهیم گذاشت این اطلاعات در اختیار کمیته ویژه قوه قضائیه قرار می گیرد.

رفاهی در بحث افزایش قیمت کالاها در پی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین گفت: مردم هرگونه افزایش غیرقانونی و نامتعارف را از طریق سامانه سجام بفرستند و این گزارشات به دست مقامات قضایی،انتظامی و اجرایی خواهد رسید.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1043645

وب گردی

وب گردی