طراحی و ساخت  سیستم سنسورهای زاویه سنج برای تعویض لگن در کشور/ طرحی که مورد بی مهری مسئولان قرار گرفت

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در عرصه مهندسی رباتیک و رایانه از طراحی و ساخت سنسورهای زاویه سنج برای تعویض لگن در کشور خبر داد و گفت: این سیستم حاصل دو سال تلاش متخصصان ایرانی است که متاسفانه به دلیل نبود حمایت معوانت علمی و فناوری نیمه‌تمام ماند.

اصلان صالح مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در عرصه مهندسی رباتیک و رایانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از ساخت دستگاه سیستم سنسور زاویه سنج جراح برای تعویض مفصل لگن در کشور خبر داد و گفت: این سیستم حاصل دو سال تلاش متخصصان ایرانی بوده است که در اوایل کار مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت اما متاسفانه در حین رسیدن به نتیجه نهایی این سیستم مورد بی‌مهری معاونت علمی و فناوری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برای ساخت آن حدود 200 میلیون تومان هزینه شده است اما برای تکمیل سخت‌افزاری آن نیاز به 50 میلیون تومان داشتیم که متاسفانه معاونت علمی و فناوری در این زمینه حمایت‌های لازم را به عمل نیاوردند.

صالح گفت: این دستگاه از طریق سیستم سنسور زاویه سنج جراح را برای تعویض مفصل لگن هدایت می‌کند که پروتز لگن را با زاویه درست جابجا کند در حال حاضر به صورت چشمی انجام می شود و ما اولین شرکت در دنیا بودیم که این سیستم را در کشور طراحی و تولید کردیم.

وی تصریح کرد: ساخت سنسورهای زاویه سنج IMU و AHRS در این شرکت که در سیستم HIPSAFE برای توانبخشی بیماران عمل تعویض مفصل لگن استفاده ... همچنین از این سنسورها می‌توان در تجهیزات جراحی و توانبخشی، دنده اتوماتیک ماشین، هواپیمای بی سرنشین، ناوبری و بسیاری از زمینه های دیگر استفاده نمود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با انتقاد از ارائه خدمات معانت علم و فناوری گفت: متاسفانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نه تنها از نظر مادی کمک نکردند بلکه بازاریابی هم برای صادرات انجام نداند.

وی افزود: در حال حاضر مسئولان بیمارستان اختر خواهان این دستگاه هستند که از آن در جراحی‌ها استفاده کنند؛ اما به دلیل نبود منابع مالی این طرح نیمه تمام مانده است. در حالی که اگر دستگاه به نتیجه می رسید ما به عنوان تنها دارنده این محصول در کشور بودیم که می‌توانستیم به کشورهای خارجی صادر کنیم.

صالح گفت: هدف ما بیشتر توسعه کشور و ساخت تجهیزات کلیدی بودیم اما با رفتار مسئولان پیشمان شدیم که به فکر ثبت شرکت در حیطه دانش‌بنیان باشیم تا جایی با خارج شدن از لیست شرکت‌های دانش بنیان تغییر شغل و کاربری دادیم.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان کشور همیشه به جای حمایت بیشتر به فکر واردات کالاها هستند این درحالیست که همین کالا و تجهیزات با توان داخلی طراحی وساخته می‌شود. هنوز مسئولان کشور به این باور و اعتماد نرسیدند که بخش خصوصی توانایی ساخت کالاهای کلیدی را دارد.

صالح گفت: قبلا این دستگاه با هزینه یک میلیارد تومان از خارج وارد می‌شد در حالیکه اگر این سیستم به اتمام می‌رسید ما این دستگاه را با قیمت پایین‌تر از 50 میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌دادیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043671

وب گردی

وب گردی