محدودیت در چاپ محتوا چالش جدی نشریات دانشجویی است

مدیر مسئول نشریه دانشجویی پگاه گفت: محدودیت در چاپ مطالب از دیگرمسائلی است که با آن مواجه هستیم به این معنا که الآن بسیار مجوز نشریه داریم ولی نمی توانیم مطالب خود را چاپ کنیم.

نکیسا زارع مدیر مسئول نشریه دانشجویی پگاه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز درگفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره محتوای این نشریه اظهار کرد: این نشریه به صورت مجلد چاپ و منتشر می شود که دربردارنده مطالب تخصصی بوده و به مسائل تاریخی و سیاسی به صورت پرونده ای می پردازد.

وی افزود: درحال حاضر مسائل و موضوعاتی که به صورت پرونده ای مورد پیگیری و توجه قرار می گیرند، توسط دانشجویان به این مجموعه معرفی و پیشنهاد می شود. این نشریه موضوعات و مشکلاتی را که دانشجویان معرفی می کنند یا خود دانشگاه به آنها دسترسی پیدا می کند، مورد بررسی قرار می دهد.

زارع از مشکلات و چالش های این نشریه تشریح کرد: درحال حاضر بنا به دلایلی فعالیت های ما به حداقل رسیده است. به دلیل کمبود بودجه، نشریه ما از دوهفته نامه به سه ماه نامه تغییر کرده و بعضی اوقات ما این نشریه را با هزینه شخصی چاپ و منتشر کرده ایم. لازم به ذکر بوده عدم تطابق نگرش و دیدگاه مسئولان مربوطه با نگرش ما سبب ایجاد این تغییر بزرگ شده است.

مدیر مسئول نشریه پگاه ادامه داد: از جمله عواملی که می تواند سبب ایجاد چنین مشکلاتی شود، مسئله کمبود بودجه است. بسیار اعلام شده که بودجه برای فعالیت در این حوزه نداریم درحالی که شاهد استفاده این بودجه در موضوعات و مسائل بسیار کم اهمیت هستیم و یا برنامه های اجرایی از مخاطبان کافی برخوردار نیستند. عملا واحد دانشگاهی شیراز به دانشگاهی تبدیل شده که برنامه هایی با هزینه های میلیونی برگزار می کند، درصورتی که این برنامه ها از مخاطبان مناسب و کافی برخوردار نیستند.

وی تشریح کرد: روند فعالیت دانشگاه آزاد نسبت به سال های گذشته تغییر کرده به این معنا که به طور مداوم از تشکل های دانشجویی درخواست ارسال گزارش در زمینه تخلفات و نا امنی را داشته ایم اما متأسفانه دیگر شاهد اعتماد تشکل ها به دانشگاه آزاد نیستیم. تعداد برنامه های تشکل دانشجویی دانشگاه ما در سال های گذشته سه بار در هفته بود ولی به دلیل شرایط موجود این تعداد کاهش پیدا کرده است.

زارع با اشاره به این موضوع که متأسفانه محدود به برگزاری برنامه فقط در زمینه فرهنگی هستیم؛ اظهار کرد: ترم قبل ما موفق به برگزاری یک برنامه مناسب نشده ایم و فقط محدود به برگزاری برنامه هایی هستیم که از مضمون فرهنگی برخوردار هستند؛ البته برگزاری این برنامه ها هم نیازمند پیگیری های شدید دریافت مجوز و بودجه بوده؛ این درحالی است که ما هیچ فعالیت سیاسی در این نشریه انجام نداده ایم.

مدیر مسئول نشریه پگاه افزود: محدودیت در چاپ مطالب از دیگرمسائلی است که با آن مواجه هستیم به این معنا که الآن بسیار مجوز نشریه داریم ولی نمی توانیم مطالب خود را چاپ کنیم. لازم به ذکر است زمانی که نتوانیم مطالب خود را چاپ کنیم، دیگران از امکانات موجود در دانشگاه مطلع نمی شوند. برای بهبود این امر لازم است که رؤسای دانشگاه امکان انجام فعالیت های مستقل را به نشریه ها بدهند و شرایطی را فراهم کنند تا نشریه ها بتوانند مطالب خود را چاپ کنند. همچنین باید بودجه واقعی را در اختیار نشریات قرار دهند که اگر این اقدامات انجام شود ما مطالب خود را چاپ و منتشر می کنیم.

وی با اشاره به میزان دسترسی این نشریه به هدف خود گفت: از اهداف نشریه پگاه می توان به آگاهی بخشی دانشجویان اشاره کرد که در حال حاضر این نشریه به هدف مورد نظر خود در این زمینه رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043683

وب گردی

وب گردی