علم پزشکی بعد از اسلام به شکوفایی رسید/ حدود ۱۴ هزار کتاب پزشکی توسط پزشکان مسلمان تألیف شده است‌

رئیس گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: حدود ۱۴ هزار کتاب متن پزشکی توسط پزشکان مسلمان که بسیاری از آنان ایرانی بودند در طول تاریخ درخشش علم پزشکی بعد از اسلام تألیف شده است‌.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علی‌اکبر ولایتی در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام که صبح امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: ایران به طور خاص و جهان اسلام به طور عام، نقش اساسی در پیشرفت و تکامل علم پزشکی دارد و قبل از اسلام، سیستم پزشکی در ایران متمرکز و سامان یافته در جندی شاپور به عنوان یک مرکز علمی و درمانی بود.

وی افزود: بزرگانی مانند طبری صاحب کتاب فردوس الحکمه، محمد بن زکریای رازی صاحب کتاب طب منصوری، علی بن عباس اهوازی صاحب کتاب طب الملکی و شیخ الرئیس صاحب کتاب قانون در دوره بعد از اسلام در زمینه پزشکی درخشیدند.

رئیس گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: اگر قرار است درباره تاریخ پزشکی، همایشی برگزار شود، قطعاً کشوری که این استعداد و استحقاق را داشته باشد جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر ولایتی افزود: تاریخ گذشتگان، آینه‌ای برای آیندگان است که از تجارب آنان استفاده کنند‌ و بدون تردید پزشکان ایرانی در طول تاریخ تجارب بسیار طولانی و ارزشمندی داشته‌اند که جهانیان می‌توانند از آنان بهره ببرند.

وی ادامه داد: پزشکی امروز نیازمند جهان‌بینی گذشتگان است چراکه در گذشته انسان‌ها براساس طبایع و مزاج‌هایشان در زمینه پزشکی تقسیم می‌شدند و برای هر مزاج، بیماری و درمان آن متفاوت است.

رئیس گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه در فرهنگستان علوم پزشکی شاخه‌ای به نام گروه طب اسلامی و طب سنتی از سال ۱۳۶۹ تاسیس شده، گفت: در آن زمان اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با کمک دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس دانشکده طب سنتی را تصویب کردند و با همکاری وزارت بهداشت تاکنون ۸ دانشکده طب سنتی و داروسازی سنتی در ایران تأسیس شده است.

دومین همایش بین‌المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام به میزبانی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری و حمایت مراکز و مؤسسات داخلی و خارجی در تاریخ ۵ تا ۸ آذرماه ۱۳۹۸ در محل ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی با حضور نزدیک به ۲۰۰ نفر از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان عرصه تاریخ پزشکی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

کد خبر: 1043688

وب گردی

وب گردی