چگونه عادت بدغذایی بچه‌ها را بهبود دهیم؟

متخصصان تغذیه برای بهتر کردن عادات غذایی کودکان و نوجوانان به والدین توصیه هایی می کنند که توضیح آنها برای کسانی که با این مساله گریبانگیر هستند، می تواند راهگشا باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تغذیه سالم و برتر برای نوجوانان می‌تواند در بهترین شرایط ممکن، بزرگترین چالش مبارزاتی والدین باشد. مطمئناً وقتی که صحبت از سوخت رسانی درست به بدن مطرح می‌شود، والدین می‌دانند که چه کارهایی باید انجام دهند اما اکثر نوجوانان توجهی به این توصیه‌ها نمی‌کنند.

فقط والدین نیستند که باید با این مسئله کنار بیایند: متخصصان تغذیه نیز با نوجوانان برای خوردن غذا مشکل دارند و با کمال تعجب، آنها استرس زیادی نسبت به این مسئله ندارند. «کارن آنسل»، مادر یک نوجوان و نویسنده کتاب «عجله در سلامت» گفت: «درک این مفهوم مهم است که بچه‌ها نمی‌خواهند به‌طور کامل غذا بخورند و شما نیز نباید از آنها انتظاری داشته باشید. این بدان معنا نیست که باید اجازه دهید تا هر آنچه را که می‌خواهند بخورند اما عادات خوب با گذشت زمان سازنده می‌شوند.»

«سونیا آنجلون»، مادر یک پسر نوجوان و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در این رابطه می‌گوید: این که نوجوانان در انتخاب نوع و چگونگی غذا خوردن خود سختگیری‌هایی داشته باشند، امر مثبتی است زیرا آنها را در روند کلی مستقل شدن به چالش می‌کشد. این یک روش برای احساس خودمختاری این است که بتوانید انتخاب کنید چه چیزی را بخورید و چه چیزی نخورید.

«سامانتا کستی»، مادر یک پسر نوجوان و یک متخصص تغذیه و سلامتی، در همین راستا می‌گوید: به‌طور کلی نوجوانان «راحتی، طعم و مقرون به صرفه بودن را در اولویت قرار می‌دهند» که معمولاً به این معنی است که غذاهایی مانند «فست فود، پیتزا، چیپس و سایر کالاهای ارزان قیمت که می‌توانید در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به راحتی پیدا کنید» برای آنها در اولویت قرار دارد.

البته با دانستن این نکته شما نباید نوجوان خود را به شدت در غذا خوردن کنترل یا تحت نظارت قرار دهید. در زیر ترفندهایی که متخصصان تغذیه برای برخورد با نوجوانان خود مورد استفاده قرار داده و به خوبی از آنها جواب گرفته‌اند، آورده شده‌است.

1- به غرور آنها متوسل شوید

داشتن غرور، بخشی از بزرگ شدن و یادگیری چگونگی مراقبت از خود است اما کودکان از آن برای پیدا کردن واقعیت است و پیوند دادن آن به گزینه‌های مطلوب خود استفاده می‌کنند تا در نهایت بتوانند گزینه دیگری را انتخاب کنند.

2- اجازه دهید شخص دیگری در مورد تغذیه با آنها صحبت کند

نوجوانان وقتی که اطلاعات مربوط به غذا خوردن را از کسی که خارج از خانواده است می‌شنوند، بهتر به حرف‌ها و دستورات او عمل می‌کنند. برای مثال هنگامی که بچه‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند، تمایل دارند بیشتر از زمانی که والدین به آنها نصیحت می‌کنند موارد غذایی خود را رعایت کنند.

3- تا می توانید آنها را به مصرف سبزیجات تشویق کنید

نوجوانان معمولاً همیشه به کاری مشغول هستند و غذا دادن به آنها در خانه همیشه آسان نیست ، در همین راستا کارشناسان توصیه می‌کنند تا تمام تلاش خود را برای داشتن وعده‌های غذایی سالم خانواده انجام دهید. از آنجایی که خانواده‌ها در "بیشتر شب ها" وعده‌های غذایی می‌خورند و این مسئله باعث می‌شود که بتوان به بچه‌ها در وعده شام "حداقل" دو فنجان سبزیجات داد. این روش باعث می‌شود که سبزیجات غذایی آنها به‌طور مداوم حفظ شود و هم این که یک عادت عالی برای سلامتی پیدا می‌کنند.

4- مقداری طعم دهنده به غذاها اضافه کنید

احتمالاً نمی‌خواهید از نوجوان خود یک خام خوار عاشق سبزیجات بسازید تا همیشه به آنها غذاهای بخارپز بخورانید. به همین دلیل Cassetty توصیه می‌کند تا از تقویت کننده‌ها و طعم دهنده‌هایی مانند نان آجیل تست شده، اسپری پنیر، گیاهان خوشبو و خوراکی، چاشنی‌ها و سس سالاد استفاده کرده و آنهخا را به غذاهایتان اضافه کنید تا به شکلی بهتر بتوانید به تغذیه نوجوان خود کمک کنید.

5- بر مزایای کوتاه مدت و منافع آنها متمرکز شوید

نوجوانان احتمالاً به نتایج فوری اهمیت می‌دهند تا نتایج طولانی مدت. اگر سعی کنید به آنها بگویید که غذا خوردن استخوان‌های قوی را برای آنها ایجاد می‌کند، چندان رغبتی به این امر ندارند." در عوض با فرزند خود صحبت کنید که چگونه غذا می‌تواند سطح انرژی او را بالا ببرد. در مورد این واقعیت صحبت کنید که اگر آنها تمام وقت خسته هستند، غذا خوردن سالم به آنها کمک می‌کند تا احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشند. اگر فرزند شما یک ورزشکار است با او صحبت کنید که چگونه آنچه که می‌خورد می‌تواند بر عملکردش در ورزش تأثیر بگذارد. درک کودکان و نوجوانان از ارزش غذایی مناسب برای عملکرد ورزشی بسیار مهم است.

6. چیزهای خوب را در اطراف خود نگه دارید

غذاهای خوشمزه، سرگرم‌کننده و سالم در آشپزخانه داشته باشید. موادی که شامل، حمص، سس گواکامول، سالسا، سبزیجات، کراکر و غلات سبوس دار، سالاد میوه یا کبوب میوه ای، غلات و شیرهایی است که همراه انواع توت‌ها، ماست و میوه‌های خرد شده، مخلوط دنباله، سوپ‌ها، فلفل قرمز و آرد سبوس دار است.

7. آنها را برای غذا خوردن بیرون ببرید

بخشی از بچه‌ها در ضمن تجربه چیزهای جدید یادمی‌گیرند که بهتر غذا بخورند. پس بهتر است به آنها اجازه دهید تا چیزهای جدید را امتحان کنند. آنسل توضیح می‌دهد: "بعضی از بهترین تجربیاتی که من با بچه‌هایم در هنگام صرف غذای جدید داشتم، در رستوران‌ها بوده‌است. آنها از بیرون رفتن خوشحالند. چیزهای جدید و متفاوتی را تجربه می‌کنند، و احتمالاً غذاهایی با طعم‌های بیشتری تجربه خواهند کرد. غذاهای مفید و مغذی که احتمالاً آنها حتی آن را نمی‌شناسند. شما حتی لازم نیست به این نکته نیز توجه داشته باشید که مواد غذایی که می‌خورند در این یک وعده حتماً سالم باشد.

8- به آنها اجازه کنترل کردن بدهید

به بچه‌ها اجازه دهید تا شام‌های «خود را درست کنند». غذاهای ساده ای مانند تاکو، پیتزا یا حتی سالاد می‌تواند راه جالبی باشد تا به کودک خود اجازه دهید که ضمن مصرف غذاهای سالم، استقلال خوراک داشته باشد.
در کل، متخصصان تغذیه می‌گویند در مورد عادت‌های غذایی نوجوانتان استرس نداشته باشید و به او هم استرس ندهید. اگر غذاهای مناسب را جلوی آنها قرار دهید، در نهایت آنها همین روش غذایی را ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043709

وب گردی

وب گردی