ایران فاقد هدف‌گذاری بلند‌مدت در حوزه فرهنگ است

مجری رسانه ملی در نخستین دوره تربیت خبرنگاری «ترنج» گفت: هدف‌گذاری بلندمدت در حوزه فرهنگی توسط متولیان فرهنگی در کشورمان به درستی ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید ایمانی در نخستین دوره تربیت خبرنگاری «ترنج» که در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد، اظهار کرد: بررسی جریانات فرهنگی در کشور و جهان به افراد کمک می‌کند تحلیل فرهنگی درستی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه جریان‌شناسی، شناخت حق از باطل است، گفت: در شرایط کنونی، تشخیص حق از باطل بسیار دشوار شده است. فردی که قصد دارد در رسانه فعالیت کرده و کالای فرهنگی و رسانه‌ای تولید کند، باید بتواند با تحلیل درست شرایط، اتفاقات به‌حق را منعکس کند.

مجری رسانه ملی ادامه داد: جریانات فرهنگی حاکم بر کشور براساس دو دیدگاه سکولار-لیبرال و باورهای دینی فعالیت می‌کنند. سکولارها اعتقاد دارند ارزش‌های دینی باید از فرهنگ و محصولات فرهنگی جدا شوند و افراد معتقد به اسلام و دین می‌گویند باید ارزش‌های دینی و جامعه در فرهنگ جاری باشد.

وی اضافه کرد: فعالان عرصه فرهنگ باید بتوانند اثری خلق کنند که ضمن ماندگاری، تأثیرگذاری لازم در راستای اهداف‌شان را داشته باشد.

ایمانی بیان کرد: محصولات فرهنگی باید بتوانند سیاست‌هایی که حامی تولید آن اثر است را در ذهن مخاطبان ایجاد کند. در شرایط کنونی، محصولات و کالاهای فرهنگی براساس سیاست‌های گوناگون تولید می‌شود.

مدرس دوره تربیت خبرنگاری ترنج خاطرنشان کرد: شبکه ماهواره‌ای «من‌و‌تو» در قالب دو شبکه، کار خود را آغاز کرد. شبکه اول، مستندات بسیار جذاب پخش کرده و شبکه دوم با هزینه‌های بسیار هنگفت و ایده‌های ناب و جدید، برنامه‌های جذاب و پرمخاطبی تولید کرد. این شبکه بعد از جذب مخاطب، مستند «انقلاب 57» را پخش و با کار گرافیکی عالی در بسیاری از انقلابی‌ها ایجاد شبهه کرد که چرا انقلاب کردند؟

وی با اشاره به این که هر رسانه‌ای هدفی دارد و رسانه بی‌طرف وجود ندارد، گفت: رسانه‌ای موفق است که بتواند برای تمام سلایق و افکار، برنامه تولید کند.

به گفته ایمانی، در حال حاضر دنیا درگیر جنگ افکار و عقیده‌ها است و دیگر کمتر کشوری به کشور دیگر، حمله نظامی می‌کند.

تحلیگر حوزه فرهنگ بیان کرد: متأسفانه در ایران، اهداف فعالیت‌های فرهنگی به خوبی مشخص نیست، به عنوان مثال فیلمی نظیر «خانه پدری» با هزینه‌های زیاد ساخته می‌شود؛ اما چون قبل از ساخت فیلم، هدف آن مشخص نیست یا با فرهنگ جامعه سازگاری ندارد، توقیف می‌شود.

وی کشور را فاقد هدف گذاری بلند مدت در حوزه فرهنگ دانست و گفت: فردی باید متولی سیاست‌گذاری فرهنگی در کشور شود که خود به مسائل اعتقادی و دینی در کشور باور داشته باشد تا بتواند با مجاهدت از نفوذ فرهنگی در کشور جلوگیری کند.

ایمانی بیان کرد: ایران از لحاظ فرهنگی با سایر کشورهای جهان تفاوت دارد، به عنوان مثال فردی در آمریکا فیلم نمی‌سازد تا از آن کسب درآمد کند، بلکه با هدف ترویج افکار و فرهنگ خود کالای فرهنگی تولید می‌کند؛ اما در ایران افراد فیلم می‌سازند تا از طریق فروش بلیت به ثروت دست پیدا کنند.

مجری رسانه ملی خاطرنشان کرد: رسانه، ابزار قدرتمندی برای تولید کالاهای فرهنگی و مفاهیم فکری است. در شرایط کنونی، کشورهایی که رسانه‌های قدرتمند دارند در صدور فرهنگ خود موفق‌تر هستند.

وی افزود: آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند تا با ساخت محصولات فرهنگی نظیر فیلم، نا‌امیدی را به سایر کشورهای جهان تزریق کند.

ایمانی با بیان اینکه صدا و سیما جایگاه مردمی خود را از دست داده است، گفت: رسانه در ایران در انحصار صدا و سیما است و چون این سازمان رقیب ندارد، تلاشی برای بهبود وضعیت خود انجام نمی‌دهد. خبرگزاری‌ها به دلیل فضای رقابتی که بین آنها حاکم است، تلاش می‌کنند زودتر روایت اول و صحیح را بیان کنند؛ اما صدا‌وسیما با ضعف در بیان روایت اول، نسبت به سال‌های گذشته نزد مردم کم‌طرفدار شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043711

وب گردی

وب گردی