مردم را مَحرم بدانیم/ دولت به وظایف خود عمل نکرد

رئیس قوه قضائیه گفت: مردم را محرم بدانیم و در تصمیمات بزرگ نسبت به جلب نظر آنان توجه داشته باشیم که اگر چنین توجهی شده بود شرایط دیگری رقم می خورد، دولت به وظیفه قانونی خود در برای مدیریت سوخت کشور در سال های اخیر عمل نکرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در آستانه دوم آذرماه سالروز صدور فرمان تاریخی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب، اجتماع هزاران نفری برگزیدگان بسیج دانشجویی کشور در ورزشگاه میلاد نور تهران برگزار شد.

رئیس قوه قضائیه با حضور در جمع بسیجیان تصریح کرد: ما باید مردم را محرم بدانیم و در تصمیمات بزرگ اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگان را در نظر داشته باشیم، در این صورت بزرگترین حامی اجرای برنامه ها خود مردم خواهند بود.

سیدابراهیم رئیسی با اشاره به وقایع اخیر برخی شهرهای کشور گفت: همه آنان که از فضای دغدغه مردم سواستفاده کردند و در جامعه اغتشاش به پا کردند، دل زن و فرزند مردم را لرزاندند، اموال عمومی و اموال مردم را تخریب کردند یا مورد دست اندازی قرار دادند، خودشان و اربابانشان بدانند که به سختی مجازات خواهند شد.

وی تصریح کرد: امنیت کشور مهمترین مسئله ماست و اجازه کوچکترین اخلال در آن نخواهیم داد، چنانچه همواره ایران امن ترین کشور منطقه بوده است، از برکت خون شهدا و جانبازان و خانواده های معظم آنان که ایستادگی کردند. ما نیز اجازه نخواهیم داد کوچکترین خللی در امنیت مردم ایجاد شود، بلکه تداوم راه شهدا، ولایت فقیه، ارزش های انقلاب و اجرای عدالت را تا آخرین قطره خون پاسداری می کنیم.

رئیس قوه قضائیه که در اجتماع هزاران نفری دانشجویان بسیجی سخن می گفت، بیان کرد: فرهنگ بسیجی، فرهنگ هزینه کردن از خود برای رفع مشکلات جامعه، روحیه خلاقیت و نوآوری، روحیه ما می توانیم و پیشرفت در امور جامعه است، فرهنگ دانشجویی نیز حقیقت یابی، تحلیل و پژوهش برای ارتقای جامعه است، اینگونه است که بسیج دانشجویی جایگاه والای رفع نیازهای جامعه می شود.

سید ابراهیم رئیسی افزود: سیاسی بودن دانشجو یعنی از جامعه خود شناخت عمیق داشته باشد و در رفع نیازهای آن ایفای نقش کند، همچون شهدا که تا پای جان برای رسیدگی به مشکلات جامعه خویش تلاش کردند، روشنفکران حقیقی شهدا و ایثارگران و مجاهدان راه حق اند که جان خود را برای گذاشتند، نه افرادی که تلاش دارند جامعه را به فرهنگ غربی سوق دهند.

وی یادآورد شد: رهبر معظم انقلاب در سند راهبردی گام دوم همه واقعیت های پیش روی انقلاب را به تصویر کشیده اند، من طلبه و شمای دانشجو برای تحقق گام دوم باید حرکت مجاهدانه داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: اجرای عدالت مهمترین هدف انبیای الهی و سنگ بنای این نظام از سوی حضرت امام و مردم بود، عدالت پس از توحید فراگیر ترین مفهوم در ادبیات دینی ماست که زوایای مختلفی همچون نسبت عدالت با بعثت، خلقت، معاد و فرج دارد و شامل عدالت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی و حوزه های متعدد دیگر می شود.

وی در ادامه بیان کرد: بحث امروز ما عدالت مدرسی نیست که به بیان امیرالمومنین می توان کتاب ها در وصف آن نوشت، جای این مباحث در حوزه و دانشگاه است، بلکه از عدالت اثباتی و اجرایی حرف می زنیم، اجرای عدالت پس از امام و مقتدای عادل به قانون عادلانه و مجریان عدالت محور نیاز دارد، همچنین تداوم بر آسیب شناسی و پیگیری در رفع آسیب ها را می طلبد.

سید ابراهیم رئیسی بیان کرد: امروز توجه به قانون و قانون گرایی باید یک ارزش باشد، اجرای فعل یا ترک فعلی که سبب مخدوش شدن قانون بشود مصداق بی عدالتی است، چنانچه قرآن معنای عدالت را خروج شی از اعتدال بیان می کند و این انتظاری است که مردم از حکومت و نظام دارند، امروز پرچمدار عدالت در این کشور رهبر انقلاب است.

رئیس قوه قضائیه گفت: مبارزه با فساد یعنی هر فردی در حوزه مسئولیت خویش برای کاهش ناهنجاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلاش کند، سازوکار های ایجا فساد و رانت نیز اصلاح شوند.

وی با اشاره به پیام جامع سال 1380 رهبر انقلاب برای مبارزه با فساد یادآور شد: وظیفه قوای سه گانه در مواجه با فساد مشخص شده است، قوه مقننه منافذ فساد را ببندد، قوه مجریه بستر های فساد را اصلاح کند و قوه قضائیه با مفسدین برخورد کند، لذا مبارزه با فساد مسئله همه دستگاه هاست.

رئیسی با تاکید بر اهمیت وجود روحیه فساد ستیزی در مسئولان تصریح کرد: روحیه مبارزه با فساد باید شرط پذیرش مسئولیت در مدیران جمهوری اسلامی باشد، فردی که روی حیف و میل ها حساس نباشد هر روز پرونده های جدید خواهد آفرید.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: جریان دانشجویی از نظر ما فرصت بی نظیر اجرای عدالت و مبارزه با فساد است، جمع شما دلسوزان و دغدغه مندان فرصت اجرای ماموریت های خطیر ماست، دولت، مجلس و سایر نهاد ها باید از این ظرفیت هم به عنوان نیروی انسانی در خدمت اجرا و همچنین انجام مطالعات در بستر دانشگاهی استفاده لازم را ببرند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد گفت: مطابق ماده 66 آیین دادرسی سازمان های مردم نهاد حق دارند همچون مدعی العموم وارد فضای دفاع از حقوق عامه شوند، باید برای مبارزه با فساد از آنها استفاده شود و به حرف شان اعتماد کرد و بهترین نمونه سازمان های مردم نهاد برای انجام چنین فعالیت هایی بسیح دانشجویی است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب دفاع از حقوق عامه را مصداق حق الناس می دانند و ورود شما به فضای تذکر، اعلام و مطالبه نسبت به آنها مغتنم است، حضور دانشجوی مخلص، انقلابی، دغدغه مند، طرفدار مردم و نظام ارزش دارد، کمک شما در حوزه های پیشگیری، پیش بینی و اعلام نقش برجسته ای در مبارزه با فساد خواهد داشت.

از اخم و جو سازی هیچکس ابایی نداریم/ همه پرونده های فساد اقتصادی رسیدگی می شوند

رئیسی با اشاره به سخنان دانشجویانی که قبل از وی خواستار رسیدگی به تخلفات در روند خصوصی سازی برخی مجموعه های صنعتی و اقتصادی شده بودند، اعلام کرد: پرونده هایی که امروز در این اجتماع از آنها نامبردید به لطف خدا همه رسیدگی خواهند شد، از اخم و جوسازی هیچ فرد و مسئولی که بخواهد فضاسازی کرده و جامعه را دو قطبی کند نیز ابایی نداریم، چنانچه قبلا هم گفته ام ملامت ملامت کنندگان در جان و دل ما اثر نخواهد کرد.

وی با اشاره به روندهای جدید در قوه قضائیه گفت: صیانت هر چه بیشتر از مسئولین کشور در دستور کار است و مواردی همچون سامانه ثبت اموال مسئولان به صیانت بیشتر از آنان کمک خواهد کرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: آنان که آینده را تاریک ترسیم می کنند راه نورانی که امام و شهدا پیش روی ما گشودند را نمی بینند، آینده ملت ایران قطعا درخشان است، به ظرفیت های دانشجویی و مساعدت بسیج دانشجویی برای مبارزه با فساد نیاز داریم.

رئیسی با اشاره به مباحث اقتصادی اخیر تصریح کرد: مردم نگرانی هایی از ناحیه کم کاری و بی تدبیری برخی مسئولان دارند، حق با مردم است و بدانید این شرایط تداوم نخواهد یافت، آینده از آن ثروت مندان بی خدا و قدرتمندان بی رحم نیست بلکه متعلق به متقین، مردم با خدا و انقلابی خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: صرفا فعل مجرمانه پیگرد ندارد، بلکه گاهی برخی ترک فعل ها خسارت سنگینی به جامعه می زنند که به این ترک فعل ها نیز باید رسیدگی شود.

این مقام ارشد قضایی که در اجتماع هزاران نفری فعالان دانشجویی سخن می گفت، افزود: بسیج دانشجویی تشکل آرمانگرایی است که بدنبال کم کردن فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب است، ما نیز چنین ماموریت داریم و شبانه روزی تلاش می کنیم با تحقق این امر زمینه ساز مدنیت و تمدن نوین اسلامی باشیم، ارتباط بین قوع قضائیه و جنبش دانشجویی نباید زودگذر و نمادین باشد،علی الدوام به ظرفیت های عظیم و عزیز بسیج دانشجویی در کشور نیاز داریم.

حق با مردم است و مدافع حقوق شان هستم

رئیسی در پاسخ به اعتراض دانشجویی که در میانه صحبت های وی خواستار رسیدگی به ناکارآمدی های منجر به وقوع ناآرامی های اخیر شده بود، گفت: بنده در این خصوص صحبت های مفصلی دارم که به وقت اش بیان می کنم، دولت وظیفه مصوب قانونی داشته که مدیریت سوخت را طی چند سال انجام دهد، ولی طی این سال ها به وظیفه خود عمل نکرد، در اجرا نیز آنچه باید از تمهیدات، اقناع افکار عمومی و اطلاع به دیگر مسئولان انجام می دادند صورت نگرفت.

رئیس قوه قضائیه با بیان این مطلب افزود: برای کارهای بزرگ همواره باید با مردم سخن گفت و همراهی آنان را جلب کرد تا توفیقات عظیم صورت گیرند، که اگر چنین کرده بودند حتما امروز وضعیت متفاوت بود.

وی تصریح کرد: در این خصوص مواردی را مطرح کرده ام سایر مسائل را هم در فرصت مناسب بیان خواهم کرد، من طلبه که در جایگاه مسئول قوه قضائیه قرار گرفته ام در همه حال مدافع حقوق مردم و سرباز ولایت هستم و اگر خدا قبول کند همچون شما یک بسیجی ام که بدنبال اجرای منویات رهبر انقلاب و مردم هستم.

کد خبر: 1043788

وب گردی

وب گردی