توسعه مدارس خلاق و کارآفرین محور اصلی فعالیت معاونت سما استان اردبیل است/ فعالیت 9 مدرسه در سطح استان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: توسعه مدارس خلاق و کارآفرین محور اصلی فعالیت ما در مجموعه سما استان اردبیل بوده؛ بر همین مبنا در سطح مدارس ابتدایی برای توسعه مدارس توجه به بازی‌‌سازی و در سطح دبیرستان کارآفرینی مورد توجه ما قرار گرفته است.

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مدارس سما مستقر در استان و فعالیت‌‌‌های مرتبط با این مدارس گفت: مجموعه سما استان اردبیل در زمینه امور پژوهشی و برگزاری رویدادهای استارتاپی پیشگام هستند و حائز رتبه برتر کشوری در میان مدارس سما شدند. جدیدترین استارتاپی که در حوزه سما برگزار شده در حوزه بازی‌‌‌‌سازی و در زمینه تولید اسباب‌‌‌بازی بوده که در این رویدادها، ایده‌‌‌‌‌های برتر انتخاب شده و به مرحله عملیاتی و تجاری‌‌‌سازی می‌‌‌رسد.

وی تشریح کرد: رویدادهای استارتاپی در دو سطح مدارس و آموزشکده‌‌های سما و در بخش‌‌‌‌های دانشجویی و دانش‌‌آموزی برگزار می‌‌شود. از بین ایده‌‌هایی که ارائه می‌‌‌شود چند مورد انتخاب و در نهایت موارد انتخابی در مراکز رشد مستقر شده و تسهیلات لازم را دریافت می‌‌‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر 9 مدرسه و 3 آموزشکده سما در سطح استان داریم. توسعه مدارس خلاق و کارآفرین، محور اصلی فعالیت ما در مجموعه سما استان اردبیل بوده که بر همین مبنا در سطح مدارس ابتدایی برای توسعه مدارس توجه به بازی‌‌سازی و در سطح دبیرستان کارآفرینی مورد توجه ما قرار گرفته است. سما اردبیل برای تربیت دانش آموزان خود، مدارس بازی‌محور و کارآفرین را در مجتمع حافظ راه‌اندازی کرده و آموزش‌ها با محوریت بازی برای دانش‌آموزان از پیش‌دبستانی تا دیپلم ارائه می‌شود.

رسولی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گسترش طرح‌های توسعه‌ای و تحولی جزو اولویت اول دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل بوده و آموزشکده سما نیز در همین راستا گام‌های اساسی برداشته و فعالیت‌های مناسبی داشته است. آموزشکده سما در سطح دانشگاهی و مدارس در سال‌های اخیر در تکاپو و تحرک بوده و فعالیت‌های مستمری انجام داده که قابل قبول است.

وی تصریح کرد: بهترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌های فکری و انسانی ما معلمان و استادان هستند که باید به بهترین نحو از این پتانسیل استفاده کرد تا این سرمایه‌ها تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی شوند و به مرحله نقش‌آفرینی برسند که این موضوع در سما به خوبی تحقق یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: اکنون نیاز مبرم است تا به آموزش‌و‌پرورش توجه ویژه‌تری کرد و در واقع عزت، آبرو و آینده جامعه در آموزش و پرورش نهفته است. رشد و بالندگی از مقطع ابتدایی شروع می‌شود که نیاز است تا آموزشکده سما بیش از پیش به این مقطع توجه کند.

رسولی اظهار کرد: امیدواریم در عرصه تعلیم و تربیت بیشتر از قبل سرمایه‌گذاری شود و قطعا با صمیمیت، شفافیت، صداقت و برنامه‌ریزی سرمایه‌های انسانی تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد. همانند رویکرد دانشگاهی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی باید مدارس سما نیز به سمت مدارس خلاق و کارآفرین حرکت کنند و در واقع مهارت‌آموزی از مدارس آغاز شود.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با ورود به عرصه مهارتی‌کردن مدارس سما درصدد ایجاد ساختاری مناسب به‌منظور توانمندی، ارتقای سطح خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تقویت فرهنگ تلاش و پرورش نسلی کارآفرین و اشتغال‌زاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال ایجاد حلقه اتصال دانش‌آموز مهارت‌محور به دانشجوی کارآفرین است؛ چراکه دوره کاردانی دوره کوتاهی برای پرورش نسل کارآفرین و اشتغال‌زاست؛ اما با برقراری مدارس مهارتی، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی عمیق‌تر و تربیت نسل مهارت‌آموز در اختیار است.

رسولی اظهار کرد: فعالیت مدارس سما بر مبنای آموزش‌های فنی و حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است. در این زمینه کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و امکانات بی‌نظیری در مجتمع مدارس سمای اردبیل و آموزشکده فنی و حرفه‌ای فراهم شده و آموزش در سما براساس الگوی جهانی یونسکو که مبتنی بر چهار اصل دانستن، یادگرفتن، زیستن برای باهم زیستن و نیز الگوی‌های بین‌المللی که در کشورهایی مثل دانمارک، فرانسه، فنلاند و آمریکا اجرا می‌شود، برنامه‌ریزی شده و از نظر الگو و ساختار بیشتر شبیه الگوی اجرا شده در فرانسه است.

وی درباره نحوه جذب معلمان در مدارس سما گفت: جذب معلمان در مدارس سما استان از گروه بازنشستگان و معلمان شناخته شده و مطرح در سطح شهر و فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد خواهد بود. گزینش و جذب معلمان مدارس سما هم بعد از موفقیت در مصاحبه علمی، توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و مدیران انجام می‌‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043801

وب گردی

وب گردی