سیستم جدید موقعیت تیرانداز را شناسایی می‌کند

محققان سیستمی ایجاد کرده‌اند که با استفاده از فیلم‌های ضبط شده از حداقل 3 تلفن همراه، می‌تواند محل تیرانداز را با دقت تشخیص دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان با استفاده از سه فیلم ضبط شده توسط دوربین های تلفن های همراه، از تیراندازی سال 2017 در لاس وگاس که 58 نفر کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، توانستند موقعیت واقعی تیرانداز را تخمین بزنند. این تخمین بر مبنای شلیک سه گلوله در اولین دقایق این حادثه مرگبار بوده است.

«الکساندر هاپتمن» استاد پژوهش در موسسه فناوری‌های زبان دانشگاه کارنگی ملون اعلام کرد که این سیستم با نام بازسازی، تجزیه و تحلیل رویدادهای ویدئویی (VERA)، لزوماً جایگزین «Microphone array» های تجاری که از قبل برای پیدا کردن تیراندازان استفاده می‌شد، نیست؛ اما می‌توان در زمانی که این ابزار در دسترس نیست، مورد استفاده قرار گیرد.

هاپتمن اعلام کرد: یکی از انگیزه های اصلی این سیستم، ایجاد ابزاری برای فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران (که در مورد جنایات جنگی، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر تحقیق می‌کنند) بود.

«جی دی آرونسون» استاد تاریخ و مدیر مرکز علوم حقوق بشر گفت: «سازمان های نظامی و اطلاعاتی در حال توسعه این فناوری‌ها هستند. ما فکر می کنیم داشتن ابزارهای یکسان برای جامعه و حقوق بشر بسیار مهم است.»

فناوری های تلفیقی برای یافتن تیرانداز

هاپتمن گفت که وی از تخصص خود در تجزیه و تحلیل ویدئو برای کمک به محققان استفاده کرده است. VERA از تکنیک های یادگیری ماشین برای همگام سازی فیدهای ویدیویی استفاده و موقعیت هر دوربین را بر اساس آنچه که ضبط شده، محاسبه می‌کند.

این سیستم به تأخیر زمانی بین موج شلیک گلوله مافوق صوت و زمان انفجار از سر لوله اسلحه توجه دارد. همچنین از صوت برای شناسایی نوع اسلحه و فاصله تیرانداز از تلفن هوشمند استفاده می‌کند.

هاپتمن اعتقاد داشت که نمی‌تواند با استفاده از تلفن همراه این تاخیر را اندازه گیری کند؛ اما میکروفون‌های امروزی بسیار خوب هستند.

VERA می‌تواند با استفاده از فیلم از سه یا چند تلفن هوشمند، مسافت شلیک گلوله و محل تیرانداز را بر اساس تفاوت در طول مدت رسیدن انفجار سر لوله اسلحه به هر دوربین محاسبه کند.

نرم‌افزار متن‌باز

آرونسون اظهار کرد که با گسترش اعتراضات گسترده در کشورهای مختلف، این مساله که هنگام تیراندازی معترضان، پلیس یا سایر گروه‌ها مسئول هستند، بسیار مهم است اما VERA تنها محدود به کشف تیراندازی یا محل تیرانداز نیست، بلکه یک سیستم تجزیه و تحلیل رویداد است که می تواند برای یافتن انواع دیگر صداهای مرتبط با حقوق بشر و تحقیقات جنایات جنگی مورد استفاده قرار گیرد. وی و هاپتمن امیدوارند که گروه‌های دیگر، عملکردهایی را به این نرم افزار متن باز اضافه کنند.

دانشمندان معتقدند زمانی که نرم افزار به صورت متن باز ارائه شود، افرادی مانند روزنامه نگاران و جوامع حقوق بشری نیز می‌توانند تجربیات خود را به آن اضافه کرده و آن را ارتقا دهند. از ماه گذشته VERA به عنوان کد متن باز در انجمن کنفرانس بین المللی ماشین آلات رایانه در نیس فرانسه منتشر شده است.