مهم‌ترین علت تضعیف رشته‌های علوم‌پایه ضعف مدیریتی است/ نمی توانیم دور خود دیوار بکشیم

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم‌و‌تحقیقات، مهم‌ترین علت تضعیف رشته‌های علوم‌پایه را ضعف مدیریتی دانست.

محمود قرآن‌نویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌هایی که رشته‌های علوم پایه با آن درگیر هستند گفت: اولویت متقاضیان کنکور پزشکی، داروسازی و سایر زیرمجموعه‌های رشته پزشکی است و متاسفانه آخرین انتخاب آن‌ها رشته‌های علوم‌پایه است. علت آن هم مشخص است؛ چرا که بسیاری از دانشجویانی که در رشته‌های علوم پایه تحصیل می‌کنند متاسفانه بعد از گذراندن دوره لیسانس و فوق‌لیسانس بیکار هستند.

او اضافه کرد: کشور ما کشوری صنعتی نیست و مراکز تحقیقاتی نداریم؛ بنابراین نمی‌توانیم فارغ التحصیلان این رشته را جذب کنیم، با این اوصاف این فارغ التحصیلان در وهله اول با مشکل بیکاری روبرو می‌شوند. این در حالی است که رشته‌های علوم‌پایه مهم‌ترین رشته و پایه رشته‌های مهندسی است و کسی که در این رشته تخصص نداشته باشد، نمی‌تواند مهندس خوبی باشد.

قرآن‌نویس معتقد است: برای آن که در این رشته‌ها موفق باشیم نیاز به ابزار( امکانات آزمایشگاهی)، دانشجوی خوب و استاد خوب داریم.

او با بیان این که مشکلات علوم پایه در ایران بسیار حاد است اضافه کرد: در ایران از این رشته‌ها استقبال نمی‌شود؛ در چند سال گذشته 50 نفر دانشجوی دکتری در این رشته‌ها ثبت نام کردند و این در حالی است که بسیاری از این دانشجویان نیز افراد ضعیفی هستند؛ دانشگاه‌های دولتی هم پولی شده و دانشجویان ترجیح می‌دهند وقت و هزینه خود را صرف رشته‌هایی که آینده کاری برای آن‌ها وجود ندارد، نکنند.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات گفت: دانشجویانی در علوم پایه داشتم که بسیار موفق بودند؛ ولی متاسفانه این افراد درصد کمی هستند. یکی از راه‌های حل این مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه است. در حال حاضر اعتمادی بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد، علت این است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته حرفی برای گفتن ندارند و صنعت به آن‌ها اعتماد نمی‌کند. ما باید تکنسین‌هایی تربیت کنیم که مشکل جامعه را حل کنند.

او ادامه داد: یکی از انتقادات وارده به نظام آموزشی کشور طی سال‌های اخیر، کاهش سطح کمی و کیفی دانشجویان علوم پایه است و هر ساله میزان گرایش داوطلبان کنکور به رشته‌های علوم پایه کاهش پیدا می‌کند. نسبت به کشورهای دیگر نیز وضعیت خوبی نداریم. این در حالی است که حتی وضعیت دانشگاه‌های کشورهای عربی از ما بهتر است و بهترین استادان پروازی در این دانشگاه ها تدریس می‌کنند.

قرآن‌نویس مهم‌ترین علت تضعیف رشته‌های علوم پایه را ضعف مدیریتی دانست و گفت: وقتی افرادی در پست‌های مدیریتی انتخاب می‌شوند که هیچ تخصصی ندارند، باید انتظار تضعیف این رشته‌ها را نیز داشت. مدیران باید مشکلات جامعه و دانشگاه ها را لمس کنند. وقتی فردی بدون تخصص به طور مثال در رأس یک وزارت‌خانه منصوب می‌شود طبیعتا همین اتفاق می افتد.

او با بیان این که پژوهش در کشور ما جایی ندارد اضافه کرد: معتقدم باید مشکل رشته‌های علوم پایه را ریشه‌ای حل کرد؛ یعنی ابتدا باید آموزش و پرورش درست شود و سپس امکانات دانشگاه‌ها به‌روز و در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. ما نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم بلکه باید از کشورهای دیگر نیز امکانات دریافت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043811

وب گردی

وب گردی