دستگاه کیفیت برگ سبز چای ساخت دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با موفقیت آزمایش شد

با حضور مسئولان دانشگاه و صنعت چای کشور دستگاه کیفیت برگ سبز چای ساخت دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با موفقیت آزمایش شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد لاهیجان، با حضور سیروس بیدریغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و جمعی از مسئولان صنعت چای کشور، دستگاه تشخیص کیفیت برگ سبز چای ساخت واحد لاهیجان با موفقیت در یکی از مزارع چای منطقه آزمایش شد.

بیدریغ با بیان اینکه، این پروژه با حمایت و پیوند سازمان چای، دانشگاه، اساتید و دانشجویان نخبه به سرانجام رسیده، گفت: یک از وظایف محوله به دانشگاه آزاد اسلامی احصای مشکلات جامعه پیرامون خود است. از اینرو سازمان چای یکی از مهم ترین چالش‌های این صنعت در کشور که تشخیص کیفیت برگ سبز چای است را به دانشگاه معرفی و دانشگاه برای آن راهکاری مبتنی بر دانش و فناوری روز ارایه کرد.

وی کاهش اثرات تشخیص سلیقه‌ای و اجرای عدالت بیشتر را از دیگر اهداف پروژه دانست و گفت: هدف تشخیص کیفیت برگ سبز چای با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک های یادگیری ماشین بدون استفاده از نیروی انسانی است و بدین روش عدالت بیشتری در نرخ گذاری و تشخیص کیفیت به دست خواهد آمد و در دراز مدت حتی ممکن است به بهبود کیفیت چای خریداری و تولید شده منجر شود و این امر به اجرای منویات مقام معظم رهبری جهت تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، با بیان اینکه از حدود 50 کارخانه و مزارع چای نمونه برداری انجام شده، افزود: برای اینکه به خبرگی کنونی ماشین دست یابیم، نزدیک به 50 کارخانه و مزراع چای نمونه برداری برای آزمایش، آموزش ماشین و برنامه نویسی انجام شده، با هوش و خبرگی کنونی ماشین در سطح قابل قبول و معقولی می توان کیفیت برگ سبز چای را تشخیص داد. البته مشکلات تکنیکی و سخت افزاری هم وجود دارد که با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان چای مرتفع خواهد شد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، با بیان اینکه دستگاه با هزینه کم و بر اساس ظاهر برگ سبز چای می تواند، تشخیص خود را انجام دهد، اظهار داشت: این دستگاه برای اولین بار در سطح کشور ساخته شده و دارای هیچ نمونه مشابهه خارجی هم نیست و به صورت قابل قبول می تواند درصد درجه یک یا دو و یا غیر قابل قبول بودن نمونه برای خرید را تشخیص دهد و با برنامه‌ریزی انجام شده، می‌توان جمع بندی کلی در کیفیت و قیمت داشته باشیم.

بیدریغ، گام بعدی را اتوماسیون کردن دستگاه ذکر کرد و اظهار داشت: در گام بعدی، ریلی جهت عبور برگ سبز چای به سیستم اضافه می شود، در حین حرکت، کیفیت کلی تشخیص داده خواهد شد که در این صورت کلیه مراحل به صورت خودکار انجام خواهد پذیرفت.

وی چای را یکی از صنایع دارای قدرت محرکه در سطح استان گیلان دانست و افزود: با حمایت از این صنعت می توان نرخ بیکاری را در منطقه کاهش داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043816

وب گردی

وب گردی