چاپ مقاله در مجلات داخلی، ارتباط دانشگاه با صنعت را تقویت می‌کند/ مقاله‌محوری؛ نقطه‌‌ضعف نظام ارتقای استادان

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارتقای استادان از مربی به استادیاری، روال مشخصی دارد. فردی که در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل می‌شود باید دو مقاله در مجلات معتبر علمی-پژوهشی (مجلات داخلی و یا خارجی) به چاپ رسانده باشد. این مقالات معمولا در هیئت‌ممیزه بررسی شده و به سرعت به آن‌ رأی داده می‌شود.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، سارا طاهری- حضور اعضای هیئت‌علمی توانمند برای انتقال مفاهیم آموزشی و پژوهشی به دانشجویان از موضوعاتی است که این روزها از سوی دانشگاه‌ها دنبال می‌شود؛ چرا که اعضای هیئت‌علمی در نظام آموزشی هر کشوری می‌تواند شاخصی تعیین‌کننده در باشگاه پیچیده علمی باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی هم در دوره مدیریتی جدیدش برای رسیدن به این مهم هدف‌گذاری کرده تا رسیدن به قله علمی مورد نظر را هموارتر کند. در این میان اما یکی از مهمترین نقدهایی که در محافل علمی مطرح است نحوه جذب و ارتقای استادان است. آیین‌نامه ارتقا هنوز از استادان مقاله می‌خواهد؛ این در حالی است که کشور‌های توسعه یافته امروزه به نحو دیگری عمل می‌کنند و با ایجاد فضایی رقابتی و سرمایه‌گذاری در عرصه پژوهش توانسته‌اند دانشگاه را محلی برای تولید علم جهت پیشرفت جامعه قرار دهند؛ اما آیین‌نامه ارتقای استادان در کشورمان می‌گوید «‌اساتید علاوه بر نوشتن یک مقاله با پرداختن به پژوهش‌های کاربردی می‌توانند ارتقا پیدا کنند» موضوعی که همواره با انتقاداتی روبرو بوده است.

خرداد‌ماه سال گذشته بود که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از استادان دانشگاه به لزوم بازبینی در آیین‌نامه ارتقای استادان اشاره کردند و گفتند: «باید مقاله‌ها در جهت حل مسائل کشور باشد. مسیر ساده‌ تولید مقاله برای ارتقای استادان هم خودش یک مشکلی است؛ در آیین‌نامه‌ نگارش مقاله، برای ارتقای اساتید یک نقش بسیار اساسی دارد؛ خب این یک مسیر ساده‌ای است؛ یک مقداری کار را دقیق‌تر باید انجام داد، یعنی ارتقا را صرفاً مبتنی بر مقاله نباید کرد.» شاید به همین دلیل بود که تلاش ها برای اصلاح آیین نامه ارتقای استادان آغاز شد؛ اما هنوز چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی شرط مهم و اصلی ارتقا است. این در حالی است که منتقدان می گویند چاپ مقاله در مجلات خارجی تحقیقات چند ساله محقق را به صورت رایگان در اختیار کشور دیگر قرار می‌دهد. آن‌ها می‌گویند چاپ مقاله در ژورنال‌های داخلی مقدمه ارتباط دانشگاه با صنعت خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی است که در این مسیر قدم گذاشته است و تلاش دارد در قامت دانشگاه حل مسئله باشد. این دانشگاه می‌خواهد «نظام درون دانشگاهی دانش» را با چاپ مقالات در ژورنال‌های خود شکل دهد.

بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس مرکز جذب و امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز از نحوه ارتقای استادان می‌گوید.

به گفته او در دانشگاه آزاد اسلامی مانند سایر دانشگاه‌های دولتی از گذشته روال به این صورت بوده است که استادان برای ارتقا، دفاع و بعد فارغ التحصیلی باید دو مقاله ارائه می‌دادند.

رنجبر توضیح داد: در بحث ارتقا از مربی به استادیاری هم در دانشگاه آزاد اسلامی و در دانشگاه‌های دولتی روال مشخصی وجود دارد و فردی که در مقطع دکتری فارع التصیل می‌شود باید دو مقاله در مجلات معتبر علمی-پژوهشی (مجلات داخلی و یا خارجی) به چاپ رسانده باشد. این مقالات معمولا در هیئت ممیزه بررسی شده و به سرعت رای داده می شود و اگر فرد دو مقاله خود را به چاپ رسانده باشد از مربی به استادیاری ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بحث ارتقا از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی متفاوت است. برای ارتقا به دانشیاری امتیازات مشخص خود را می‌خواهد و از دانشیاری به استادی آیین نامه مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری وجود دارد و مشخص است که افراد باید چه امتیازی را کسب و چه تعداد مقالات داشته باشند.

او گفت: مثلا در بحث دانشیاری به استادیاری موارد متعددی وجود دارد و فقط بحث مقالات مطرح نیست، فردی که می‌خواهد استاد‌تمام شود طبق آیین‌نامه مصوب وزارت علوم باید علاوه بر مقاله، کتاب به صورت تألیفی و طرح نیز داشته باشد.

قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس مرکز جذب و امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اما دانشگاه آزاد اسلامی در بحث دفاع دانشجویان به سمتی حرکت می‌‎کند که با توجه به تحریم‌های علمی که صورت گرفته به دانشجویان کمک کند. این کمک در خصوص همان تأکیدی است که دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه در مورد چاپ مقالات در مجلات داخلی داشته اند. بر اساس تاکید دکتر طهرانچی دانشجویان دکتری باید یکی از مقالات خود را در مجلات دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ برسانند؛ از سوی دیگر مجلات دانشگاه آزاد اسلامی نیز از لحاظ اعضای هیئت تحریریه و غیره در حال تقویت شدن است و پژوهشگاه دانشگاه این موضوع را دنبال می‌کند.

رنجبر گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند مجلات علمی و پژوهشی را راه اندازی کنند؛ اما رتبه‌بندی این مجلات توسط وزارت علوم انجام می‌شود. بنابراین مجله باید از نظر سطح علمی در شرایط خوبی باشد و دانشگاه آزاد اسلامی هم مجلات خود را تقویت می کند و به سمت تغییر اعضای تحریریه مجلات ضعیف حرکت می‌کند.

حضور 387 ژورنال در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی 387 ژورنال دارد که مسئولیت پیگیری محتوای آن پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه است. مسئولان دانشگاه این روزها برای اعضای هیئت علمی خود یک نظام تشویق پلکانی مقالات را در نظر دارند. روند کار به این صورت است که برای هر یک از ژورنال‌ها و مجلات معتبر علمی که یک عضو هیئت علمی مقاله خود را در آن چاپ می‌کند به تناسب سطح آن مجله، ضرایبی در آیین‌نامه دیده شده است که به آن ضرایب پاداش می‌خورد.

این دانشگاه نظام تشویق پلکانی نیز دارد که البته هنوز به صورت کامل اجرا نمی‌شود؛ تشویق پلکانی نیز به این صورت است که اگر فردی به جای یک مقاله، سه مقاله در مسیری تحقیقاتی بنویسد به پاداش آن یک ضریب 20‌درصدی اضافه می‌شود. اگر مقاله او در راستای طرح پایش و برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ یعنی منطبق بر نیاز و مسائل صنایع و جامعه و سازمان های کشور باشد، 10‌درصد تشویق اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043854

وب گردی

وب گردی