اپلیکیشن‌های داخلی باید بحران را به فرصت تبدیل کنند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با تأکید بر فرصت‌سازی مسئولان کشور از وضعیت قطعی اینترنت گفت: کشور در مواقع حساس و بحرانی آسیب‌پذیر است. رسانه‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی باید از این فضا برای جذب مخاطب و ارتقای توانمندی خود بهره گیرند.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به وضعیت عدم دسترسی مردم به اینترنت در هفته گذشته اظهار کرد: محدودیت‌های رسانه‌ای در شرایط بحران قابل درک است؛ در عین حال فرصتی استثنایی برای شناخت قوت‌ و ضعف و رفع اشکالات این حوزه فراهم می‌شود. در این ایام فرصتی طلایی برای مطبوعات، صداوسیما و خبرگزاری‌های داخلی فراهم شده است که در نبود فضای مجازی، قطعی اینترنت و برخی محدودیت‌های دیگر بتوانند نیازهای مردم را تامین کنند که در این صورت مردم دیگر نیازی به دریافت اخبار مورد‌‌نیاز خود از شبکه‌ها و رسانه‌های معاند نخواهند داشت.

نصراللهی، با اشاره به اینکه شرایط فعلی کشور برای تمام بخش‌ها از جمله رسانه‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کرده است، افزود: این موضوع برای آحاد ملت قابل درک و فهم است. در همه جای دنیا زمانی که امنیت ملی در معرض مخاطره قرار می‌گیرد، محدودیت‌هایی به صورت موقت اعمال می‌شود؛ به عنوان مثال در ماجرای 11 سپتامبر، جنگ اول خلیج فارس و همچنین در تنش‌ها و درگیرهای اخیر ترکیه و عراق محدودیت‌هایی برای رسانه‌ها اعمال شده است و باید در نظر داشته باشیم که رعایت امنیت ملی و توجه به آن مهم‌تر از هر موضوع دیگری از جمله اصول حرفه‌ای خبری است.

وی تصریح کرد: در این شرایط با وجود محدودیت‌ها یک فرصت استثتایی برای رسانه‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی فراهم شده تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را محک زده و در معرض آزمون قرار گیرند.

نصراللهی افزود: اگر قبلا به دلایلی مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌آمدند، اکنون این شرایط خاص باعث شده که مردم به سمت پیام رسان‌های داخلی هدایت شوند و برای رفع نیازهای خود از اپ‌های داخلی استفاده کنند، باید دید آیا رسانه‌های داخلی در این مدت توانسته‌اند برادری خود را ثابت و از این فرصت برای جذب کاربران استفاده کنند یا خیر.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: مراجعه مردم به رسانه‌ها در شرایط بحرانی به بالاترین حد خود می‌رسد و مطبوعات، خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و پیام رسان‌های داخلی فرصت استثنایی داشتند که با تامین نیازهای مردم و لحاظ کردن امنیت ملی، کاربران و مخاطبان خود را افزایش داده و به مقابله با رسانه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بپردازند.

وی تأکید کرد: شرایط بحرانی و اغتشاشات با مجاهدت نیروهای امنیتی، انتظامی و هوشیاری مردم به‌زودی برطرف شد و رسانه‌ها در فضای باز رقابتی کار خود را شروع کردند؛ قطعا اگر رسانه‌ای در این شرایط نتوانست برادری خود را به اثبات برساند و نیازهای مردم را تامین کند، در آینده به بن‌بست بر خواهد خورد.

نصراللهی گفت: زمانی که دسترسی به فضای مجازی محدود شده بود، رسانه‌های داخلی ضمن بالا بردن سواد رسانه‌ای باید کیفیت تولید محتوای خود را ارتقا می‌دادند و به مردم می‌گفتند که پشت این ناآرامی‌ها و تنش‌ها و اغتشاشات چه کسانی هستند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید با افزایش مسئولیت‌پذیری و ارتقای توانمندی خود و همچنین با آموزش، ساختار و آرایش رسانه‌ای مناسب در مقابل تهاجم رسانه‌ای دشمنان بازدارنده باشند.

وی گفت: تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، ستاد جنگ روانی علیه مردم شده‌اند، باید اسم تلویزیون ایران اینترنشنال را عربستان اینترنشنال گذاشت. رسانه‌ها باید در این شرایط حساس به مردم بگویند پشت این رسانه‌ها چه کسانی هستند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با انتقاد از اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه نیازی به اینترنت ملی نداریم، گفت: وقایع این روزها ثابت کرده که کشور در مواقع بحرانی آسیب‌پذیر است و وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی خود را برای چنین شرایطی آماده نکرده‌اند؛ همچنین اپ‌های داخلی در این مدت فعالیت نتوانسته‌اند مدیریت و اعتماد لازم مردم را جلب کنند.

نصراللهی افزود: کشور در یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای قرار دارد؛ اما متاسفانه اکثر سرورهای رسانه‌ای و اپ‌ها ایرانی نیستند و رسانه‌ها هم آمادگی و توانمندی لازم برای بازداندگی رسانه‌ای و خبری ندارند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد این اعتراضات اولین بار و آخرین بار هم نخواهد بود؛ ممکن است کشور در سال‌های آینده هم با این مشکل مواجه شود بنابراین شرایط کنونی فرصتی است برای مسئولان کشور تا به نقاط ضعف‌ و قوت‌ اینترنت کشور آگاه شوند و اشکالات آن را رفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان کشور باید بحران را به فرصت تبدیل کنند، افزود: به نظر می‌رسد برخی از اپ‌ها به دنبال فرصت رانت و امتیازات ویژه هستند و برنامه‌ای برای رفع اشکلات اپ‌های خود ندارند و تمام فکر و ذکرشان دریافت امتیازات ویژه است؛ بنابراین باید مدیران این اپلیکیشن‌ها به مرور سعی کنند کار در شرایط رقابتی را یاد بگیرند و به دنبال این نباشند که از طریق وابستگی به ارگان‌های خاص امتیارات ویژه دریافت کنند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1043862

وب گردی

وب گردی