مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 3 آذر

«ابلاغ سند آمایش آموزش‌عالی تا پایان سال، کادرسازی سیاسی آمریکایی‌ها در دانشگاه‌های زنانه و  آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری 1399» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 3 آذر به شرح زیر است:

توزیع نامتوازن هیات علمی در کشور

بررسی‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد تعداد اعضای هیئت علمی در کشور کم و پراکندگی آن ناعادلانه است. اگر میانگین جهانی را 20 دانشجو به ازای هر استاد بدانیم، با توجه به حضور چهار میلیون و 73 هزار و 827 دانشجو در کشور، نیازمند 203 هزار و 691 عضو هیات‌علمی و استاد دانشگاهی هستیم. اکنون که 81 هزار و 822 استاد و عضو هیات‌علمی در دانشگاه حضور دارند، دانشگاه‌ها برای رسیدن به حد مطلوب نیازمند جذب بیش از 121 هزار استاد دانشگاه هستند. هرچند جذب نیرو به‌عنوان هیات‌علمی و استاد دانشگاهی هزینه‌هایی را برای دانشگاه‌ها به همراه خواهد داشت، اما برای داشتن دانشگاه‌هایی با کیفیت مطلوب نیازمند چنین هزینه‌هایی هستیم؛ هزینه‌هایی که از طریق برنامه‌ریزی صحیح، موجبات رشد علمی و توسعه را در کشور فراهم کرده و درنهایت به کشور بازگردد.

کادرسازی سیاسی آمریکایی‌ها در دانشگاه‌های زنانه

این عنوان روزنامه فرهیختگان به بررسی دانشگاه‌های زنانه و تحیل سیاستمداران در آن پرداخته است. دانشگاه‌های زنان در دنیا محیط‌هایی کاملا زنانه هستند. در آمریکا، تمام دانشکده‌های زنانه، موسساتی خصوصی هستند که رشته‌هایی مشترک با دانشگاه‌های دیگر در این مراکز تحصیل می‌شود. در دیگر کشورها نیز رشته حقوق به رشته‌های تدریس‌شده اضافه می‌شود. دانشگاه Mody در راجستان هند بزرگ‌ترین دانشگاه زنان در دنیاست. استرالیا با 6 دانشگاه زنان در سه شهر، بنگلادش با یک دانشگاه، کانادا با سه دانشگاه در دو شهر، چین با هشت دانشگاه، هند با 13 دانشگاه، ایران با دو دانشگاه، ژاپن با 81 دانشگاه، کره جنوبی با 14 دانشگاه، کویت با یک دانشگاه، پاکستان با چهار دانشگاه، عربستان سعودی با یک دانشگاه، سودان با دو دانشگاه، امارات متحده عربی با 9 دانشگاه، انگلیس با 19 دانشگاه، اسکاتلند با یک دانشگاه، آمریکا با 47 دانشگاه و زیمبابوه با یک دانشگاه، جزء کشورهایی هستند که دانشگاه‌هایی مخصوص زنان دارند و خانم‌ها می‌توانند در دانشگاه‌های مختص خودشان به آموختن علم بپردازند و امیدوار باشند روزی می‌توانند به جایگاه واقعی خود در دنیا برسند.

در ایران دو دانشگاه‌ زنان به نام‌های دانشگاه الزهرا و دانشکده رفاه هستند که به تحصیل زنان اختصاص دارد. حدود یک درصد کل دانشجویان قبول‌شده در کنکور در دانشگاه الزهرا تحصیل می‌کنند. طبق رده‌بندی سال 2019 پایگاه تایمز، این دانشگاه دومین دانشگاه برتر کشور به‌شمار می‌رود که بین رتبه‌های 201 تا 300 قرار گرفته است. طبق رده‌بندی موضوعی جهانی علوم فیزیک، الزهرا هفدهمین دانشگاه برتر ایران بوده و در رده 801 جهان قرار دارد. این دانشگاه همچنین در پایگاه تایمز سال 2020 در رده 601 تا 800 رشته‌های فناوری و مهندسی، در رده‌بندی 2019 دانشگاه Round در علوم فنی در رده 371 و در علوم طبیعی در رده 557 دنیا و در پایگاه تایمز در سال 2019 از نظر ضریب‌تاثیر در رده 201 قرار گرفته است.

ابلاغ سند آمایش آموزش‌عالی تا پایان سال

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در این عنوان روزنامه فرهیختگان از ابلاغ سند آمایش آموزش‌عالی تا پایان سال خبر داد و گفت: جلسات مربوط به سند آمایش آموزش‌عالی به‌صورت فشرده درحال برگزاری است. احتمالا سند آمایش آموزش‌عالی تا آخر امسال پس از طی مراحل قانونی توسط وزیر علوم ابلاغ می‌شود.

سند آمایش آموزش‌عالی دارای دو رکن اصلی ادغام و تجمیع است و بر این اساس، دانشگاه‌هایی که در یک منطقه حضور دارند و تقریبا هم‌وزن هم و خیلی نزدیک به هم کار می‌کنند، در هم تجمیع می‌شوند.همچنین یک‌سری موسسات آموزشی نیز درحال فعالیتند که این موسسات از نظر اندازه و عملکرد ضعیف‌تر از دانشگاه‌های همان منطقه هستند و در دانشگاه‌های بزرگ ادغام می‌شوند، بنابراین برنامه ساماندهی آموزش‌عالی، یا ادغام یا تجمیع است. بیشترین هدف ساماندهی آموزش‌عالی استفاده بهینه از منابع موجود است.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 3 آذر به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری 1399

در این عنوان روزنامه آفرینش، زمان آغاز ثبت‌نام آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1399 اعلام شده است. ثبت‌نام این آزمون از 6 آذرماه آغاز می‌شود و داوطلبان تا 12 آذرماه فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور در این آزمون ثبت نام کنند. آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1399 در جمعه 9 اسفند سال 1399 برگزار می‌شود. پیش از این زمان آزمون دوم اسفند اعلام شده بود که به دلیل همزمانی با زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به تاریخ 9 اسفند 98 موکول شد.

زمان اعلام نتیجه آزمون استخدامی مشخص شد

نتیجه اولیه هفتمین آزمون استخدامی مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور برای سال 98 تا دهه اول دی ماه جاری اعلام خواهد شد. حسین توکلی در این باره اظهار کرد: هفتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور برای 521 هزار و 973 داوطلب صبح پنج شنبه 30 آبان ماه جاری در دو نوبت صبح وعصر در 180 شهر و 275 حوزه امتحانی برگزار شد. تعداد 521 هزار و 973 داوطلب برای 22 دستگاه اجرایی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان امور عشایری ایران، سازمان زندان‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ثبت احوال کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نیرو، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور، سازمان ملی بهره وری ایران، مرکز آمار ایران، سازمان نقشه برداری کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی، وزارت علوم، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آبی ایران، سازمان اداری و استخدامی کشور، شرکت سهامی بیمه ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان امور اراضی کشور، شرکت مهندسی آب و فاضلاب و مادر تخصصی سازمان دامپزشکی کشور شرکت کردند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: از تعداد شرکت کنندگان هفتمین آزمون استخدامی مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور، تعداد 320 هزار و 14 داوطلب زن و مابقی مرد هستند. نتیجه اولیه هفتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور تا دهم دی ماه جاری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043916

وب گردی

وب گردی