تأسیس 15 مدرسه سما در استان لرستان تا سال 1400/ حضور 6 عضو هئیت علمی در آموزشکده سما خرم‌‌‌‌‌‌آباد

معاونت آموزشی و مهارتی (سما استان لرستان) گفت: پیش‌بینی می‌‌کنیم تا سال 1400، 15 مدرسه سما هم به مجموعه فعلی اضافه شود که برنامه‌‌ریزی‌‌‌های لازم در این باره انجام شده است.

قدرت‌‌‌الله شاه‌‌‌‌کرمی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی(سما استان لرستان) در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت مدارس سما در این استان گفت: در حال حاضر، 16 مدرسه سما در سطح استان داریم که 2800 دانش‌‌‌‌آموز دارند؛ همچنین 2 آموزشکده در خرم‌‌‌‌‌‌آباد و بروجرد داریم که در مجموع 2020 نفر در این آموزشکده‌‌‌ها مشغول به تحصیل هستند و بیشتر رشته‌‌‌های فنی در این آموزشکده‌‌‌ها تدریس می‌‌‌‌‌‌شود. پیش‌بینی می‌‌کنیم تا سال 1400، 15 مدرسه سما هم به این مجموعه فعلی اضافه شود که برنامه‌‌ریزی‌‌‌های لازم در این باره انجام شده است. 5 شعبه آموزشکده هم در شهرهایی که فاقد آموزش عالی هستند زیر نظر آموزشکده‌‌‌‌هایی که در خرم آباد داریم، ایجاد کردیم با ایجاد زمینه‌‌‌های لازم در آینده تبدیل به آموزشکده شوند.

وی تشریح کرد: برای پذیرش دانش‌‌‌آموزان در مدارس سما، گزینش خاصی صورت نمی‌‌‌گیرد و استقبال از این مدارس به صورتی است که ظرفیت پذیرش و ثبت‌‌‌نام دانش‌‌آموزان در سطح استان، قبل از شروع سال تحصیلی تکمیل خواهد شد. هدف ما ارتقای سطح علمی دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان در استان بوده بر همین مبنا دانش آموزان در کلیه سطوح ضعیف و قوی پذیرش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

شاه‌‌‌‌کرمی درباره جذب معلمان در مدارس سما تاکید کرد: جذب معلمان در مدارس سما استان از گروه بازنشستگان و معلمان شناخته شده و مطرح در سطح شهر و فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد خواهد بود. گزینش و جذب معلمان مدارس سما هم توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و مدیران انجام می‌‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما استان لرستان) درباره نحوه پرداخت حقوق معلمان در مدارس سما یادآور شد: نحوه پرداخت حقوق در مدارس سما استان به صورت ماهیانه بوده که گروهی از این معلمان جزو نیروهای آموزش و پروش بوده و گروه دیگر نیروی آزاد هستند که حقوق آنها به صورت ساعتی و میزان ساعت حضور پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مجموعه آموزشکده سما خرم آباد، 6 نفر عضو هئیت علمی رسمی داریم و تعدادی از استادان هئیت علمی به همراه استادان حق‌‌‌‌‌التدریسی که براساس نیازمندی‌‌‌های واحد جذب می‌‌‌شوند به تدریس در این آموزشکده‌‌ها می‌‌پردازند. در جذب استادان برای تدریس در آموزشکده‌‌‌های سما استان فارغ‌‌‌التحصیلان مدارس سما و دانشگاه آزاد در اولویت استخدام هستند.

شاه‌‌‌‌کرمی درباره تفاوت میزان شهریه پرداختی مدارس سما نسبت به مدارس غیرانتفاعی خاطرنشان کرد: شهریه پرداختی در مدارس سما، نسبت به مدارس غیرانتفاعی پایین‌‌‌تر بوده و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، میزان شهریه دریافتی ما در مدارس سما استان از حدی که آموزش و پرورش هم تعیین کرده کمتر است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی(سما استان لرستان) اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با ورود به عرصه مهارتی‌کردن مدارس سما درصدد ایجاد ساختاری مناسب به‌منظور توانمندی، ارتقای سطح خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تقویت فرهنگ تلاش و پرورش نسلی کارآفرین و اشتغال‌زاست. در حقیقت این دانشگاه، به‌دنبال ایجاد حلقه اتصال دانش‌آموز مهارت‌محور به دانشجوی کارآفرین است؛ چراکه دوره کاردانی دوره کوتاهی برای پرورش نسل کارآفرین و اشتغال‌زاست؛ اما با برقراری مدارس مهارتی، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی عمیق‌تر و تربیت نسل مهارت‌آموز در اختیار است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، مدارس تخصصی ورزش را در بروجرد و خرم‌‌‌آباد راه‌‌‌اندازی و دوره‌‌‌‌های مهارتی فوق‌‌‌‌‌برنامه را برای دانشجویان ایجاد کردیم؛ اما هنوز مدارس مهارتی به صورت تخصصی تاسیس در سطح استان ایجاد نشده که در حال برنامه‌‌ریزی لازم در این باره هستیم.

شاه‌‌‌‌کرمی یادآور شد: در حال حاضر، برپایی دوره‌‌‌های فوق‌‌‌‌‌برنامه ما در رشته والیبال و شنا مختص به دانش‌‌‌‌‌‌آموزان مدارس مهارتی سما استان است. ظرفیت ایجاد مدارس مهارتی در حوزه قالی‌‌بافی در استان لرستان وجود دارد و آموزش‌‌‌‌‌های فوق‌‌‌برنامه هم در این رشته در برخی از مدارس مهارتی ما انجام می‌‌‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی(سما استان لرستان) گفت: آنچه مسلم است، در عرصه تعلیم و تربیت باید بیشتر از قبل سرمایه‌گذاری شود و قطعا با صمیمیت، شفافیت، صداقت و برنامه‌ریزی سرمایه‌های انسانی تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد. همانند رویکرد دانشگاهی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی باید مدارس سما نیز به سمت مدارس خلاق و کارآفرین حرکت کنند و در واقع مهارت‌آموزی از مدارس آغاز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043921

وب گردی

وب گردی