جشنواره سیمرغ براساس اسناد بالادستی برگزار شد/ آماده مذاکره با وزارت ارشاد هستیم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: جشنواره سیمرغ هیچ منافاتی با دیگر جشنواره‌ها ندارد؛ اما اگر وزارت ارشاد خواسته یا ادعایی داشته باشد، حاضر به مذاکره و تعامل هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سیمرغ 29 آبان‌ماه با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پردیس تئاتر تهران با حضور دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

این جشنواره در حالی دهمین دوره خود را پشت سر گذاشت که دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان امور سینمایی و سمعی بصری 20 اسفندماه 1397 اعلام کرد جشنواره بین‌المللی سیمرغ، وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فاقد مجوز است.

سازمان سینمایی در بند پایانی اطلاعیه خود تأکید کرد در صورت برگزاری بدون مجوز، موضوع را به مراجع نظارتی منعکس و مراتب را پیگیری می‌کند؛ اما وزارت بهداشت دهمین دوره جشنواره را بی‌اعتنا به اعتراض نهاد زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد.

از طرفی بسیاری معتقدند وقتی وزارتخانه‌ای به‌‌صورت تخصصی وظیفه ساماندهی و اشاعه فرهنگ و هنر در کشور را برعهده دارد، چه نیازی به ورود متولی بهداشت و درمان به این حوزه، آن هم با برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی است؛ جشنواره‌ای که طبیعتاً نیاز به هزینه چندصد میلیون تومانی؛ از جمع‌آوری آثار تا داوری و برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه دارد.

سیما سادات لاری درباره اطلاعیه سازمان سینمایی به ایسکانیوز، گفت: برای برگزاری جشنواره سیمرغ براساس اسناد بالادستی خود که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، عمل کرده‌ایم. جشنواره‌ها باید مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشند؛ مگر جشنواره‌هایی که در دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند و همان‌طور که گفتم براساس مصوبه نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: جشنواره سیمرغ هیچ منافاتی با دیگر جشنواره‌ها ندارد؛ اما اگر وزارت ارشاد خواسته یا ادعایی داشته باشد، حاضر به مذاکره و تعامل هستیم و حتی همکاران ما در وزارت بهداشت چنین کاری را انجام داده‌اند.

معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که داوران و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره سیمرغ، همگی در وزارت ارشاد سمت دارند و مشغول به‌کار هستند. این جشنواره در واقع پلی برای ارتباط دانشگاهیان در وزارت بهداشت و سایر دانشگاه‌ها با حوزه‌های هنری وزارت ارشاد است.

سادات لاری درباره ورود وزارت بهداشت به عرصه‌های فرهنگی و هنری گفت: فکر نمی‌کنم برگزاری جشنواره‌هایی مانند سیمرغ، جشنواره‌های دیگر را نفی کند. وزارت ارشاد خوشحال خواهد شد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، علاوه بر اینکه دغدغه سلامت مردم را دارند، بخواهند با ابزار هنر، فرهنگ سلامتی را نیز در جامعه نشر دهند. وزارت ارشاد قطعاً از چنین جشنواره‌هایی حمایت می‌کند و این موضوع را اثبات کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043933

وب گردی

وب گردی