اثرگذاری ارتباط با صنعت در تحقق طرح پایش/ دبیرخانه برنامه علمی پایش در استان تهران راه‌‌‌اندازی شد

رئیس دبیرخانه‌‌‌‌‌‌های علمی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش گفت: در تحقق طرح پایش به دنبال رایزنی و تعامل گسترده با صنایع مختلف در سطح استان‌‌‌‌‌ها هستیم تا از طریق ارتباط با صنعتگران، مشکلات هر استان را حل کنیم.

محمد‌‌ علی‌‌‌اکبری رئیس دبیرخانه‌‌‌های علمی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فاز اجرایی برنامه پایش در دانشگاه آزاد گفت: در بخش اجرایی شدن طرح پایش به دنبال هدفمند کردن پایان‌‌نامه‌‌ها در راستای رفع نیازهای کشور هستیم. هدفمند بودن پایان‌‌نامه‌‌ها، بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان دانشگاهی قرار گرفته است. در حقیقت، فاز اجرایی نظام جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) دانشگاه آزاد اسلامی از مجموعه اقدامات سند اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها برای جهت‌دهی پایان‌نامه‌‌های تحصیلات تکمیلی با رویکرد مسئله‌محور و ناظر بر نیازهای دارای اولویت کشور مبنی بر الزام هدایت پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پروژه‌‌های مسئله‌محور و موردنیاز جامعه، مبتنی بر ارزش‌‌‌های اسلامی در بخش‌‌های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، خدماتی، اجتماعی و رفاهی انجام می‌‌شود.

وی تشریح کرد: در فاز اجرایی سامانه پایش، دانشجو و عضو هیئت علمی باید موضوع پایان‌‌‌نامه را از سامانه پایش انتخاب کنند. در حال حاضر، 15 برنامه علمی و نزدیک به 10 هزار زمینه پژوهشی در این سامانه قید شده است و استادان، علاقه‌‌‌مندی خود را در سامانه پایش اعلام می‌‌‌‌‌کنند که تمایل به داشتن دانشجوی کارشناسی ارشد در کدام واحدها دارند. دانشجوها هم بر همین مبنا، انتخاب می‌‌‌شوند. فرآیند نوشتن پروپوزال باید درباره زمینه‌‌‌های پژوهشی باشد که در سامانه پایش معرفی شده و این موارد در حال اضافه شدن است.

علی‌‌‌اکبری درباره جایگاه طرح پایش در دانشگاه آزاد اظهار کرد: ایجاد شبکه تحقیق، یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی بوده و برهمین مبنا به‌کارگیری طرح پایش، پشتوانه نرم‌افزاری خواهد شد تا همه استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد، صنعتگران و پژوهشگران در سراسر کشور بتوانند در قالب نظام موضوعات، به یکدیگر متصل شوند. این طرح، سامانه یکپارچه‌‌ای محسوب می‌‌شود که قرار است تمامی پروپوزال‌های دانشگاه آزاد اسلامی در آن ارائه و موضوعات پژوهشی که اولویت‌های کشور بوده به استادان و دانشجویان معرفی شود.

رئیس دبیرخانه‌‌‌‌‌های علمی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش درباره تعامل با صنایع مختلف کشور تاکید کرد: در تحقق طرح پایش به دنبال رایزنی و تعامل گسترده با صنایع مختلف در سطح استان‌‌‌‌‌ها هستیم تا از طریق ارتباط با صنعتگران، مشکلات هر استان را حل کنیم. بر همین مبنا، تفاهم‌‌نامه‌‌ای را با منطقه آزاد کیش منعقد کردیم تا اگر موارد استخراجی ما و پروپوزال‌‌‌‌‌‌های ارائه شده در منطقه آزاد، کارآیی داشته باشند مورد حمایت‌‌‌های مادی و معنوی در این مناطق قرار گیرند. به عنوان مثال، در منطقه آزاد کیش بحث خرده‌‌‌گیری بتن وجود دارد که اگر بتوانیم راه‌‌‌‌حلی برای رفع این مشکل، بر مبنای پایان‌‌‌نامه‌های دانشجویی، ارائه دهیم منجر به تحقق قرارگرفتن پایان‌‌نامه‌‌‌های دانشجویی در مسیر حل چالش‌‌‌ها و مسائل کشور خواهد شد.

علی‌‌‌اکبری خاطرنشان کرد: دیگر صنایع مورد هدف ما در طرح پایش، صنایع ذوب آهن اصفهان بوده که واحد نجف آباد هم قراردادی را با این صنایع منعقد کرده و تعامل مناسبی میان این واحد دانشگاهی با صنعت فولاد در استان برقرار شده است.

وی تصریح کرد: استان‌‌‌هایی که دارای برنامه علمی فعال در نظام پایش آزاد هستند، نسبت به راه‌اندازی دبیرخانه برنامه علمی، تشکیل کمیته‌‌‌های علمی و شورای حوزه دانشی مربوطه باید اقدام کنند. در همین راستا، اولین دبیرخانه برنامه علمی پایش در سراسر کشور در استان تهران راه‌‌‌اندازی شده که حدود 14 برنامه هم در این زمینه ارائه کرده است.

رئیس دبیرخانه‌‌‌‌‌های علمی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه ثبت‌‌نام در سامانه پایش گفت: براساس بندهای مصوب شورای عالی تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی؛ تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید نسبت به ثبت‌نام و انتخاب زمینه‌‌‌های پژوهشی خود از طریق سایت http://irn.iau.ac.ir اقدام کنند.

علی‌‌‌اکبری درباره مأموریت استان‌‌های مختلف در نظام پایش اظهار کرد: 70‌درصد واحدهای دانشگاه آزاد در حوزه پایش، دارای ماموریت مشخص و تعیین شده‌‌‌ای هستند که باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ بر محور همین ماموریت‌‌‌های مشخص شده موضوع پایان‌‌‌نامه خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043986

وب گردی

وب گردی