مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 4 آذر

«ایران سومین کشور آسیایی دارای پارک علم و فناوری، اعطای بورسیه در مقطع تحصیلات تکمیلی توسط چین و آغاز ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 4 آذر به شرح زیر است:

ایران سومین کشور آسیایی دارای پارک علم و فناوری

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، ایران در رتبه‌بندی کشور‌های برخوردار از پارک علم و فناوری در وضعیت بهتری نسبت به عربستان، کره‌جنوبی و مصر قرار دارد. درحال حاضر حدود ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت در بیش از 40 پارک علم و فناوری و 195 مرکز رشد در ایران فعالیت می‌کنند. سه پارک علم و فناوری خراسان، شیخ‌بهایی و پارک فناوری پردیس به‌عنوان سه پارک بزرگ علم و فناوری کشور شناخته می‌شوند. این سه پارک که به ترتیب در سه شهر مشهد، اصفهان و تهران ایجاد شده‌اند، با استقرار تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان، اهداف از پیش تعیین شده خود را در جهت تولید کالاها و خدمات دانش‌محور پیش می‌برند. تنها یک‌سوم از این شرکت‌ها، دانش‌بنیان به شمار می‌روند.

کارنامه دانشگاهیان در بررسی مشکلات اقتصادی؛ غیر قابل دفاع

ورود دانشگاهیان به مقوله «اقتصاد مقاومتی» به مراتب وضعیت بهتری نسبت به دیگر حوزه‌های اقتصادی دارد، هرچند اولین مقاله با این موضوع سال 66 منتشر شد و سه دهه بعد به 26 مقاله رسید، اما سال 94 به 53، سال 95 به 119 و سال 96 که نقطه اوج فعالیت دانشگاهیان بود، به 134 مقاله رسیده است، بعد از آن باز هم سیر نزولی در پیش گرفته و سال 97 به 117 مقاله کاهش یافته است، در این بین دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده امور اقتصادی آن و دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت بیشترین نقش را داشته‌اند.طبیعتا روند طی‌شده از سوی دانشگاهیان برای حل مشکلات اقتصادی کشور با توجه به آمارهای منتشرشده از تولید مقالات در حوزه‌های مختلف اقتصادی، قابل قبول نیست و می‌طلبد که جامعه علمی کشور در کنار ارائه نظرات کارشناسی، همت بیشتری برای بررسی موانع موجود در مسیر اقتصاد کشور داشته باشند و راهکارهایی علمی برای رفع آنها ارائه دهند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 4 آذر به شرح زیر است:

ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران آغاز شد

بر اساس این خبر روزنامه آفرینش، آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران در سال 1398 طبق قوانین و مقررات موجود برگزار خواهد شد.

داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون هستند که دارای شرایط عمومی در تمام ادوار تحصیلی و مراحل شغلی باشند که از جمله آن می‌توان به برخورداری از سلامت و توانایی جسمی و عدم اعتیاد به مواد مخدر، واجد کلیه شرایط عمومی متداول در آزمون های مختلف کشور، اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مندرج در قانون اساسی، پذیرفتن قانون اساسی و عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران، عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب و گروه‎های محارب و ملحد و هواداری از آنها، نداشتن سوء پیشینه کیفری، عدم اشتهار به فساد اخلاقی اشاره کرد.

داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی پرستاری، کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری نیز قابل قبول است. شرکت کنندگان در صورت دارا بودن شرایط جسمی و روانی «نابینایی یک چشمی، دوربینی اصلاح نشده، نارسایی تنفسی متوسط و شدید، کوادری پلژی و پاراپلژی، قطع یا فقدان اندام فوقانی و تحتانی، سایکوز، اختلال دو قطبی، افسردگی شدید، دمانس، آلزایمر، مصرف داروهای محرک یا مخدر سیستم عصبی مرکزی، اعتیاد به مواد مخدر، VF یا VT ناپایدار و اختلال شنوایی» نمی‌توانند در آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری شرکت کنند.

ارائه گواهی معافیت یا پایان خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان (طرح نیروی انسانی) الزامی نیست. همچنین ارائه کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی الزامی نیست. داوطلبان باید توجه داشته باشند برای شرکت در آزمون محدودیت سنی وجود ندارد. همچنین ارائه گواهی فراغت از تحصیل با امضای معاون آموزشی دانشگاه الزامی است.

اعطای بورسیه در مقطع تحصیلات تکمیلی توسط چین

بر اساس این خبر روزنامه آفرینش چین برای سال تحصیلی 2021 – 2020 تعدادی بورس در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری ارائه می‌دهد. اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، اعلام کرد: دولت خلق چین با اعطای تعدادی بورس در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری در رشته‌های تحصیلی مختلف برای سال 2021 - 2020 موافقت کرد.

براساس سیاست‌های اعطایی بورس دولت‌های خارجی علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی csc و campuschina نسبت به ثبت‌نام اولیه در رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (grad.saorg.ir) و رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اخذ کد ثبت نامی از سامانه فوق الذکر اقدام کنند.

ضروری است متقاضیان از طریق سامانه اطلاع رسانی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان به آدرس Scholarship.Saorg.ir نسبت به ثبت نام در سامانه جامع دانشجویی (سجاد) تا پایـان وقـت اداری 25 دی ماه 1398 برابر با 15 ژانویه 2020 اقدام کنند.بدیهی است پس از پایان مهلت مقرر به هیچ گونه درخواستی ترتیب اثر داده نخواهد شد. این ثبت‌نام به منزله ثبت‌نام اولیه است و ارزیابی و تایید نهایی پذیرش متعاقباً اعلام خواهد شد. انتخاب متقاضیان برتر براساس سوابق تحصیلی، نمره زبان انگلیسی، سایر توانمندی های علمی و همچنین ارزیابی مصاحبه دانشگاه پذیرنده انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044038

وب گردی

وب گردی