کشف یک ناهنجاری کیهانی توسط اخترشناسان

اخترشناسان سه سیاه چاله فوق العاده را درمرکز یک کهکشان کشف کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک ویژگی معمولی اما تقریباً وحشتناک در هر کهکشان، هیولایی به نام سیاهچاله است که در مرکز آن کمین کرده و می‌تواند صدها یا حتی میلیارد‌ها برابر جرم خورشید باشد. سیاهچاله در غبار و گاز اطراف خود غرق می‌شود و یک شکل کروی خالی درست در وسط کهکشان ایجاد می‌کند که حتی نور نیز از آن رد نمی‌شود.

گاهی اوقات، اخترشناسان هنگام مشاهده دو کهکشان که باهم ادغام شده اند متوجه وجود دو سیاهچاله می‌شوند اما اکنون، اتفاقی کاملاً بی سابقه مشاهده کرده‌اند و آن وجود یک کهکشان به همراه سه سیاه چاله فوق العاده در قلب آن است.

«پیتر ویلباچر» یکی از محققان موسسه اخترفیزیک پوتسدام با تأکید بر اهمیت این یافته گفت:« تاکنون سه سیاهچاله در یک کهکشان کشف نشده بود.»

«Galaxy NGC 6240» تقریباً 400 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد که توسط سازه هایی مانند تلسکوپ فضایی هابل در چندین نوبت تصویربرداری شده است اما این بار محققان از دستگاه «Multi Unit Spectroscopic Explorer» در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) استفاده کردند. این ابزار به محققان اجازه می‌دهد تا یک مجموعه داده سه بعدی را با هر پیکسلی جمع آوری کنند.

با استفاده از این ابزار، ستاره شناسان توانستند سه سیاهچاله را تشخیص دهند. «ولفرام کولاتسنی» اخترشناس در دانشگاه «گوتینگن» اعلام کرد که از طریق مشاهدات ما با وضوح بسیار زیاد فضایی نشان دادیم که NGC 6240 میزبان سه سیاه‌چاله فوق العاده در مرکز آن است و اندازه هر کدام بیش از وزن 90میلیون خورشید است.

کولاتسنی در ادامه اظهار داشت که سیاه‌چاله ها بسیار نزدیک به هم هستند و در کمتر از یک صدم کل اندازه کهکشان قرار دارند. این کشف به اخترشناسان بینش جدیدی درباره چگونگی تکامل کهکشان‌ها در طول زمان داده است. این یافته‌ها در مجله«Astronomy & Astrophysics» منتشر شده است.