خسارت‌ جبران‌ناپذیر قطع اینترنت به  کسب‌و‌کارهای مجازی /اینترنت داخلی قربانی بازی‌های سیاسی دولتمردان

سخنگوی کسب‌و‌کارهای اینترنتی گفت: هم‌اکنون بیش از 2 میلیون نفر از فضای مجازی کسب درآمد می‌کنند که در شرایط قطعی اینترنت در کشور خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آنان وارد شد.

رضا الفت‌نسب عضو هیئت مدیره و سخنگوی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به فعالیت‌ کسب‌و‌کارهای اینترنتی در کشور اظهار کرد: یکی از گروه‌های مهمی که طی روزهای اخیر از قطعی اینترنت خسارت دید؛ حوزه کسب‌و‌کارهای مجازی بود که بر بستر اینترنت بنا شده بودند. بنابراین هرگونه اختلال در فضای سایبری قطعا برای این کسب‌وکارها مشکل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر پایداری کسب‌وکارهای اینترنتی کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات قرار می‌گرفت، کمتر شاهد بروز چنین خسارت‌هایی بودیم؛ چرا‌که کسب‌و‌کارهای داخلی در این برهه زمانی زیاد متحمل ضرر نشدند اما به کسب‌وکارهای فضای مجازی خارجی خسارت‌های جبران ناپذیری وارد شد. نکته قابل توجه این است که در حیطه کاربران نیز طی روزهای اخیر ریزش بسیاری داشتیم به طوری که تعداد زیادی از کسب و کارهای اینترنتی اعلام کردند تعداد فروش آنها کاهش پیدا کرده است و سفارشات کمتری دریافت کردند.

سخنگوی کسب و کارهای اینترنتی تأکید کرد: متاسفانه رفتار مشتری تغییر کرده و حال مردم مساعد نیست. علاوه بر ضرر مادی متوجه ضررهای معنوی نیز شدند؛ چرا که از نظر معنوی سرمایه گذاران سنتی شاید دیگر جرئت نکنند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و این هم مشکل‌ساز است. متاسفانه یأس و ناامیدی در کسب‌وکارهای کوچک افزایش یافته به گونه‌ای که نگرانند با تکرار این گونه اتفاقات کسب وکارشان را از دست دهند.

الفت‌نسب افزود: هم‌اکنون میزان خسارت قابل احصا نیست؛ اما شاید در آینده به صورت میانگین بتوان آماری ارائه داد. تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی که از اتحادیه مجوز دارند حدود هزار و 200 مورد است. همچنین کسب‌وکارهایی که نماد دارند حدود 45‌هزار مورد است. در این میان آمار تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار است، به هر حال کسب و کارهای اینترنتی بخش وسیعی از جامعه را در خود جای داده است. هم‌اکنون بیش از 2 میلیون نفر از فضای مجازی استفاده می‌کنند که باید به این امر مهم بهای بیشتری داده شود و مراقب این باشیم که کسب وکارهای داخلی بیشتر از این آسیب نبینند.

عضو هیئت مدیره و سخنگوی کسب‌و‌کارهای اینترنتی ادامه داد: برای ساماندهی اینترنت تنها حمایت دولت کفایت نمی‌کند بلکه دولت و حاکمیت، شورای عالی فضای مجازی وزارت ارشاد و غیره همه باید به‌صورت یکپارچه مانع ضرر و زیان عموم مردم شوند.

وی یادآور شد: در این راستا نزدیک 16 ارگان و سازمان درگیر هستند که تنها به نامه‌نگاری اکتفا کرده و مدام بخش خصوصی را بازخواست می‌کنند؛ اما دریغ از ارائه زیرساخت مناسب در این حوزه. برهمین اساس باید زیرساخت‌های اینترنتی در کشور تقویت شوند؛ همچنین حاکمیت و دولت باید بستر کار را فراهم کنند تا دیگر دچار چنین مشکلاتی نشویم.

الفت‌نسب خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم اینترنت بین‌المللی را به صورت کلی حذف کنیم، بلکه باید سوییچ و سرورهای جداگانه در این زمینه داشته باشیم و در کنار تقویت زیرساخت‌ها موتور جستجوی قوی در کشور راه‌اندازی کنیم تا در مواقع بحرانی با مشکل مواجه نشویم. دولت نیز می‌تواند از سازمان‌های مرتبط این مسائل را مطالبه کند. دولت و حاکمیت باید در کنار هم برای این موضوع تصمیم‌گیری کنند؛ اما متاسفانه اکثرا به دنبال دعوای سیاسی هستند و حاضرند بخش خصوصی را فدای بازی‌های سیاسی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044083

وب گردی

وب گردی