آموزش دوره‌‌‌‌‌‌های دست‌‌‌ورزی در مدارس سما استان هرمزگان/ فعالیت مراکز نانو و نجوم در مدارس

معاون آموزش‌‌های عمومی و مهارتی (سما استان هرمزگان) گفت: توسعه دست‌‌‌ورزی و آموزش مهارت‌‌‌‌های زندگی جزو برنامه‌‌های اصلی ما در مدارس سما است؛ بر همین مبنا رشته‌‌‌هایی چون جوشکاری، خیاطی و طراحی دوخت به عنوان دوره‌‌‌های مهارتی فوق‌‌‌برنامه در مدارس سما استان هرمزگان به دانش‌آموزان ارائه می‌‌شود.

احسان محمدی‌‌نژاد معاون آموزش‌‌های عمومی و مهارتی (سما استان هرمزگان) در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت مدارس سما در استان گفت: 2 آموزشکده سما در بندرعباس و قشم داریم و در مجموع حدود 3 هزار دانشجو در این آموزشکده مشغول به تحصیل هستند. 9 مدرسه سما هم در سطح استان و در مقاطع مختلف مشغول به فعالیت بوده و در مجموع 3 هزار و سیصد دانش‌‌‌آموز در هرمزگان مشغول به تحصیل هستند. بیشترین تعداد مدرسه غیردولتی در سطح استان، متعلق به مدارس سما است.

وی تشریح کرد: توسعه دست‌‌‌ورزی و آموزش مهارت‌‌‌‌های زندگی جزو برنامه‌‌های اصلی ما در مدارس سما است؛ بر همین مبنا، رشته‌‌‌هایی چون جوشکاری، خیاطی و طراحی دوخت به عنوان دوره‌‌‌های مهارتی فوق‌‌‌برنامه در مدارس سما استان هرمزگان به دانش آموزان ارائه می‌‌شود. یک مرکز نانو و نجوم هم داریم که در هر مدرسه‌‌‌ای یک مرکز و هسته داشته و یک تقویم آموزشی دارند که شامل رصدها و اردوهایی است که برگزار می‌‌کنند. یک مرکز آموزش‌‌‌‌‌‌های زبان و آموزش آزاد هم داریم که با استفاده از استادان برتر، درصددیم تا میزان قبولی دانش آموزان دبیرستانی در کنکور و ورود به دانشگاه‌‌های مطرح کشور را به بالاترین حد ممکن برسانیم.

معاون آموزش‌‌های عمومی و مهارتی (سما استان هرمزگان) خاطرنشان کرد: بهترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌های فکری و انسانی ما معلمان و استادان هستند که باید به بهترین نحو از این پتانسیل استفاده کرد تا این سرمایه‌ها تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی شوند و به مرحله نقش‌آفرینی برسند که این موضوع در سما به خوبی تحقق یافته است. اکنون نیاز مبرم است تا به آموزش‌و‌پرورش توجه ویژه‌تری کرد و در واقع عزت، آبرو و آینده جامعه در آموزش و پرورش نهفته است. رشد و بالندگی از مقطع ابتدایی شروع می‌شود که نیاز است تا آموزشکده سما بیش از پیش به این مقطع توجه کند.

محمدی‌‌نژاد تصریح کرد: قطعا با صمیمیت، شفافیت، صداقت و برنامه‌ریزی سرمایه‌های انسانی تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد. همانند رویکرد دانشگاهی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی باید مدارس سما نیز به سمت مدارس خلاق و کارآفرین حرکت کنند و در واقع مهارت‌آموزی از مدارس آغاز شود. در حقیقت، دانشگاه آزاد اسلامی با ورود به عرصه مهارتی‌کردن مدارس سما درصدد ایجاد ساختاری مناسب به‌منظور توانمندی، ارتقای سطح خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تقویت فرهنگ تلاش و پرورش نسلی کارآفرین و اشتغال‌زاست.

وی درباره نحوه جذب دانش‌‌‌‌آموز در مدارس سما یادآور شد: برای پذیرش دانش‌‌‌آموزان در مدارس سما، گزینش خاصی صورت نمی‌‌‌گیرد و استقبال از این مدارس به صورتی است که ظرفیت پذیرش و ثبت‌‌‌نام دانش‌‌آموزان در سطح استان، قبل از شروع سال تحصیلی تکمیل خواهد شد. هدف ما ارتقای سطح علمی دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان در استان بوده بر همین مبنا دانش آموزان در کلیه سطوح ضعیف و قوی پذیرش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. جایگاه مدارس سما در سطح استان به صورتی است که معمولا تا اردیبهشت هر سال، ظرفیت مدارس برای سال تحصیلی جدید پر می‌‌‌شود. با توجه به هوشمند بودن این مدارس و امکانات مناسبی که در اختیار دارند، وضعیت مطلوب‌تری نسبت به مدارس غیرانتفاعی داشته که به این صورت مورد استقبال قرار می‌‌‌گیرند.

معاون آموزش‌‌های عمومی و مهارتی (سما استان هرمزگان) درباره نحوه پرداخت حقوق در مدارس سما استان اظهار کرد: نحوه پرداخت حقوق در مدارس سما استان به صورت ماهیانه بوده که گروهی از این معلمان جزو نیروهای آموزش و پرورش بوده و گروه دیگر نیروی آزاد هستند که حقوق آنها به صورت ساعتی و میزان ساعت حضور پرداخت خواهد شد. میزان حقوق پرداختی معلمان سما هم با توجه به میزان ساعت کار و مدرک تحصیلی متفاوت است.

محمدی‌‌نژاد گفت: جذب معلمان در مدارس سما استان از گروه بازنشستگان و معلمان شناخته شده و مطرح در سطح شهر و فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد خواهد بود. گزینش و جذب معلمان مدارس سما هم توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و مدیران انجام می‌‌شود. در حقیقت، جذب معلمان و استادان در مجموعه سما استان هرمزگان براساس عملکرد آنهاست که هر سال پایشی کلی در این زمینه انجام می‌‌شود و بر مبنای نحوه عملکرد استادان و معلمان، همکاری مجموعه سما با این افراد ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044119

وب گردی

وب گردی