وزیرعلوم: ساماندهی آموزش عالی به خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی نمایان است/ دکتر طهرانچی: جذب 400 عضو هیأت علمی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی

نشست صمیمانه اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای چالوس و نوشهر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست صمیمانه جمعی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای چالوس و نوشهر، ظهر امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد چالوس برگزار شد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، گفت: تلاش‌های همه همکاران جامعه علمی کشور در راستای تحقق اقتدار مبتنی بر علم و دانش برای جمهوری اسلامی ایران است. بنده از دکتر طهرانچی و همکاران ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می‌کنم و امیدوارم خانواده آموزش عالی بتواند خدمت خود را انجام دهد.

وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از برنامه‌های مهم و جدی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: ساماندهی آموزش عالی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما در دو سال گذشته به طور خاص به این موضوع پرداختیم تا بتوانیم بحث کیفی‌سازی و مأموریت‌گرا شدن آموزش عالی را پیگیری کنیم. در ساماندهی آموزش عالی، بخش دولتی که از منابع دولتی استفاده می‌کند را به صورت ویژه دیدیم و علیرغم اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی را به صورت منطقه‌ای تعریف کرد، ما طراحی خود را بر مبنای استان قرار دادیم و دانشگاه‌های بزرگ و مادر هر استان را به عنوان نمایندگان وزارت علوم در نظر گرفتیم تا برنامه‌ریزی‌های اصلی را برای کیفیت‌سازی و مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها پیش ببرند.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه بخش غیردولتی، بخش مهمی از نظام آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: بخش غیردولتی با توجه به زحمات زیادی که انجام داده‌ و منابع مالی که خود کسب کرده، بخش فعال و تلاشگری است که باید در طرح ساماندهی آموزش عالی جایگاه این بخش را در نظر بگیریم، چرا که قرار نیست همه هزینه‌های آموزش عالی در حوزه آموزش و پژوهش را دولت تقبل کند. به همین دلیل است که بخش غیردولتی ظرفیت بسیار مهمی محسوب می‌شود.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای فعال و خوبی دارد، گفت: با مدیریت دکتر طهرانچی که سابقه مدیریتی در دانشگاه‌های دولتی دارد، رویکرد ساماندهی آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی خود را نشان می‌دهد و امیدواریم برنامه‌های پیش روی این دانشگاه با موفقیت روزافزون محقق شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آموزش عالی باید در راستای توسعه کشور قرار گیرد. هرچه دانشجویان در دوران تحصیل خود به صورت کیفی آموزش ببینند، در آینده افراد توانمندتری در حوزه اجرایی خواهند بود، بنابراین در قبال آیندگان مسئولیت بزرگی در آموزش نیروی انسانی داریم که اساتید باید به طور جدی به این مسئولیت توجه داشته باشند تا بتوانند دانش‌آموختگانی با حداکثر توان علمی تحویل جامعه دهند. نیروی انسانی تحصیلکرده باید توان به کارگیری دانش کسب‌شده را داشته باشد. در این زمینه طرح مهارت‌افزایی دانشجویان را در دانشگاه‌های وزارت علوم اجرایی کرده‌ایم تا دانشجویان مهارت‌های مرتبط با شغل را بیاموزند.

وی با اشاره به نظام رتبه‌بندی ملی، گفت: تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور در حوزه پژوهش در رتبه‌بندی جهانی، جایگاه خوبی را در اختیار دارند. در زمینه رتبه‌بندی ملی شاخص‌ها را بازتعریف کرده و توسعه دادیم تا رتبه‌بندی ملی که ذیل ISC قرار می‌گیرد را از ابتدای سال 1399 برای تمامی دانشگاه‌های کشور داشته باشیم.

غلامی ادامه داد: در رتبه‌بندی داخلی، شاخص‌های تأثیرگذاری دانشگاه در سطح ملی به عنوان مؤلفه مهم در نظر گرفته شده تا بتواند مشوقی برای تأثیرگذاری دانشگاه در حل مشکلات کشور باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان ابراز امیدواری کرد در ذیل تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که همه دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش مهم و تأثیرگذار آموزش عالی غیردولتی انجام می‌دهند، بتوانیم در آینده کشور سهم خود را به خوبی انجام دهیم و باعث سربلندی مردم و توانمندی نسل جوان باشیم.

در ادامه این جلسه، دکتر طهرانچی با خیرمقدم به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است که در گام اول توانست در حوزه توسعه کمی آموزش عالی اثرات جدی داشته باشد. امروز این دانشگاه 38 درصد آموزش عالی کشور را برعهده دارد و در کنار سایر دانشگاه‌های کشور، در آموزش و پرورش، آموزش پزشکی و غیرپزشکی فعالیت‌های جدی دارد.

وی ادامه داد: انتظاری که در گام دوم از دانشگاه آزاد اسلامی می‌رود، این است که وارد مرحله کیفی‌سازی و کارآمدی شده و بتواند بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان باشد و این رسالت در 526 واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری و اجرا می‌شود.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از رویکرد آموزش برای آموزش به آموزش کاربردی و مهارت‌آموزی دانشجویان تغییر جهت داده، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 17 هزار هکتار زمین و 20 میلیون مترمربع فضای مفید در اختیار دارد که می‌تواند علاوه بر آموزش، برای مباحث بسترسازی اشتغال دانش بنیان به کار گرفته شود. در دوره جدید با حمایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی را ایجاد کردیم و تلاش داریم «بازار فناوری» را در استان و «سرای نوآوری» را در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به راه‌اندازی طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: یکی از راهبردهای نقشه جامع علمی کشور، بحث نظام موضوعات کارشناسی ارشد و دکتری است که خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی عملیاتی شده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند در یک سامانه و از میان چالش‌های ملی و منطقه‌ای احصاءشده، تز و موضوع پایان‌نامه خود را انتخاب کنند. لازم به ذکر است تاکنون بیش از 10 هزار موضوع و زمینه پژوهشی احصاء شده و به صورت درخت‌واره در سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی بارگذاری شده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از 24 هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با توجه به اینکه موضوعات مربوط به ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در هیأت ممیزه بررسی می‌شود، این هیأت جوابگوی مسیر ارتقای این تعداد عضو هیأت علمی نیست و برای تحرک پژوهشی و ایجاد انگیزه بین اعضای هیأت علمی، نیازمند چند هیأت ممیزه هستیم تا بتوانیم ارتقای اعضای هیأت علمی را پوشش دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از جذب 400 عضو هیأت علمی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: فراخوان جدید جذب هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به زودی در ماه جاری اعلام خواهد شد تا بتوانیم نیروی جوان، متعهد و دارای تخصص را به بدنه دانشگاه اضافه کنیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان بخش ابتدایی سخنان خود، با ابراز خرسندی از اعتماد و استقبال مردم نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: خوشبختانه با تغییر رویکردی که در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته، امسال در تعداد دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی شاهد افزایش چشمگیری بودیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران یکی از استان‌های موفق در حوزه جذب دانشجو بود که نشان می‌دهد مردم به این دانشگاه اعتماد کرده‌ و جوانان خود را به آن سپرده‌اند.

در این نشست، قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران چالوس، نوشهر و کلاردشت، حسین کرمانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران، رئیس دانشگاه مازندران، رئیس دانشگاه پیام نور استان مازندران و جمعی از روسای واحد‌های استان در واحد چالوس حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044149

وب گردی

وب گردی