اضافه وزن باعث ابتلا  به دیابت می شود/سن مهمترین عامل خطر ابتلا به دیابت

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: حدود ۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که البته طبق تحقیقات جهانی نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر کامران نیکوسخن در روز جهانی دیابت گفت: حدود ۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که البته طبق تحقیقات جهانی نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند و به یقین آمار مبتلایان بسیار بیشتر از این است.
بسیاری از افراد در جامعه ، دیابت را تنها به عنوان یک بیماری ساده اختلال در قند خون می شناسند که فرد می تواند پس از ابتلا به آن تا آخر عمر از طریق مصرف قرص های کاهنده قند خون و در نوع شدیدترش تزریق انسولین به زندگی عادی اش ادامه دهد.
اما واقعیت این است که وجود اختلال در قندخون تنها یک بیماری ساده نیست بلکه در صورت عدم شناسایی و مراقبت می تواند منشا بسیاری از بیماریهای غیرواگیر شده و بسیاری از اعضای مهم و اساسی بدن از جمله قلب ، کلیه و چشم ها را از بین ببرد.
وی افزود: سن افراد یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت است و توصیه می‌شود افراد بالای ۴۵ سال از لحاظ دیابت غربالگری شوند و آزمایش قند انجام دهند، درصورتی که مشکلی نداشتند باید هر ۳ سال یکبار این آزمایش را تکرار کنند.
نیکوسخن گفت: عدم کسب دانش وآگاهی کم دررابطه با بیماری مزمنی چون دیابت مشکلی رایج در بین افراد مبتلا به این بیماری است. این امر می تواند منجر به عوارض جدی در بیماران گردد و هزینه های سنگینی رابه نظام سلامت تحمیل نماید. بنابراین ضروری است که کارکنان بهداشتی از روش های موثر انتقال اطلاعات برای این افراد استفاده کنند.
وی تصریح کرد: اضافه وزن، سابقه خانوادگی و کم تحرکی از دیگر عوامل مهم ابتلا به دیابت هستند که متأسفانه در برخی استان‌ها این موارد بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.
وی افزود: مصرف شیرینی جات ما را به دیابت مبتلا نمی‌کند بلکه این اضافه وزن است که نقش اصلی را دارد به طوریکه هر یک کیلوگرم اضافه وزن، ۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

دکتر نیکوسخن تاکید کرد: برخلاف گذشته که فقط افراد مسن به بیماری دیابت مبتلا می شدند، امروز به دلیل شیوه زندگی و تغذیه ای دیابت دیگر متعلق به یک سن و سال نیست و حتی کودکان و نوجوانان نیز به آن مبتلا می شوند .

در ادامه کامران نیکو سخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران نیز در گفت: دهکده دیابت به عنوان نماد و سمبل در جهت افزایش آگاهی مردم به صورت سیار در پارک لاله به همت شرکت‌نوو نوردیسک پارس با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری در تهران دائر شده که افزایش آگاهی مردم در مورد این بیماری بسیار مهم است.

نیکو سخن گفت: همه مردم باید در مورد دیابت و عوارض آن آگاهی پیدا کنند زیرا آمار جهانی نشان می دهد اکنون حدود ۴۶۵ میلیون نفر این بیماری را دارند و در کشور ما نیز ۱۱ درصد جمعیت بالغ مبتلا به دیابت هستند.

وی گفت: در دهکده دیابت قند خون، فشارخون و اسکن کف پای همه مردم به صورت رایگان انجام می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044167

وب گردی

وب گردی