سامانه ثبت مقالات علمی در دانشگاه آزاد راه‌‌‌‌‌اندازی می‌‌شود/ اداره خودگردان نشریات علمی در دانشگاه

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درصددیم سامانه‌‌ای برای کلیه ژورنال‌‌‌های علمی دانشگاه آزاد راه‌‌اندازی کنیم؛ بر همین مبنا، ارائه مقالات و داوری آنها در این سامانه انجام می‌‌شود و نظارتی سامانه‌محوری در این مورد انجام خواهد شد.

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای برگزاری نشست راهبری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد گفت: براساس منطقه‌‌‌بندی که دانشگاه آزاد دارد در هریک از مناطق این دانشگاه به صورت میدانی با مدیران مجموعه حضور پیدا می‌‌‌کنیم و از نزدیک وضعیت استان مربوط، از نظر اقداماتی که در حوزه باشگاه پژوهشگران انجام شده مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد که شامل برنامه‌‌‌ این واحدهای دانشگاهی در خصوص انجمن‌‌های علمی و مسابقات فناورانه در باشگاه پژوهشگران می‌‌شود. در این بررسی‌‌ها یکسری دوره‌‌های توانمند‌‌سازی هم برای اعضا و کارکنان باشگاه پژوهشگران در واحدهای مختلف برگزار می‌‌شود. در منطقه‌‌بندی دانشگاه آزاد 3 یا 4 استان وجود دارد که اولین دوره این نشست راهبری را با استان‌‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان آغاز کردیم و به‌زودی دومین نشست را هم در مناطق آذبایجان شرقی و غربی و زنجان برگزار می‌‌‌کنیم.

وی تشریح کرد: در این نشست‌‌ها، علاوه بر ارزیابی عملکرد باشگاه پژوهشگران در واحدهای مختلف، آخرین وضعیت موجود و دستاوردهای آنها بررسی شده و شرایط موجود برای رسیدن به ایده‌‌‌آل ما در حوزه پژوهش در این مراکز تا سال 1404 مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت؛ همچنین با مهم‌‌ترین صنایع استان‌‌ها، نشست‌‌ها و تفاهم‌‌‌نامه‌‌ای برگزار کردیم تا مراکز تحقیقاتی ما بتوانند پروژه‌‌‌های مورد نیاز صنایع استان را در قالب این تفاهم‌‌نامه‌‌‌ها تعریف کنند. در هر نشست هم از صنایع استان بازدید شده و تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های مختلف به امضا خواهد رسید.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد در واحدهای مختلف رتبه‌‌‌بندی شدند و تقسیم‌‌بندی مسئولیت واحدهای مختلف براساس همین نظام رتبه‌‌‌بندی خواهد بود. در جشنواره فرهیختگان هم که هر سال برگزار می‌‌شود، باشگاه‌‌‌های برتر واحدهای دانشگاهی معرفی می‌‌‌شوند.

نگاهداری در ادامه درباره مشکلات پژوهشگران دانشگاه آزاد برای انتشار مقاله تاکید کرد: ژورنال‌‌‌‌ها و مجلات علمی دانشگاه آزاد که بالغ بر 387 مجله علمی است به تفکیک حوزه‌‌های علوم‌‌انسانی، علوم‌‌پایه، فنی و مهندسی، هنر و پزشکی در دستور کار پژوهشگاه دانشگاه آزاد قرار گرفته؛ بر همین مبنا، جلسات متعددی با ارگان‌‌های مختلف برگزار کردیم. در جدول توزیع این ژورنال‌‌‌ها، ارزیابی عملکرد آنها و تعداد دانشجویانی که نیارمند چاپ مقالات خود در این ژورنال‌‌‌ها هستند، تحقیق آماری دقیقی انجام شده است. بر همین مبنا ژورنال‌‌های غیرفعال از رده خارج شده یا تبدیل به ژورنال‌‌های فعال می‌‌شوند.

وی تصریح کرد: درصددیم سامانه‌‌ای برای کلیه ژورنال‌‌‌های علمی دانشگاه آزاد راه‌‌اندازی کنیم؛ بر همین مبنا، ارائه مقالات و داوری آنها در این سامانه انجام می‌‌شود و نظارتی سامانه‌محور در این مورد انجام خواهد شد تا بر روند پذیرش و چاپ مقالات نظارت داشته باشند و تعللی در این باره انجام نشود. به این ترتیب با این نحوه نظارت منسجم و مبتنی بر سامانه، کل فرآیند ارسال داوری و چاپ مقاله در مجلات دانشگاه آزاد انجام می‌‌شود.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی درباره دریافت پول برای چاپ مقاله در دانشگاه آزاد در مرحله داوری گفت: در توسعه نشریات علمی دانشگاه آزاد، خودگردان بودن این نشریات برای ما اولویت دارد. نگاه ما در مورد نشریات دانشجویی، درآمدزایی و سودآفرینی نیست و هدف اصلی ما در نشریات، تامین هزینه‌‌های آنها از طریق همین مبالغی است که برای داوری و چاپ مقالات دریافت می‌‌شود. با دریافت حداقل مبلغ، برای گرداندن نشریات، هدف ما در اداره این مجلات، سودآفرینی نخواهد بود بلکه سرعت‌‌‌‌‌‌بخشی به انتشار و کمک به پژوهشگران در چاپ مقالات اولویت ما خواهد بود.

نگاهداری درباره کمک به پژوهشگران دانشگاه آزاد در استفاده از تسهیلات آزمایشگاه‌‌های ساها گفت: برای کمک به پژوهشگران در استفاده از تسهیلات آزمایشگاه‌‌های ساها، واحد کرمانشاه در حال طراحی سامانه ساتا است. بر همین مبنا، درصددیم این سامانه با انجام اصلاحاتی براساس نیازهای محققان باز‌طراحی شود. به این ترتیب، با ایجاد سامانه «ساتا» بروکراسی اداری کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044187

وب گردی

وب گردی