دانشجوی خارجی هزینه تمام‌شده تحصیل را کامل پرداخت می‌کند/ باید از هرگونه دور زدن کنکور برای دانشجویان ایرانی پرهیز کنیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال 98 حدود 40 هزار دانشجوی جدید به دانشگاه‌های علوم پزشکی ورود پیدا کردند؛ اما برخی از آنها برای تأمین هزینه‌ها دچار مشکل شدند، در حالی که دانشجوی خارجی می‌تواند از پس هزینه‌ها بربیاید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 23 آبان‌ماه سال جاری در مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات توسعه و آموزش علوم پزشکی به ظرفیت خالی در برخی از رشته‌های تحصیلات تکمیلی به‌ویژه در دکتری تخصصی علوم پزشکی اشاره کرد.

باقر لاریجانی از پر کردن ظرفیت خالی دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشجوی خارجی خبر داد و این تصمیم را یکی از موضوعات مهم در راستای مأموریت بین‌المللی‌سازی این دانشگاه‌ها دانست. معاون آموزشی وزارت بهداشت در حالی از تلاش برای جذب دانشجوی خارجی صحبت کرده که در سال‌های اخیر جنجال‌های زیادی بر سر ظرفیت محدود جذب دانشجوی پزشکی از مسیر کنکور به راه افتاده و حتی نمایندگان مجلس، طرح دوفوریتی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی ارائه دادند.

طرح مذکور در نهایت متوقف شد و مسکوت ماند؛ چراکه بسیاری از جمله معاون آموزشی وزارت بهداشت معتقد بودند آموزش پزشکی، گران و هزینه‌بر است و افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی، هزینه دانشگاه‌های علوم پزشکی را افزایش خواهد داد. از طرفی بارها تأکید شده امکانات ساختاری و سخت‌افزاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گنجایش ورود و تحصیل دانشجویان بیشتر را ندارد؛ اما حالا قرار است دانشجویان خارجی، صندلی‌های خالی را پر کنند.

باقر لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پر کردن ظرفیت خالی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با دانشجوی خارجی اظهار کرد: باید از هرگونه دور زدن کنکور برای دانشجویان ایرانی پرهیز کنیم. برخی مواقع دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیش از ظرفیت جذب شده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال حدود 30 درصد میزان پذیرش افزایش یافته است، ادامه داد: برای دانشجویان ایرانی که از خارج به داخل منتقل می‌شوند نیز بارها توصیه کرده‌ایم این مسیر را طی نکنند؛ اما به هر حال برخی چنین راهی را می‌پیمایند. البته این راه از سال 2019 بسته شده و دانشجویانی که به خارج از کشور می‌روند، باید تا پایان تحصیل در کشور مقصد بمانند. هرچند عده‌ای از ظرفیت 36 و 72 واحد استفاده کرده و به داخل منتقل می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دانشجویانی براساس ضوابط قانونی به داخل منتقل می‌شوند و نمی‌توانیم از تحصیل فردی که بنا بر قانون، مجوز حضور در دانشگاه‌های ایران را دریافت کرده، جلوگیری کنیم. فقط آنها را ارزیابی کرده و مطمئن می‌شویم واجد شرایط (eligible) تحصیل در ایران هستند. این دانشجویان به دانشگاه‌های کشور معرفی می‌شوند و دانشگاه‌ها برای پذیرش یا رد آنها تصمیم می‌گیرند.

لاریجانی بیان کرد: جذب دانشجوی خارجی می‌تواند یکی از دلایل پیشرفت دانشگاه‌ها باشد. وقتی می‌خواهیم مرجعیت علمی در منطقه و دنیا داشته باشیم، باید دانشگاه‌های ما شناخته شوند. در ارزیابی‌های بین‌المللی نیز می‌بینیم درصدی از دانشجویان تمام دانشگاه‌های برجسته دنیا، خارجی هستند. جذب دانشجوی خارجی، نوعی نگاه کیفی به دانشگاه است؛ یعنی دانشگاه به سطحی برسد که دانشجویان سعی در انتخاب آن دانشگاه به‌طور خاص داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه‌ها هزینه تمام‌شده تحصیل را به‌صورت کامل از دانشجویان خارجی دریافت می‌کنند. در سال 98 حدود 40 هزار دانشجوی جدید به دانشگاه‌های علوم پزشکی ورود پیدا کردند؛ اما برخی از آنها برای تأمین هزینه‌ها دچار مشکل شدند، در حالی که دانشجوی خارجی می‌تواند از پس هزینه‌ها بربیاید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد: بحث دیگر به کیفیت و ارتقای فرهنگی کشور برمی‌گردد. وقتی دانشجوی افغانستانی یا عراقی به ایران می‌آید، امکان نفوذ فرهنگ پزشکی ما به این کشورها فراهم می‌شود. مدافع این موضوع هستیم که دانشگاه‌ها در زمینه جذب دانشجوی خارجی، نگاه گسترشی داشته باشند.

لاریجانی در پایان گفت: البته محدودیت‌ها باعث شده در پذیرش دانشجوی خارجی دچار چالش شویم. از طرفی دانشجویان ایرانی که خواستار بازگشت به کشور برای ادامه تحصیل هستند، برای پذیرش به دانشگاه‌ها فشار می‌آورند، دانشگاه‌ها نیز با توجه به شرایط تصمیم می‌گیرند و خود را تطبیق می‌دهند. هیچ دانشگاهی را مجبور به انجام کاری نمی‌کنیم؛ بلکه از آنها می‌خواهیم در این مسیر حرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044193

وب گردی

وب گردی