به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، داوود دانش جعفری در نشست نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حاملهای انرژی که امروز سهشنبه پنجم آذرماه ۹۸ به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: بحث اصلی در تمام طرحهای آزادسازی قیمت حاملهای انرژی، بررسی هدف از اجرای طرح است. این طرح سال ۸۹ در ایران به مرحله اجرا رسید و بازتاب جهانی نیز داشت و حتی صندوق بینالمللی پول، مقاله مفصلی در این باره منتشر کرد. هدفها دو دسته هستند؛ یکسری برای افزایش درآمد دولت است. بهطور مثال مالیاتی بر سوخت و انرژی وضع کرده و کسری درآمد خود را تامین میکند.
وی ادامه داد: هدف برخی طرحها، اصلاح ساختار اقتصادی کشور است. بهعنوان مثال قاچاق سوخت بهدلیل تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج کشور، زیاد است یا آلودگیهای زیستمحیطی باعث ایجاد مشکل برای مردم میشود. دسته دوم سعی دارند تغییرات ایجاد شده، نظام اقتصادی کشور را دچار مشکل کند. البته رفاه خانواده تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش مییابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در چنین طرحهایی باید جبرانی به خانواده پرداخت شود تا رفاه آن کاهش پیدا نکند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه پاورپوینتی از مسائل تخصصی اقتصاد به بیان تاثیرات افزایش قیمت حاملهای سوخت بر اقتصاد خانوار پرداخت و گفت: اگر دولت تصمیم به حذف یارانههای اعمالی بر کالاها در بازه زمانی یک تا سه ساله بگیرد، انتظارات تورمی ایجاد میشود و مردم مدام انتظار افزایش قیمت کالاهای دیگر را دارند.
دانش جعفری با اشاره به تحولات مالی بنگاهها بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانههای اعمالی بر کالاها یادآور شد: اگر شرکتها با توجه به افزایش قیمت نهادهها، اجازه افزایش قیمت محصولات خود را داشته باشند، ارزش سهام آن شرکت هیچ تغییری نمیکند؛ اما اگر دولت اجازه افزایش قیمت محصول را به شرکت ندهد، ارزش سهام شرکت افت خواهد کرد.
وی در پایان گفت: تنها راه خروج اقتصاد ایران از رکود، افزایش میزان عرضه از طریق افزایش بهرهوری است. با توجه به اطلاع از هدف دولت، میتوان سناریوهای مختلفی مطرح کرد. ظاهرا دولت با قصد اصلاح ساختار اقتصادی، تصمیم به افزایش قیمت حاملهای انرژی گرفته است.
انتهای پیام/