به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالرسول قاسمی در نشست نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حاملهای انرژی که امروز پنجم آذرماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: باید دید هدف از طرح افزایش قیمت حاملهای انرژی چیست؟ تمام اقتصاددانها با واقعی شدن قیمتها موافق هستند؛ اما باید هدف اصلی را جستوجو کرد. حسن نیت دولت را در نظر میگیریم؛ اما چرا دولت، تمرکز خود را بر اصلاح قیمتها میگذارد؟
وی ادامه داد: رشد اقتصادی منفی ۹ درصدی، تورم، بانکها و کسری بودجه نیز میتوانند حوزههای مهمی برای تمرکز دولت باشند؛ اما دولت، نگاه خود را فقط به حاملهای انرژی معطوف کرده است. از طرفی افزایش قیمت بنزین باید به کاهش مصرف منجر شود؛ اما در دوره قبل با افزایش قیمت ۴۰۰ درصدی چنین اتفاقی رخ نداد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: سایتی خارجی، ۱۲ مطالعه صورت گرفته براساس میزان مصرف سوخت را دستهبندی کرده است، نتایج این مطالعات در بخش حملونقل نشان میدهد افزایش درآمد مصرفکنندگان باعث افزایش مصرف سوخت میشود و عکس این موضوع نیز صادق است. افزایش درآمد در ایران، در مقایسه با کشورهایی مانند هند، تاثیر بسیار زیادی بر مصرف بنزین دارد.
قاسمی بیان کرد: شوک افزایش قیمت مسکن را داشتیم. بسیاری از مستاجران که توان خرید مسکن در تهران را نداشتند، به حاشیهها و شهرهای اطراف رفتند. از طرفی بیشترین اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در شهرهای اطراف رخ داد؛ چراکه شوک مسکن را قبلتر تجربه کرده بودند.
وی در پایان گفت: اگر فرض بگیریم دولت تصمیم مطلوبی گرفته، نکته مهم نحوه اجراست. دولت برای اجرای تصمیمات خود باید مدیریت ذینفعان را در نظر بگیرد، هرچه ذینفعان قدرت و علاقه بیشتری داشته باشند، باید اجازه مداخله بیشتری به آنها داد.
انتهای پیام/