برای اعزام دانشجو به آلمان تنها هزینه‌های آموزشی در ایران را دریافت می‌کنیم/ دانشجویان اعزامی پس از بازگشت به کشور در صنعت جذب می‌شوند

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای اعزام دانشجو به آلمان، تنها هزینه های آموزشی در ایران را طبق تعرفه دریافت می‌کند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال ۹۵ بود که یک هیئت بلندپایه از وزارت آموزش عالی ایالت تورینگن آلمان متشکل از رؤسای دانشگاه‌های مطرح آن ایالت با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب جلساتی را برگزار کرده و در خصوص اعزام و تربیت دانشجو به آلمان رایزنی کردند. خروجی این مذاکرات اعزام دانشجویان این واحد دانشگاهی برای اولین بار به آلمان بود.

روند کار به این صورت است که دانشجویان اعزامی پس از مشخص کردن حامی صنعتی داخلی و دوره کارورزی در ایران به مدت محدود ۲ ترم در آلمان خواهند بود و پس ‌از آن در ایران از پایان‌نامه خود دفاع می‌کنند. زمانی که این دانشجویان به ایران بازمی‌گردند عامل صنعت آنان را استخدام یا در اولویت استخدام قرار می‌دهند. دلیل انتخاب واحد تهران جنوب سرآمد بودن این واحد دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی است و این تصمیم با توجه به سابقه و توان نرم افزاری و سخت‌افزاری این واحد گرفته شد.

حالا بیش از دو سال است که واحد تهران جنوب دانشجویان خود را پس از گذران دوره زبان آلمانی و کارورزی در ایران به آلمان اعزام می‌کند اما برخی از دانشجویان در تماس با خبرگزاری ایسکانیوز مدعی شدند هزینه اعزام برای آن‌ها 250 میلیون آب خورده است. البته برخی از آن‌ها نیز گفته‌اند تاکنون هیچ دانشجوی به آلمان اعزام نشده و تاکنون همه چیز در حد حرف و روی کاغذ بوده است.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اعلام کرد که نه تنها دانشگاه چنین رقمی را از دانشجویان نگرفته بلکه منفعتی در مقابل این هزینه‌ها ندارد و تنها هزینه‌های آموزشی در ایران را طبق تعرفه دریافت می‌کند.

جواد علمایی درباره اعزام دانشجوی واحد تهران جنوب به ایالت تورینگن آلمان گفت: دانشجویان قبل از اعزام باید در موسسه زبان گوته زبان آلمانی را فراگرفته و یا برای پذیرش آزمون تعیین سطح بدهند. به عبارتی آن‌ها یک ترم تحصیلی در واحد تهران جنوب تحصیل خواهند کرد و لازم است برای آمادگی و دریافت مدارک زبان آلمانی به انستیتو گوته مراجعه کرده و زبان آلمانی را به صورت فشرده فرا بگیرند.

او با بیان این که ادعای دانشجویان در خصوص دریافت مبلغ 250 میلیون به هیچ عنوان صحت ندارد توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی مبلغ 1500 یورو از دانشجویان برای اعزام به آلمان دریافت می‌کند که در واقع حدود 20 میلیون تومان است. از این مبلغ 750 یوروی آن در ابتدا و مابقی آن در زمان اعزام دریافت می‌شود. نحوه آموزش نیز به این صورت نیست که به عنوان یک باشگاه تنها به اعزام مبادرت کنیم.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که افراد اعزامی، دانشجویان مهارتی هستند ادامه داد: دانشگاه طرف ما در آلمان دانشگاه‌های علمی و کاربردی هستند و دانشجویان قرار است یک دوره را در ایران و یک دوره را نیز در آلمان بگذرانند. با صنایع ایران نیز صحبت شده که بعد از اتمام تحصیل و بازگشت، آن‌ها را جذب کنند.

علمایی در پاسخ به این سوال که چرا موسسه گوته برای آموزش دانشجویان انتخاب شد و چرا دانشگاه آزاد آموزش زبان آلمانی را انجام نمی‌دهد گفت: دانشگاه آلمان انستیتو زبان گوته را قبول داشت؛ البته ما به دنبال این هستیم که با طرف آلمانی صحبت کنیم تا این دوره در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود. در واقع از آن جایی که در واحد تهران جنوب رشته آلمانی نداریم، برای آن که وقفه‌ای ایجاد نشود، با موسسه گوته صحبت شد تا دانشجویان زودتر زبان آلمانی را فراگرفنه و راهی شوند.

او تصریح کرد: اما برای دوره بعد بنا داریم طی یک رایزنی با دانشگاه آلمان، آموزش زبان آلمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب انجام شود و اساتید دانشگاه این آموزش را بر عهده بگیرند؛ البته این موضوع مستلزم این است که استانداردهای آموزش زبان آلمانی را رعایت کنیم.

او با بیان این که در حال حاضر هیچ دوره آلمانی در واحد تهران جنوب نداریم اضافه کرد: برای این که کار دانشجو سریع تر راه بیفتد مسئولیت آموزش زبان بر عهده موسسه گوته گذاشته شد که هزینه هم به این موسسه پرداخت می‌شود و دانشگاه آزاد منتفع نمی‌شود.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی فقط 1500 یورو دریافت می‌کند که بخشی از این مبلغ هزینه‌ای است که باید به طرف آلمانی و بخشی دیگر هزینه ای است که در ایران صرف آموزش شود. بنابراین با توجه به این که دوره‌هایی در ایران برگزار می‌شود این هزینه صرف خود دانشجو خواهد شد و دانشگاه انتفاعی در مقابل ترانسفر ندارد و تنها هزینه‌های آموزشی در ایران را طبق تعرفه دریافت می‌کند.

علمایی با بیان این که تا پیش از این یعنی در ترم‌های گذشته به صورت غیر رسمی دانشجویان را به آلمان اعزام می‌کردیم اضافه کرد: بعد از رایزنی‌های فراوان در شورای گسترش وزارت علوم، مصوبه اعزام دانشجو را دریافت کردیم و وزارت علوم رسما این اجازه را به دانشگاه آزاد اسلامی داد. روند کار به این صورت است که متقاضیان ورود به دوره‌های مشترک دانشگاه آزاد اسلامی باید از طریق آزمون سازمان سنجش و آموزش کشور شرکت کرده و سپس افرادی که حدنصاب نمره علمی را اخذ کرده‌اند با حضور در جلسات مصاحبه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

او در پایان گفت: از بین افرادی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند مطابق ظرفیت دانشگاه‌های آلمان تعدادی از دانشجویان به آلمان اعزام و بقیه را به وزارت علوم اعلام کردیم که جایابی کنند. به عبارتی کسانی که در دوره ما قبول نشدند می‌توانند در یکی دیگر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه تحصیل دهد. این ترم، اولین ترمی است که به صورت رسمی دانشجویان دوره زبان آلمانی را گذرانده و به آلمان سفر می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044224

وب گردی

وب گردی