نگاه خوش‌بینانه و امیدوارانه؛ شروط اصلی فعالیت درست دانشجویان در جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جنگ نرم

رهبر معظم انقلاب در دیدار سال 1388 دانشجویان و نخبگان علمی، یکی از شروط اصلی فعالیت درست دانشجویان در جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جنگ نرم را نگاه خوش‌بینانه و امیدوارانه دانستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رهبر معظم انقلاب را می‌توان تنها مقامی در سطوح بالای نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد که نگاه ویژه‌ای به جریان دانشجویی داشته و نزدیک به دو دهه پذیرای دانشجویان در جلسات مستمر بوده‌اند. مقام معظم رهبری برخلاف بسیاری از مسئولان، دانشجویان را قشری ویژه و تأثیرگذار در سرنوشت کشور می‌دانند و به‌همین دلیل در جلساتی طولانی به مناسبت‌های مختلف، درد‌دل آنها را شنیده و راهکارهای راهبردی برای آشکارسازی مسیر و جلوگیری از انحراف دانشجویان ارائه می‌دهند.

دیدار رمضانی جامعه دانشجویی با مقام معظم رهبری، به یک سنت تبدیل شده و هزاران نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های «علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و صنفی دانشجویان»، هرساله شبی را در ماه مبارک رمضان، میهمان افطار رهبر انقلاب هستند. مقام معظم رهبری نیز صحبت‌هایی را در چندین محور بیان می‌کنند که بخشی بنا بر اقتضائات زمانی است و قسمتی دیگر تاریخ مصرف ندارد.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

چهارم شهریورماه 1388 مصادف با پنجمین روز از ماه مبارک رمضان، دانشجویان و نخبگان علمی در یکی از همین دست ملاقات‌ها، با رهبری دیدار کردند. بیانات رهبری بیشتر حول حوادث سال 88 بود؛ اما نکاتی نیز به دانشجویان متذکر شدند که بعد از گذشت یک دهه، همچنان قابل تامل است.

ایشان با اشاره به سخنان متقن، دقیق، نو و تحلیل‌های درست، شاخص اصلی حرف‌های دانشجویان را صفا، صداقت و دوری از مجامله و مواردی دانستند که از یک جوان، آن هم جوان درس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانده، تحصیل‌کرده و نخبه انتظار می‌رود. رهبری اظهار اطمینان کردند آنچه آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشور؛ بلکه آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسلام و امت اسلامی را تأمین می‌کند، روحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جوشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پژوهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طلبگارِ پراحساس و پرعاطفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که انسان در مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسل جوان دانشجوی کشورمان مشاهده می‌کند. به اعتقاد رهبری مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حرکت دانشجوهای مسلمان و مؤمن در کشور، نویدی برای آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشور، نظام و امت اسلامی است. تکیه، پیگیری و پافشاری بر نکات درست از سوی جریان دانشجویی نیز نقاط مثبتی بود که مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار داشت.

نگاه خوش‌بینانه و امیدوارانه

رهبر معظم انقلاب یکی از شروط اصلی فعالیت درست دانشجویان در جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جنگ نرم را نگاه خوش‌بینانه و امیدوارانه دانستند. ایشان تأکید کردند نگاهی خوش‌بینانه به آینده دارند؛ نه از روی توهم؛ بلکه از روی بصیرت. رهبری، جوانان را مرکز خوش‌بینی تلقی کرده و آنها را از نگاه بدبینانه و نومیدانه برحذر داشتند: «اگر نگاه نومیدانه، بدبینانه و «چه فایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد» باشد، به دنبال آن بی‌عملی، بی‌تحرکی و انزوا می‌آید و مطلقاً دیگر حرکتی وجود نخواهد داشت؛ همان که دشمن می‌خواهد.»

هوشیار و دور از احساسات عمل کنید

هوشیاری و پرهیز از رفتار مبتنی بر احساسات، دو کلیدواژه مهم در صحبت‌های رهبری خطاب به دانشجویان در دیدار سال 1388 بود. ایشان با اشاره به طراحی‌های دشمن، بر لزوم هوشیاری دانشجویان تأکید کرده و گفتند: «دانشگاه باید به‌هوش باشد. دانشجوی مؤمن و مسلمان و دانشجویی که به کشورش علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند و به آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشور و نسل خود دلبسته است، باید هوشیار باشد. بدانید این‌ها [دشمنان] دارند طراحی می‌کنند و البته شکست می‌خورند؛ اما درجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیداری و هوشیاری من و شما می‌تواند در میزان خسارت و ضرری که وارد می‌کنند، تأثیر بگذارد. اگر هوشیار باشیم، نمی‌توانند صدمه و ضرری بزنند. اگر غفلت کنیم، احساساتی شویم، بی‌تدبیر عمل کنیم یا خواب بمانیم و این‌جور عوارض به سراغ‌مان بیاید، ضرر و زیان و هزینه بالا خواهد بود؛ ولو در نهایت موفق نخواهند شد.»

ایشان با اشاره به این‌که دشمن همانند 30 سال گذشته بیکار نمی‌نشیند، از دانشجویان خواستند همت کرده و کشور را از لحاظ علمی، اقتصادی و امنیتی به نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برسانند تا امکان آسیب‌پذیری نزدیک به صفر برسد و توطئه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دشمن تمام شود.

علم، رکن بلند امنیت ملت

رهبر انقلاب با اشاره به تأکیدات مرتب خود به دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در چند سال گذشته راجع به مسائل علم، تحقیق، پژوهش، نوآوری، جنبش نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزاری و ارتباط صنعت و دانشگاه، رکن امنیت بلندمدت کشور و ملت را علم قلمداد کردند. البته رهبری درباره تأثیرپذیری دانشگاه از قضایای سیاسی کوچک و حقیر نیز هشدار دادند و گفتند: «حواس‌تان باشد مبادا کار علمی دانشگاه متزلزل شده و آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، کلاس‌ها و مراکز تحقیقاتی ما دچار آسیب شود؛ یعنی یکی از مسائل مهم پیش روی شما، حفظ حرکت علمی در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست. دشمن‌ها خیلی دوست دارند و برای‌شان نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطلوب است که دانشگاه ما مدتی لااقل دچار تعطیلی، تشنج و اختلال‌های گوناگونی باشد؛ چون علم شما از لحاظ بلندمدت به ضرر آنهاست؛ بنابراین مطلوب این است که دنبال علم نباشید.»

دانشجویان، افسران جنگ نرم هستند

جنگ نرم مفهومی است که با پیشرفت تکنولوژی، جلوه پررنگی پیدا کرده و دشمن با اقدامات روانی و تبلیغاتی، سعی در تضعیف ایران از طریق روش‌های غیرنظامی دارد. رهبر معظم انقلاب 10 سال پیش تأکید کردند امروز جمهوری اسلامی و نظام اسلامی با جنگ عظیمی مواجه است، لیکن جنگ نرم. ایشان با ابراز خوشحالی از توجه جوانان به این مفهوم، دانشجویان را افسران جوانِ جبهه مقابله با جنگ نرم عنوان کردند: «در جنگ نرم، چه کسانی باید به میدان بیایند؟ قدر مسلم نخبگان فکری‌اند؛ یعنی شما افسران جوانِ جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با جنگ نرمید.»

تشکیل اتاق فکر برای جست‌وجوی راهکار

البته رهبر معظم انقلاب، عمل و تبیین اقدامات لازم را برعهده دانشجویان گذاشتند و اعلام کردند بایدها و نبایدها را فهرست نمی‌کنند. در واقع رهبری به لزوم تشکیل اتاق‌های فکر برای جست‌وجوی راهکار اشاره کردند. ایشان از دانشجویان خواستند در مجامع اصلی و در اتاق‌های فکر بنشینند و راهکارها را پیدا کنند. مقام معظم رهبری، هدف مشخص را دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دانستد و بر مقابله‌‌ با حرکت همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متکی به زور، تزویر، پول و امکانات عظیم پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌ علمىِ رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و جریان شیطانىِ خطرناک تأکید کردند.

مقام معظم رهبری از دانشجویان و افسران جوان مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با جنگ نرم خواستند خودشان بگردند و نقش خود را در زمینه‌های مختلف از جمله مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با نفاق جدید یا تعریف عدالت پیدا کنند. پرهیز از افراط، یکی از شروط دیگر مورد نظر رهبری بود. بنا به گفته ایشان، طبیعت جوان، تحرک و تندی است. مقام معظم رهبری به دوران جوانی خود اشاره کرده و از نصیحت‌ها مبنی بر دوری از تندی سخن گفتند. رهبری با خطاب قرار دادن دانشجویان یادآور شدند: «مراقب باشید تندروی، انسان را پیش نمی‌برد. با فکر، تصمیم بگیرید. البته جوانِ امروز از جوان دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما فکورتر است. توقع می‌رود شما مدبرانه و فکورانه فکر کنید و بدون تندروی، افراط و تفریط رفتار کنید.»

در حقیقت مقام معظم رهبری، دانشجویان را به تحقیق و پژوهش و افزایش قدرت تحلیل توصیه کردند تا در شرایط حساس، دنباله‌رو جریانی خاص نباشند و با بهره‌گیری از قوه اندیشه و آنالیز مسائل، بهترین راهکار را برگزینند. در این صورت می‌توان انتظار تربیت دانشجوی ماهر و فارغ‌التحصیلانی کارآمد را داشت که بتوانند در ایام تحریم به کمک کشور آمده و باری از دوش جامعه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044258

وب گردی

وب گردی