چه عاملی باعث پیری مغز انسان می‌شود؟

هم‌زمان با پیر شدن انسان اندام‌های او نیز رو به زوال می‌روند که در این میان مغز نیز مستثنی نیست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مغز هم دقیقا مانند دیگر قسمت‌های بدن رو به پیری می‌رود. در حقیقت در طول زندگی این اندام 3 پوندی بیش از هر قسمت دیگر بدن تغییر خواهد کرد.

بسیاری از افراد مسن ممکن است برای به یاد آوردن نام‌ها و اعداد، به خاطر سپردن قرارها، انجام چند وظیفه و انجام مفاهیم جدید در حافظه به مشکل بربخورند.

دانشمندان مناطق مختلف تحقیقات شناختی را به صورت پازل در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا دریابند که چگونه مغز با گذشت زمان تغییر می‌کند. با افزایش سن، نواحی مختلف مغز به‌ویژه در زمینه یادگیری و سایر کارهای سطح بالاتر کوچک می‌شوند. ارتباطات بین نورن‌ها یا سلول‌های عصبی تخریب می‌شود و منجر به کندتر شدن پردازش اطلاعات می‌شود.

ممکن است جریان کلی خون در مغز نیز کاهش یابد. با این وجود شواهد در حال افزایش وجود دارد که نشان می‌دهد مغز با وجود پیری طبیعی قادر به سازگاری و تغییر است.

ارتباط بین پیری مغز و هرگونه عارضه روانی ناشی از بیماری آلزایمر آسان است. این بیماری به طور معمول سلول‌های عصبی و اتصالات آن‌ها را در مناطقی از مغز که مسئول حافظه هستند از بین می‌برد.

اما در حالی که مغز به عنوان بخشی از تغییرات پیری در حال کوچک شدن است، در این فرآیند مقادیر زیادی نورون‌ از دست نمی‌دهد. اساساً، تغییرات مرتبط با آلزایمر و اشکال دیگر زوال عقل به عنوان بخش طبیعی پیری محسوب نمی‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044301

وب گردی

وب گردی